Estafadoras de Wall Street
9Valoració
Puntuació dels lectors: (0 Vots)
0.0

Estafadoras de Wall Street” és una pel·lícula basada en un article de Jessica Pressler al mitjà digital The Cut que explica el cas real d’unes strippers que van drogar i robar a un grup d’executius de Wall Street durant l’era de penúries que va seguir el cataclisme del 2008.

En llegir-lo l’any 2016, Lorene Scafaria (directora de l’existencial “Buscando un amigo para el fin del mundo”) va decidir portar la història al cinema, ja que en fer-ho tenia l’oportunitat d’adreçar alguns temes socials dels quals no se n’estava reflexionant a la pantalla gran. El seu guió va anar circulant de despatx en despatx de tots els grans estudis de Hollywood però sempre hi havia una excusa que entorpia les negociacions. Paral·lelament, l’audiència de Brett Kavanaugh estava fent palès que una història que tractava temes com el consentiment i l’apoderament femení era d’importància capital. Aquest feixuc procés de preproducció va implicar que quan va començar el rodatge tothom ja havia entrenat tant la musculatura creativa que en 29 dies ja ho havien rodat tot. La filmació, encara que sembli inversemblant veient el film, tan sols va començar el 22 de març d’aquest any, en les mateixes dates que la nova cinta de James Bond que s’estrena l’abril de l’any que ve.

Estafadoras de Wall Street” és una pel·lícula sobre el control. El control de les finances, el control de les institucions i el control de la sexualitat. La història té lloc en un indret on col·lideixen dos grups de gent (strippers i treballadors de la borsa) que la societat veu i jutja de forma molt diferent però que segons el film, busquen el mateix: guanyar molts diners. En moltes pel·lícules del gènere criminal hem vist els clubs de forma superficial però en aquesta ocasió Scafaria incita a l’audiència a mirar darrere l’escenari i a reflexionar sobre la intersecció entre capitalisme i gènere. No busca alliçonar al públic sinó posar un mirall a la societat per posar de manifest les injustícies sistèmiques. Una d’elles és com la mètrica de valors que usem per jutjar a una persona varia en funció del gènere. Com s’ha vist en la recepció d’aquest film, a les dones se’ls exigeix un grau de simpatia molt superior. A la primera escena de “Uno de los nuestros” presenciem com els tres protagonistes apunyalen a un home i s’accepta universalment però, en canvi, hi ha hagut nombroses opinions sobre “Estafadoras de Wall Street” que acusaven les protagonistes de males mares.

Estafadoras de Wall Street

Com la pel·lícula de Scorsese, “Estafadoras de Wall Street” està narrada des del punt de vista de la protagonista, Destiny, interpretada de forma brillant per Constance Wu que dibuixa molt bé l’evolució del seu personatge. És un relat d’iniciació en el que l’aparició d’un personatge fascinant sacsejarà el món de la protagonista. Ramona, representada per la infinitament carismàtica i mereixedora de tots els premis Jennifer Lopez, és la reina del xou que agafarà a Destiny com a aprenent i li mostrarà tot un nou món d’emocions exhilarants vinculades al poder i l’èxtasi.

Aquest viatge de descobriment (propi) està il·luminat en un estil que han batejat com La padrina. És un glamur cru inspirat per la fotografia de Barbara Nitke, que va col·laborar en la filmació. Lorene Scafaria i Todd Banhazl (director de fotografia responsable del magnífic videoclip Janelle Monáe: Dirty Computer) van decidir aportar al film una textura emocional dels 70 ‘s amb l’ús del vestuari, el disseny de producció i els sensacionals plans seqüències molt més orgànica que la de “Joker“.

Pel que fa a la direcció és intel·ligent i sofisticada, digna d’una persona veterana que domina a la perfecció la seva disciplina artística. El muntatge, molt Thelma Schoonmaker, consisteix en una consecució de talls precisos, sense dubitacions, durant dues hores. El millor exemple d’això és el record en forma de pla inserit del cotxe marxant carrer avall. Hi ajuda el guió de ferro escrit novament per Scafaria. La combinació òptima entre diàlegs realistes i frases grandiloqüents que reverberen en la ment de l’espectador permet que existeixi un miraculós equilibri entre l’excés (com el dels crèdits finals) i la quotidianitat (com el de l’escena del sopar de Nadal). Un altre aspecte a destacar del text és que en la seva voluntat de crear un fresc social i tot i ser narrat en primera persona, dóna veu a tothom. Tots els personatges importen i són tractats amb l’empatia que mereixen a través de plans detalls o decisions inusuals de direcció d’actors de Scafaria.

Estafadoras de Wall Street

No podem concloure sense parlar de l’elecció de les cançons al ritme de les quals avança la pel·lícula i que ja eren presents al guió perquè el seu contingut dialoga amb les imatges de Scafaria. L’exemple més clar és el de Control de Janet Jackson amb el que s’inicia el film i que anuncia la tesi de l’obra en el primer minut tal com succeeix amb les grans pel·lícules. Altres cançons que són usades de forma molt hàbil en la història són Royals de Lorde, Next, Birthday Cake de Rihanna i Gimme More de Britney Spears. Encara que és un recurs del qual és fàcil fer-ne un abús, la pel·lícula conté el nombre just de muntatges musicals per evitar la redundància.

Estafadoras de Wall Street” és una dosi d’energia condensada en dues hores. És una de les pel·lícules més completes i complexes de l’any en la que hi ha (l’infravalorat o sobrevalorat, depèn de per quins cercles cinèfils et moguis) entreteniment, bona música, desconstrucció social profunda, diàleg amb l’audiència sense supèrbia (ho certifica la seva espectacular taquilla), emotivitat (sobretot amb el personatge de Wai Ching Ho), ironia i mala llet, actuacions insuperables (de les que no he mencionat, les futures estrelles Keke Palmer i Lili Reinhart brillen tant en el drama com en la comèdia) i un dels treballs de direcció i muntatges més competents dels últims temps. No us la perdeu.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies