Continuem amb la repassada de la programació de l’Americana 2019. Les dues pel·lícules que hem vist avui han estat Tyrel i Damsel.

Tyrel

Tyrel es el nom d’un jove afroamericà que acompanya a un amic seu a celebrar l’aniversari d’un dels seus col·legues, a una allunyada casa enmig de la neu. Una vegada allà, el malestar de Tyler va en augment al sovintejar les bromes i els comentaris racistes entre els convidats a la festa.

La nova pel·lícula del director, guionista i cantant xilè Sebastián Silva, és un exemple perfecte de mumblecore avorrit. Què és el mumblecore? Es tracta d’un subgènere del cinema independent nord-americà que es caracteritza, en general, per representar comèdies dramàtiques al voltant de joves de 20 a 30 anys que busquen el seu lloc al món. Com passa a Tyler, en aquest tipus de films les interpretacions acostumen a ser bastant naturalistes i sovint estan rodades amb predilecció pels plans llargs amb la càmera en mà.

La incomoditat que sent el protagonista remet a grans cintes de suspens i terror dels darrers anys, com La invitación (Karyn Kusama, 2015) o Déjame salir (Jordan Peele, 2017). A diferència d’aquestes, no obstant, a Tyrel no hi ha un desenvolupament de la tensió dramàtica i l’atmosfera estranya no cristal·litza en absolutament res. Malgrat el bon treball del repartiment, encapçalat per Jason Mitchell, Christopher Abbott, Caleb Landry Jones i Michael Cera, la pel·lícula passa sense pena ni glòria i el seu discurs anti-racisme resta absolutament difuminat.

Nota: 5,5

Damsel

Damsel era un dels plats forts de l’Americana 2019 i no només no decep, sinó que es converteix en una de les millors pel·lícules del que portem del festival. Es tracta de la nova pel·lícula dels germans David i Nathan Zellner, bastant desconeguts aquí. Presents com a convidats especials de l’edició d’enguany, aquesta parella de directors, guionistes i actors són els responsables en els darrers anys d’interessants films independents, com Kid-Thing (2012) i Kumiko, the Treasure Hunter (2014). Ara presenten la seva primera incursió al western, un film molt personal i delirant, amb Robert Pattinson i Mia Wasikowska.

Després d’un fantàstic pròleg que serveix per introduir-nos en el to del relat, la història es centra en el viatge per l’Oest americà de Samuel Alabaster, un jove que pretén rescatar a la seva dolça estimada, Penélope, segrestada per uns delinqüents, i casar-se amb ella. Tenim un suposat heroi, la seva enyorada companya i el motiu del viatge ple de perills. Però Damsel és un western atípic: els Zellner juguen en tot moment amb les expectatives que tenim els espectadors davant d’un gènere tant fixat a l’imaginari com és el western i les dinamita, mitjançant una successió de moments delirants i girs de guió imprevisibles, a un relat on res és el que sembla.

Com ja va fer S. Craig Zahler amb la seva òpera prima, l’excel·lent Bone Tomahawk, Damsel subverteix els arquetips del western per afegir-li modernitat a la seva proposta, una entretinguda faula que desmitifica a la vegada l’ideal romàntic i l’Oest.

Nota: 8

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies