Tercera jornada del Festival Americana als Cinemes Girona. Un dia mes, gran afluència de públic, bon ambient i excel·lent organització. A continuació, les sessions vistes durant aquesta jornada.

Lemon

Lemon

Lemon és la pel·lícula més inclassificable, surrealista i imprevisible en molt de temps. Es tracta d’una esperpèntica comèdia d’humor absurd que gira entorn d’Isaac, un actor de mitjana edat, i el seu estrany comportament. Malgrat que Lemon no té un desenvolupament narratiu convencional, les diferents escenes ens descriuen a un inexpressiu personatge a la seva vida laboral, com a repel·lent professor d’interpretació (atenció a les escenes amb Michael Cera i Gillian Jacobs), i a la sentimental, després que la seva parella cega el deixi. El film descriu un personatge grotesc i estúpid a les seves interaccions socials, emmarcades en un món absurd, compost per tons ‘allimonats’ gràcies a la deliciosa fotografia de Jason McCormick.

El film és l’òpera prima de Janicza Bravo, directora, guionista i fotògrafa nascuda a Nova York. Després de realitzar una sèrie de curtmetratges que van tenir una certa repercussió en el circuit de festivals nord-americà, al 2016 va començar la producció del seu debut al llargmetratge, a partir d’un guió escrit amb la seva parella, l’actor i comediant Brett Gelman, que interpreta a Isaac. Bravo i Gelman es basaren en diverses comèdies dramàtiques nord-americanes, com El rey de la comedia (Martin Scorsese, 1982) i en les obres de teatre de l’absurd de Samuel Beckett i Eugène Ionesco, per a crear una història que ajuntes tots els elements de les narracions còmiques però barrejats de forma diferent. El resultat és una paròdia de la crisi existència d’una persona immobilitzada per la seva mediocritat.

Després de la seva presentació a Sundance, el film de Bravo va obrir el Festival de Rotterdam de l’any passat i també es va poder veure a SXSW, amb opinions divergents. Sens dubte, Lemon és un film difícil de recomanar. Obliga a l’espectador a deixar-se portar per una història on predomina l’imprevist, tant en les accions dels personatges com als seus diàlegs. Una experiència diferent, més sensorial que racional, que és d’agrair a l’actual context d’uniformitat cinematogràfica dels grans estudis.

Nota: 7

The strange ones

The Strange Ones

A vegades un realitzador opta per al seu primer llargmetratge per adaptar un curtmetratge propi previ. Aquest és el cas dels directors nord-americans Christopher Radcliff i Lauren Wolkstein que debuten amb The Strange Ones, un obscur thriller basat en el seu curt homònim del 2011. A l’obra precedent, un home i un nen sense destí conegut, s’aturen a un motel de carretera. En aparença, es tracta d’un viatge de vacances de dos germans, però el final del curt insinua una fosca situació. Per a l’adaptació al llargmetratge, els directors van expandir aquesta història mínima, allargant excessivament una flàccida trama, i aclarint al tercer acte la intriga proposada, amb una resolució equivoca i insatisfactòria.

The Strange Ones és un thriller psicològic amb una atmosfera malaltissa i inquietant, generadora de tensió al llarg de la història. També destaquen les interpretacions del duet protagonista, especialment el jove James Freedson-Jackson que va obtenir a la passada edició del SXSW el reconeixement especial del jurat a la interpretació més destacada. El problema és que el misteri de The Strange Ones es dilata i estira en excés i que no sorprèn: tant la naturalesa de la relació dels dos personatges principals com el seu passat és bastant previsible.

Probablement, The Strange Ones no aconsegueixi romandre en el record dels espectadors durant molt de temps. No obstant, convé tenir en compte a la parella de realitzadors. Deslligats dels llocs comuns d’una història prèvia, s’entreveu el seu talent per a pel·lícules majors.

Nota: 5,5


Shorts 1

En aquesta edició, el Festival Americana aposta doblement per el curtmetratge amb dues sessions que permeten descobrir algunes de les millors obres curtes de joves i prometedors directors nord-americans. A continuació, els curts més destacats d’aquesta sessió:

5 films about technology

En la línia de Ingrid Goes West, aquest curt ens presenta cinc breus i divertides peces entorn a la cara més absurda de les xarxes socials i la tecnologia. El podeu veure aquí:

Le Cowboy du Mont Laurier

Inspirat en el Tarantino de Death Proof, aquest curt dirigit pel canadenc Gabriel Vilandré narra la història d’unes noies que coneixen a una bugaderia un estrany home, vestit de cowboy  amb dubtoses intencions. Més informació sobre els curtmetratges de Vilandré a:

https://vimeo.com/user4305466

DeKalb Elementary

Nominat a l’Oscar a la categoria de millor curtmetratge de ficció a la darrera edició i guanyador de multitud de premis en els festivals on s’ha exhibit, aquesta obra del realitzador Reed Van Dyk s’inspira en una trucada real al telèfon d’emergències que van tenir lloc durant un tiroteig a una escola d’Atlanta, per a narrar de forma seca i contundent la història d’una frustrada massacre. Més informació a:

https://www.dekalbelementaryfilm.com/

I Know You From Somewhere

Sensacional curtmetratge sobre una dona que provoca la còlera dels internautes després de fer-se viral al protagonitzar involuntàriament un vídeo suposadament racista. Excel·lentment narrat, podria ser un capítol de Black Mirror sobre el costat pervers de les xarxes socials. Pot veure’s a la pàgina de Vimeo del seu realitzador, Andrew Fitzgerald:

https://vimeo.com/231586361

The Robbery

The Robbery és el nou curt del director nord-americà Jim Cummings, el creador de Thunder Road, enlluernador curtmetratge vist a la passada edició del Festival Americana. Nominat al millor curt a Sundance i SXSW, narra a través d’un extraordinari pla seqüència l’intent de robatori a una licoreria per part de Crystal, una noia al límit. Es pot veure aquí:

https://vimeo.com/205973976

Working With Jigsaw

Com seria treballar a una oficina amb Jigsaw, el psicokiller de les pel·lícules de Saw i haver de fer front als seus ‘jocs’? El curt més divertit i brutal d’aquesta edició. Es pot veure al compte de Youtube del seu creador, Chris Capel:

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies