Avui a les pantalles de San Sebastián, un retrat de diverses families, de ficció i reals, a l’inici i al final de les seves relacions, plenes d’amor i tragèdia, sotmeses a judicis propis i externs, filmades per càmeres tant dispars com les de Antonio Méndez Esparza, Harry Mcqueen i Susanna Nicchiarelli.

Courtroom 3H

Avui la jornada a la Secció Oficial obria amb un documental, que de la mà l’hàbil càmera d’Antonio Méndez Esparza ens porta de ple a un tribunal de familia dels Estats Units.

Sense cap preàmbul ni introducció, “Courtroom 3H” ens insereix a aquesta sala de Florida on es jutgen diversos casos sobre custòdia. No veiem res del que passa fora ni del context que ha portat fins allà les families que es sotmeten al dictamen del tribunal.

Courtroom 3H Antonio Méndez Esparza

Amb un estil marcadament humanista, que es focalitza en els primerissims plans de les persones que saben que el seu destí es decidirà entre aquelles parets i per la persona que seu a la tribuna, el film s’estructura en diverses parts intercalant els diferents casos. En primer lloc els sol.licitants o demandants exposaran el seu cas, després hi intervendran els fiscals o advocats de familia i finalment presenciarem el veredicte.

I d’aquesta manera, Esparza aconsegueix, allunyant-se de tota la teatralitat que molt sovint acompanya a les ficcions ambientades en sales de judici, colocar-se en un intel.ligent punt mig entre el no inmiscuir-se en el què passa mentre és molt conscient del què vol mostrar.

Courtroom 3H Antonio Méndez Esparza

Així a “Courtroom 3H“, cola per les escletxes de la seva càmera com és la realitat d’aquests tribunals on es jutgen temes molt sensibles que són reflexe de moltes realitats socials. I a més, aconsegueix fer-ho de manera que al final ens sorprenguin els veredictes amb que es tanquen els casos exposats.

Supernova

Amb el seu segon llargmetratge, l’actor i director Harry Mcqueen aterrava avui a la Secció Oficial amb una història intimista sobre una parella formada per Colin Firth i Stanley Tucci que es troben abocats al tràgic moment del final de la seva relació.

En Sam (Firth) i en Tusker (Tucci) viatgen per Anglaterra en una caravana, visitant els llocs i les persones que formen part de la seva vida. Però el recorregut per seu camí vital, i les seves reflexions sobre el passat i el futur, venen condicionats pel fet que a Tusker li van diagnosticar dos anys enrera una demència que ara comença a mostrar clars simptomes.

Supernova Harry MacQueen

El pes de la malaltia i els seus efectes marquen aquest roadtrip íntim i tràgic que encaren amb complicitat, sensibilitat i emotivitat els dos grans actors protagonistes. Poder al final si que a Mcqueen se li escapa una mica la contenció dramàtica molt britànica que exhibeix al llarg del metratge, però en conjunt aquesta “Supernova” a punt d’explosionar i desaparèixer per sempre li queda un exercici sobre l’amor, els somnis, el llegat i la memòria prou elegant i matisat.

Miss Marx

Susanna Nicchiarelli ens porta la història d’un personatge eclipsat per l’enorme figura del seu pare, Karl Marx.  És Eleanor “Tussy” Marx (Romola Garai) a qui Nicchiarelli recupera en la seva condició de pionera en la lluita dels drets dels treballadors i de la paritat en tots els aspectes de la vida.

Miss Marx Susanna Nicchiarelli

Brillant, intel·ligent, apassionada i lliure, Eleanor és la filla petita de Karl Marx. És una de les primeres dones en vincular els temes de feminisme i socialisme i participar en les batalles dels treballadors i les lluites pels drets de les dones i l’abolició de la mà d’obra infantil. El 1883 coneix a Edward Aveling (Patrick Kennedy) i la seva vida es veu convulsionada per la seva apassionada però tràgica història d’amor.

L’obra de Susanna Nicchiarelli és contradictòria des de molts punts de vista. La tipografia i fons dels títols de crèdit amb la música punk rock novaiorquès de Downtown Boys.  I tot plegat només és el reflex d’un personatge que lluita per la igualtat, per la classe treballadora i per la igualtat de la dona des de la comoditat de la burgesia benestant però vinguda a menys i lligada en un matrimoni on el seu home fa el que vol d’ella i ella es deixa fer…

Miss Marx Susanna Nicchiarelli

Però “Miss Marx” es queda a mig camí. De fet explica poc, no acaba de ser prou trencadora com per cridar l’atenció i no costa deslligar-se del personatge i totes les seves contradiccions. De fet quan arriba el desenllaç, un ja està cansat i li és una mica igual el que ella balli o la decisió que ha pres sobre la seva vida.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies
X