Sitges 2018 | La Finestra Digital

El director Peter Weir rebrà el Gran Premi Honorífic i l’actriu Pam Grier el premi Màquina del Temps. Un dels grans símbols de la història del cinema protagonitzarà el cartell de la 51a edició del Festival de Sitges. El misteriós monòlit de 2001: Una odissea de l’espai –el clàssic de ciència ficció d’Stanley Kubrick que celebra 50 anys– marca el camí cap a un certamen carregat del millor cinema de gènere del passat, present i futur. Títols especialment esperats i convidats de primer nivell anticipen una edició que se celebrarà del 4 al 14 d’octubre: onze dies amb el millor fantàstic del planeta.

Els universos de 2001: Una odissea de l’espai inundaran la 51a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. La imatge del cartell, creada un any més per l’agència China, plasma de manera directa i poètica a la vegada aquest element concebut per Kubrick que ha estat subjecte a diverses interpretacions al llarg dels últims 50 anys.

51a edició del Festival de Sitges

El certamen aposta també per altres focus temàtics, que complementaran el leitmotiv principal. D’una banda, es tractarà el cinema fantàstic sorgit l’any 1968, com la fonamental La noche de los muertos vivientes, de George A. Romero. De l’altra, Sitges celebrarà el 40è aniversari de l’estrena de La noche de Halloween, el popular film de John Carpenter, i el bicentenari del mite de Frankenstein, destacant especialment el seu origen i mitologia femenina.

Una gran figura del cinema contemporani, Peter Weir, serà homenatjat a Sitges 2018. Weir representa la combinació més intel·ligent de cinema comercial i cinema d’autor. Director de films que ja formen part de l’imaginari col·lectiu, el director australià és mundialment apreciat per títols de diversos gèneres com El año que vivimos peligrosamente(1982), Único testigo (1985), El club de los poetas muertos (1989), El show de Truman (1998) o Master and Commander(2003), però són especialment destacables els seus primers films –clarament emmarcats dins el fantàstic– Los coches que devoraron París (1974), Picnic en Hanging Rock (1975) o La última ola (1977). A Sitges 2018, Weir serà reconegut amb el Gran Premi Honorífic, en homenatge a una carrera plena d’èxits.

Sitges 2018 tindrà una destacada presència femenina. L’actriu nord-americana Pam Grier, estrella del cinema d’acció i exemple de lluita constant, rebrà el premi Màquina del Temps. Habitual en cintes blaxploitation dels anys setanta –com Foxy Brown (1974) o Sheba Baby (1975)– Grier va assolir fama mundial en protagonitzar Jackie Brown (1997), de Quentin Tarantino, després d’algunes aparicions a films com Mars Attacks!, de Tim Burton. També ha participat en sèries com Miami ViceEl príncep de Bel-Air o The L Word.

Helga Liné, actriu alemanya establerta a Espanya des de l’inici de la dècada dels seixanta i figura essencial en el gènere fantàstic estatal amb títols com Pánico en el Transiberiano (1972) o El espanto surge de la tumba (1973), rebrà el Premi Nosferatu que atorga la secció Brigadoon. La seva extensa carrera inclou treballs en el western, pèplum –durant la seva època a Itàlia– o la comèdia, al costat de realitzadors como Pedro Almodóvar, Umberto Lenzi, Pedro Olea o Amando de Ossorio.

Traci Lords, icona de la cultura pop, trendsetter i referent feminista, rebrà la Maria Honorífica a Sitges 2018. Lords ha treballat amb grans noms del cinema independent i underground americà, com John Waters i Roger Corman, i amb estrelles consagrades de la mida de Johnny Depp. Va destacar en diversos thrillers i films de terror de baix pressupost durant els anys vuitanta i principis dels noranta, abans d’aparèixer en títols com Cry-Baby (1990) o Los asesinatos de mamá (1994), de Waters. Els seus papers secundaris en cintes de gènere fantàstic com Virtuosity (1995) o Blade (1998), les aparicions en sèries de televisió, videojocs i algunes incursions com a cantant tecnopop completen una prolífica trajectòria.

Under the Silver Lake

Primers títols

Entre els primers films confirmats a la 51a edició del Festival, hi destaquen alguns dels títols més esperats de l’any pels amants del gènere, molts d’ells presentats a Cannes 2018. És el cas d’Under the Silver Lake, de David Robert Mitchell, director que va revolucionar el terror amb It Follows (Sitges 2014) i que es consolida ara com un cineasta de culte amb un thriller paranoic ambientat a Los Angeles i protagonitzat per Andrew Garfield.

Una altra de les propostes és la fascinant Lazzaro felice, de la directora italiana Alice Rohrwacher, mereixedora del premi ex-aequo al millor guió a Cannes. El relat fantàstic i al·legòric d’una amistat, que compta en el seu repartiment amb l’actor català Sergi López. Burning, el thriller coreà de Lee Chang-Dong que adapta una història d’Haruki Murakami, també es podrà veure a Sitges. Un elegant triangle amorós envoltat de misteri i existencialisme que posa de manifest les obsessions humanes més amagades.

El retorn de Lars Von Trier, The House that Jack Built, no podia faltar a Sitges 2018. El sempre provocador director danès va desfermar la polèmica a Cannes amb el recorregut d’un assassí en sèrie, interpretat per Matt Dillon, que no estalvia sadisme ni excessos. Bruno Ganz i Uma Thurman completen un repartiment estel·lar. Un altre esperadíssim retorn és el de Gaspar Noé amb el seu Climax. Un festival visual, sensorial i lisèrgic a ritme d’urban dance i amb la dosi de pertorbació que caracteritza al realitzador francès, que va seduir Sitges anteriorment amb Enter the Void Love.

Els límits de la bogeria també són explorats a Mandy, de l’italo-canadenc Panos Cosmatos, un impactant film d’acció i venjança estèticament enlluernador i protagonitzat per Nicolas Cage. El jove novaiorquès Nicolas Pesce, que al 2016 va presentar al Festival The Eyes of my Mother, torna a Sitges amb Piercing, un thriller independent amb tocs de comèdia fosca protagonitzat per Mia Wasikowska i amb la participació de la catalana Laia Costa.

De Canadà arriben dues produccions de terror amb l’empremta de directors que han passat pel Festival en altres edicions. Pascal Laugier, realitzador francès que va sacsejar Sitges l’any 2008 amb Martyrs, presentarà Ghostland, un film de terror visceral amb psicòpates. Per la seva banda, els directors de Turbo Kid (Sitges 2015), Anouk Whissell,  François Simard i  Yoann-Karl Whissell firmen Summer of ’84, cinema juvenil amb estil retro sobre la persecució d’un assassí en sèrie.

Els zombies parisencs protagonitzen La nuit a dévoré le monde, l’opera prima de Dominique Rocher. Un film de terror i supervivència als carrers solitaris d’un París que ha estat arrasat pels morts vivents. El documental espanyol Sad Hill Unearthed, dirigit per Guillermo de Oliveira, reconstrueix el cementiri ubicat a Espanya l’any 1966 per al rodatge de la seqüència final de la película El bueno, el feo y el malo, de Sergio Leone.

El terror sobrenatural està garantit amb Aterrados, la proposta de l’argentí Demián Rugna que deixarà la us espectadors clavats a la butaca. Un dels títols de l’any pel que fa al gènere fet a Llatinoamèrica. Aterrados és només una de les moltes i excel·lents mostres de cinema llatinoamericà de gènere que aquest any estaran a Sitges, demostrant el magnífic moment en què es troba el terror a aquest territori.

Aterrados

El Festival i Slate

Sitges aposta per la innovació i es converteix en el primer festival de cinema del món que acceptarà criptomoneda com a forma de pagament d’entrades i abonaments. La iniciativa –anunciada en el marc del Festival de Cannes– és pionera dins la indústria i ha estat possible gràcies a l’associació establerta amb Slate Entertainment Group (SEG). El Festival adoptarà la plataforma digital de venda d’entrades del SEG, Slatix, basada en el blockchain, per tal de poder oferir aquesta nova opció de venda d’entrades. Slate també és impulsora de la nova plataforma Binge, amb continguts de ficció audiovisual i cinematogràfics, que utilitza per primera vegada la tecnologia blockchain.

Sitges Taboo’ks

Per segon any consecutiu, la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya i el Festival de Sitges col·laboraran en la cerca d’oportunitats d’adaptacions literàries dins la iniciativa Sitges Taboo’ks. Autors i representants del sector audiovisual estudiaran la possible adaptació d’obres literàries a pel·lícules de gènere fantàstic. Aquest any, a més de les quatre obres literàries que seran seran seleccionades per a una defensa pitch davant productors audiovisuals acreditats en el Festival, també es seleccionarà un projecte d’adaptació cinematogràfica basada en una obra de tall fantàstic. Les inscripcions estan obertes fins el 2 de juliol a través del web del Festival.

SGAE Nova Autoria

Concebuts com una finestra oberta a descobrir el talent dels creadors audiovisuals emergents, els Premis SGAE Nova Autoria se celebraran un any més en el marc del Festival de Sitges. A través d’aquests guardons, l’SGAE i la Fundació SGAE ofereixen la possibilitat als joves realitzadors de les diferents escoles audiovisuals catalanes d’exhibir els seus treballs i donar-los a conèixer al gran públic, en el marc d’un esdeveniment cinematogràfic de projecció internacional.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies