En els últims temps AMC s’associa a ficcions de zombis, no en va la cadena porta anys cimentant les audiencies en ficcions com “The walking dead” o “Fear the walking dead”. Però no cal oblidar que aquesta és també la cadena que ha acollit algunes de les millors sèries de l’última dècada: Mad Men, Breaking Bad o Halt and Catch Fire. Sèries de gèneres i temàtiques molt diverses a la qual ara se suma una altra, amb el segell en la producció de Ridley Scott, que ens trasllada a l’Àrtic a meitat del segle XIX: The Terror.

De què va?

El 1845, dos vaixells de la Royal Navy, el Terror i l’Erebus, parteixen de les costes d’Anglaterra cap a l’Àrtic. Són les naus més potents de la flota britànica i el seu objectiu és descobrir un passatge navegable entre les fredes aigües del Nord fins a la Xina. Al capdavant de la missió hi ha els capitans Francis Crozier (Jared Harris) i John Franklin (Ciarán Hinds) els qui amb esperit d’aventura i voluntat de ferro pretenen triomfar en una missió en la qual altres van fracassar abans.

Acompanyats per les seves respectives tripulacions i proveïts amb provisions per a més de tres anys, es van endinsant entre un laberint de gel que amenaça de tancar el pas als vaixells en qualsevol moment i deixar-los aïllats enmig del no-res. En aquest paratge inhòspit començaran a sorgir disputes entre els homes que formen l’expedició i també una terrible presència sobrenatural que posarà en perill les seves vides.

The Terror

Qui hi ha al darrera?

“The Terror” es basa en la novela del mateix nom publicada el 2007 per Dan Simmons, qui després d’escriure diverses obres de ciència-ficció decidí en aquesta barrejar el gènere del terror amb la ficció històrica.

Entre els productors destaca el nom de Ridley Scott, juntament amb Guymon Casady (Juego de Tronos), Soo Hugh (Invisibles), Robyn-Alain Feldman (The good fight) o Scott Lambert. Pero és David Kajganich qui s’ha encarregat de guionitzar l’adaptació del llibre a la serie, i d’exercir de showrunner.

La direcció dels 10 capítols de “The Terror” se la reparteixen entre Tim Mielants (Legión, Peaky Blinders), Edward Berger i Sergio Mimica-Gezzan (Los pilares de la Tierra).

En el repartiment coneixereu de sobra al trio de protagonistes al front del Terror i l’Erebus: l’irlandès Ciarán Hinds (Juego de Tronos, Roma), i els anglesos Jared Harris (The Crown, Mad Men) i Tobias Menzies (Outlander, Juego de Tronos, The Crown).

Pioners a l’inhospit Àrtic

The Terror és una ficció d’exquisita posada en escena i gran atenció als detalls, el vestuari, els escenaris, els usos i costums de l’època i de la marina. Tot plegat al servei d’una historia que en el fons és un relat de l’enfrontament de l’home amb la natura i amb els seus propis dimonis. Un paratge inhòspit i desolador que sembla no tenir fi ni aportar esperança i que posarà a prova els instints de supervivencia dels protagonistes.

I encara que Simmons hi va afegir un element de terror que a la sèrie pren força visual, tot plegat es basa en un punt de partida real, la d’una expedició que va acabar amb la desaparició dels 129 aventurers que es van endinsar en les aigues àrtiques a meitats del segle XIX. Més tard, fins una dotzena de vaixells van reseguir sense èxit el seu camí intentant averiguar que s’havia fet de Sir John Franklin. Però no seria fins molt més tard que un equip d’antropòlegs localitzaren algunes restes i els cadàvers de diversos homes que moriren de gana, hipotèrmia i diverses enfermetats.

Anys després, al 1903, Roald Amundsen seria qui s’apuntaria la victoria de ser el primer d’aconseguir amb èxit travessar el passatge nord de l’Artic, escollint una ruta diferent a aquella per la que havien optat el Terror i l’Erebus.

The Terror

La recomanem?

Vistos els 10 capítols de la sèrie, la meva valoració en conjunt de “The Terror” és força positiva. Però alhora reconec que és una sèrie molt difícil de recomanar. El principal “però” és que és taaaaaaaan lenta, tan inhòspita, tan freda, que quan arriben els moments impactants és probable que l’espectador àvid d’acció porti minuts badallant. I per tant, si un s’acosta a la sèrie esperant monstres que devoren expedicionaris, els altres elements de la sèrie li semblaran un interminable preludi.

Els punts forts de la sèrie són uns altres, i aquests són els que haurien de semblar atractius a qui es plantegi veure-la. En primer lloc la factura de “The Terror” és una exquisidesa amb una gran cura pels detalls, per la recreació històrica i del microcosmos d’almiralls i membres rasos de la marina, per la composició de potents imatges, per la conversió d’un paratge en un personatge en si mateix, i, sobretot, per la capacitat de traslladar al terreny psicològic l’escenari en el qual té lloc l’acció. A mesura que passen els capítols, el lloc i els comportaments dels protagonistes ens traslladen amb força tota aquesta fatalitat, aquesta presó gelada sense escapatòria i aquesta pressió asfixiant que sorgeix tant de l’amenaça del monstre com dels enfrontaments entre els seus propis egos i ambicions. Són artífexs d’això tant els directors de la sèrie, l’equip de producció, com el seu excel·lent repartiment d’actors.

Així que oblideu les referències a Lost que es van apuntar abans de l’estrena de la sèrie. Serà més aviat qui gaudeixi amb pel·lícules com Master & Commander o El Renacido, qui tingui interès per la història expedicionària, qui s’inclini per les històries de l’home contra la naturalesa o pels mecanismes de la por que es construeixen a foc lent, els que gaudiran de “The Terror“.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies