En el suposat any de la renovació, el jurat presidit per Cate Blanchett ha decidit atorgar la Palma d’Or a ‘Shoplifters’ del japonès Hirokazu Koreeda, un director que presentava pel·lícula a la Croisette per setena vegada i la cinquena a concurs. Un director que gairebé mai falla i que nou mesos després d’haver presentat el pas en fals que va suposar ‘El tercer asesinato’ al Festival de Venècia, ha estrenat a Cannes una de les millors pel·lícules de la seva filmografia.

El segon premi en importància d’aquesta edició ha recaigut en Spike Lee, un altre veterà que en aquest cas tornava al Festival després de gairebé 30 anys d’absència amb ‘Blackkklansman‘ la crònica del primer agent de policia afroamericà que es va infiltrar al Ku Klux Klan a principis dels anys 70 i que de la mà del director nord-americà es converteix en una crítica ferotge a Trump i al racisme actual als Estats Units.

Spike Lee Cannes

La pornografia sentimental de Nadine Labaki i la seva mirada lacrimògena al dolor aliè de ‘Capharnaüm‘ s’han endut el Premi del Jurat, premi rebut amb alleujament per gran part de la premsa destacada que es temia una Palma d’Or per la pel·lícula més manipuladora i èticament qüestionable de la selecció.

Pocs peròs se li poden posar al premi al millor director per Pawel Pawlikowski per ‘Cold War‘. Les imatges de la seva pel·lícula són d’una bellesa innegable i aconsegueix unes interpretacions memorables per part de la seva parella protagonista.

Paweł Pawlikowski

Els premis d’interpretació, per Samal Yeslyamova per ‘Ayka‘ i Marcello Fonte per ‘Dogman‘, són per a dos intèrprets que aprofiten perfectament els seus personatges bombó. Dos personatges que pateixen i lluiten per sortir d’una realitat gairebé insuportable.

El més cridaner del palmarès és l’escàs reconeixement per a la millor pel·lícula vista a tot el Festival. ‘Happy as Lazzaro‘ de la italiana Alice Rohrwacher s’ha hagut de conformar amb un premi compartit amb ‘3 Faces‘ de Jafar Panahi al millor guió que sap a molt poc per l’excepcional pel·lícula.

Les absències més sorprenents del palmarès són la magnífica ‘Burning‘ del coreà Lee Chang-dong que partia com a favorita en la majoria de les travesses de crítics (s’havia portat el FIPRESCI), ‘The Wild Pear Tree‘ del turc Nuri Bilge Ceylan que per primer cop en 6 participacions marxarà amb les mans buides de Cannes i ‘Ash is the Purest White‘ de Jia Zhang-ke a la confirmació de que el director xinès segueix en plena forma. En aquest aspecte, sí que el jurat ha menyspreat a tres dels sospitosos habituals del Festival, que poques vegades solen marxar sense reconeixement.

Lukas Dhont

Una altra de les guanyadores de la tarda d’avui ha estat la molt notable pel·lícula belga ‘Girl‘ de Lukas Dhont que participava en la secció Un Certain Regard i que s’ha emportat de forma merescuda la prestigiosa Càmera d’Or a la millor òpera prima presentada en tot el festival, més el premi FIPRESCI a la millor pel·lícula de la secció Un Certain Regard.

I fa l’efecte que el jurat ha decidit inventar-se un premi, la Palma d’Or Especial, perquè ‘Le Livre d’image‘ de Jean-Luc Godard no marxés de buit.

Premis oficials

  • Palma d’Or: SHOPLIFTERS de Hirokazu Koreeda
  • Gran Premi del Jurat: BLACKKKLANSMAN de Spike Lee
  • Director: Pawel Pawlikowski per COLD WAR
  • Actor: Marcello Fonte per DOGMAN
  • Actriu: Samal Yeslyamova per AYKA de Sergei Dvortsevoy
  • Guió: HAPPY AS LAZZARO d’Alice Rohrwacher i THREE FACES de Jafar Panahi
  • Premi del jurat: CAPHARNAUM de Nadine Labaki
  • Palma d’Or Especial: LE LIVRE D’IMAGE de Jean-Luc Godard
  • Càmera d’Or: GIRL de Lukas Dhont presentada a Un Certain Regard.
  • Palma d’Or al millor curtmetratge: ALL THESE CREATURES de Charles Williams

Menció especial: ON THE BORDER de Wei Shujun

El meu palmarès:

  • Palma d’Or: HAPPY AS LAZZARO d’Alice Rohrwacher
  • Gran Premi del Jurat: BURNING de Lee Chang-dong
  • Director: Pawel Pawlikowski per COLD WAR
  • Actor: Marcello Fonte per DOGMAN
  • Actriu: Tao Zhao per ASH IS THE PUREST WHITE
  • Guió: THE WILD PEAR TREE de Nuri Bilge Ceylan
  • Premi del jurat: LETO de Kirill Serebrennikov

Premis FIPRESCI

  • Competició: BURNING de Lee Chang-dong
  • Un Certain Regard: GIRL de Lukas Dhont
  • Quinzena de Realitzadors / Setmana de la Crítica: ONE DAY de Zsofá Szilagyi.

Palmarès de Un Certain Regard

  • Premi Un Certain Regard: GRÄNS (Border) de Ali Abbasi
  • Premi al millor guió: SOFIA de Meryem Benmbarek
  • Premi a la millor interpretació: Victor Polster per GIRL de Lukas Dhont
  • Premi a la millor direcció: Sergei Loznitsa per DONBASS
  • Premi Especial del jurat: THE DEAD AND THE OTHERS de Joao Salaviza i Renée Nader Messora.

Palmarès de la 50 Quinzena de Realitzadors

  • Premi SACD: EN LIBERTÉ! de Pierre Salvadori
  • Premi Label Europa Cinemas: TROPPA GRAZIA de Gianni Zanasi
  • Premi Arte y Ensayo – CICAE: CLIMAX de Gaspar Noé

Palmarès de la 57 Semana de la Crítica

  • Gran Premi Nespresso: DIAMANTINO de Gabriel Abrantes i Daniel Schmidt
  • Premi Fundació Louis Roederer Rising Star Award: SAUVAGE de Camille Vidal-Naquet
  • Premi Fundació GAN a la distribució: SIR de Rohena Gera
  • Premi SACD: per a Benedikt Erlingsson i Ólafur Egill Egilsson per WOMAN AT WAR

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies