¡Ha saltat la sorpresa! Un jurat presidit per Lucrecia Martel ha atorgat el Lleó d’Or a “Joker” de Todd Phillips, una pel·lícula de superherois produïda per un poderós estudi de Hollywood. El magnífic retrat d’un dels malvats més carismàtics del còmic, la pel·lícula sobre els orígens del arxienemic de Batman s’ha endut el premi gros del festival. I amb això es confirma el festeig entre el cinema de Hollywood i la Mostra i col·loca a la pel·lícula de Todd Phillips, si no ho estava ja, entre les favorites per a la propera edició dels Oscars.

Un premi que es podia intuir per la presència de Joaquin Phoenix, veritable ànima de la pel·lícula, i de Todd Phillips a la gala i que pràcticament s’ha confirmat amb la copa Volpi al millor actor per Luca Marinelli per Martin Eden (les normes del festival estableixen que la guanyadora del Lleó d’Or no pot guanyar cap altre premi del jurat oficial), per una interpretació magnífica, però que no arribava al nivell d’excel·lència de la de Phoenix. Un premi merescut, encara que pugui quedar-se curt per l’excel·lent film de Pietro Marcello en un bon palmarès per als italians que també s’emporten el Premi Especial del Jurat pel divertit documental Mafia Is Not What It Used To Be de Franco Maresco sobre la influència de la màfia en la societat de Palerm.

Mostra Venecia Franco Maresco

I Polanski i Martel es tornen a trobar. Després de la polèmica posterior a la roda de premsa del primer dia del festival sobre l’actitud manifestada per la directora argentina davant la projecció de gala de presentació de la pel·lícula de El Oficial y el Espía de Polanski, el jurat ha decidit atorgar-li el Lleó de plata – Gran premi del Jurat, el segon premi en importància del festival. La pel·lícula favorita de gran part de la crítica que ha cobert el festival, encapçalava la classificació que realitza la revista CIAK amb les qualificacions de la premsa generalista italiana i internacional i la vigília havia guanyat el FIPRESCI, però en el qual al costat dels seus innegables mèrits cinematogràfics, es troba a faltar una major terbolesa a l’hora de presentar les situacions i els personatges.

Emmanuelle Seigner Mostra Venecia

Pocs peròs se li poden posar al nou reconeixement a Roy Andersson com a millor director per About Endlessness. La seva tasca de direcció en el film és impecable i encara que pugui semblar més del mateix i el director suec ja s’emportés el Lleó d’Or fa 5 anys amb Una paloma se posó en una rama a reflexionar sobre la existencia, el director es torna més ambiciós i va perfeccionant i afinant el seu molt recognoscible estil en aquesta nova pel·lícula.

Mostra Venecia Ariane Ascaride

Segurament el premi més qüestionable del palmarès és la Copa Volpi a la millor actriu per Ariane Ascaride per Gloria Mundi i més tenint en compte que les pel·lícules protagonitzades per algunes de les favorites per al premi se’n van de buit del Lido. És el cas de Scarlett Johansson per Historia de un matrimonio, Catherine Deneuve per La verdad i sobretot, Mariana Di Girolamo per Ema. En aquest cas, tant les interpretacions, com les pel·lícules tenen més mèrits que Gloria Mundi i Ariane Ascaride per figurar en el palmarès.

Un dels grans encerts del palmarès és el premi com a millor actor emergent a Toby Wallace per l’australiana Babyteeth. El seu personatge, la seva personalitat i el seu carisma revolucionen la pel·lícula i forma una parella irresistible amb la seva companya Eliza Scanlen.

Mostra Venecia Toby Wallace

El premi al millor guió per Nº7 Cherry Lane segurament destaca el millor de l’original, arriscada, però també fallida pel·lícula d’animació de Yonfan. Una acumulació d’idees en la qual sembla que en qualsevol moment pot sorgir el sublim o massa sovint el ridícul. I així passa.

Més encertat sembla el palmarès de la secció Orizzonti, la segona en importància del festival, començant per la distinció a la millor pel·lícula per a la ucraïnesa Atlantis dirigida per Valentyn Vasyanovych, un dels productors de The Tribe de Myroslav Slaboshpytskyi, un retrat desolador i imaginat d’una hipotètica Ucraïna futura després de la guerra.

De les tres pel·lícules espanyoles presentades en aquesta secció dos s’han emportat alguna distinció poc qüestionable. El premi al millor director ha estat per al balear Théo Court per Blanco en Blanco, una coproducció hispano-xilena protagonitzada per Alfredo Castro que la vigília s’havia endut el premi FIPRESCI de la secció. I Marta Nieto s’ha endut el de millor actriu per Madre de Rodrigo Sorogoyen, una pel·lícula en la qual ella és amb diferència el millor de la funció.

Mostra Venecia Marta Nieto | EFE

És una llàstima que la molt original, sorprenent i fresca Zumiriki d’Oskar Alegria no hagi tingut millor sort.

I si. Aquesta vegada el terrible Netflix se’n va de Venècia de buit.

PALMARÈS COMPETENCIA OFICIAL

Lleó d’Or a la millor pel.lícula: JOKER de Todd Phillips

Lleó de Plata – Gran Premi del Jurat: EL OFICIAL Y EL ESPÍA de Roman Polanski

Lleó de Plata – Millor director: Roy Andersson per ABOUT ENDLESSNESS

Copa Volpi a la millor actriu: Ariane Ascaride per GLORIA MUNDI de Robert Guédiguian

Copa Volpi al millor actor: Luca Marinelli per MARTIN EDEN de Pietro Marcello

Millor Guió: Nº7 CHERRY LANE de Yonfan

Premi Especial del Jurat: MAFIA IS NOT WHAT IT USED TO BE de Franco Maresco

Premi Marcello Mastroianni al millor jove intèrpret per Toby Wallace por BABYTEETH de Shannon Murphy.

Sección Orizzonti:

Millor pel.lícula per a ATLANTIS de Valentyn Vasyanovych

Millor direcció per a Théo Court per BLANCO EN BLANCO

Premi Especial del Jurat per VERDICT de Raymund Ribay Gutierrez

Millor actriu per Marta Nieto per MADRE de Rodrigo Sorogoyen

Millor actor per Sami Bouajila per BIK ENEICH – UN FILS de Mehdi M. Barsaoui

Millor guió: REVENIR de Jessica Palud

Premi FIPRESCI:

Concurs: EL OFICIAL Y EL ESPÍA de Roman Polanski

Orizzonti: BLANCO EN BLANCO de Théo Court

 

Premi Luigi de Laurentiis a la millor ópera prima YOU WILL DIE AT 20 de Amjad Abu Alala

Lleó d’Or a tota la carrera: Pedro Almodóvar i Julie Andrews

Premi Jaeger-Le Coultre: Costa-Gavras

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies