Les produccions alemanyes demanen pas confirmant el seu bon estat de forma. Ja ho havíem notat amb el trencaclosques de ciència-ficció de “Dark” i ara, ho reafirmem amb el thriller històric policíac, “Babylon Berlin”.

Babylon Berlin Volker Bruch

De què va?

Berlín, 1929. La capital alemanya se situa com la gran metròpoli de l’expressió i la llibertat. La ciutat més moderna i viva d’una Europa en plena efervescència que, però, trontolla a la vora d’un canvi imminent. Refugi per a aquells que busquen l’emancipació, Berlín és un formiguer de gent de tota condició política i classe social: en els seus carrers es barregen comunistes, anarquistes, nazis, màfies i immigrants russos, i en cada racó proliferen artistes, bohemis, homosexuals, músics , ballarines de cabaret i transvestits. Tots ells testimonis dels temps d’obertura i transformació que s’obren pas cautelosament amb la nova dècada. Però sota aquesta lluminosa superfície, una població submergida en una profunda crisi econòmica aspira a una vida millor. Rere la seva aparent clima de llibertat i canvi, Berlín és una silenciosa olla a pressió a punt d’esclatar. L’impacte de la Revolució Russa segueix portant a la ciutat onades d’immigrants, les velles elits militars es neguen a capitular i l’amenaça d’un monstre cada vegada més terrorífic i tangible es fa fort en el cor d’Alemanya. És el brou de cultiu perfecte per al crim organitzat, l’auge de les màfies, la corrupció i els extremismes polítics.

A la meitat d’aquesta tensa calma es troba Gereon Rath (Volker Bruch), un detectiu de la policia de Colònia que acaba d’incorporar-se a la unitat antivici de Berlín, localitzada en el monumental quarter general de la policia, per investigar el cas d’una xarxa de pornografia relacionat amb la màfia russa. La brigada està encapçalada per Bruno Wolter (Peter Kurth), company i superior de Gereon. D’aparença tranquil·la i honesta, Gereon arrossega en realitat una pesada càrrega amb si. Assentat a Berlín, coneix a Charlotte (Liv Lisa Fries), una jove amb la qual comença una relació clandestina i que busca millorar les miserables condicions de vida de la seva família.

Babylon Berlin Liv Lisa Fries

Qui hi ha al darrera?

Amb un pressupost de 45 milions de dòlars, “Babylon Berlin” s’ha convertit en la sèrie més ambiciosa de la televisió alemanya fins a la data. Una superproducció a quatre bandes, la primera vegada que la televisió pública alemanya s’associa amb una plataforma de pagament com Sky, la productora X Film Creative Pool i la productora / distribuïdora Beta Films per dur a terme aquest projecte. És també la primera ficció de parla no anglesa en abordar aquest model de producció a escala internacional i que ja s’ha venut a nivell internacional al Regne Unit, Itàlia, Bèlgica, Suècia, Noruega, Dinamarca, Finlàndia, Islàndia i els EUA.

També és una novetat que la sèrie hagi estat coescrita i codirigida per tres directors alemanys, Tom Tykwer (director de “Paris, je t’aime”, “Corre, Lola, corre”, “El perfum” i diversos episodis de “Sense8”, Achim von Borries i Henk Handloegten (tots dos part de l’equip de guionistes de “Goodbye, Lenin”. Un trio que l’han encertat a l’hora d’ambientar de forma excel·lent una època que vaticinava una catàstrofe, en una capital que encara no s’havia adonat del que podia passar al país.

“Babylon Berlin” està inspirada en la novel·la “Der Nasse Fisch”(2017), escrita pel periodista Volker Kutscher. Publicada a Espanya com “Sombras sobre Berlín” per Ediciones B, va ser el començament carrera literària d’èxit amb sis llibres fins la data i que ha convertit Gereon Rath, en un detectiu clàssic de la novel·la negra alemanya.

Babylon Berlin

Babilònia vs Berlin

Potser el més impressionant de “Babylon Berlin” és la seva ambientació començant per la seva capçalera inspirada clarament en l’expressionisme alemany dels anys vint o com s’han reproduït els carrers berlineses fins al més mínim detall en estudis de Berlin i Brandenburg.

La sèrie gira entorn del complicat personatge de Gereon Rath, un detectiu de la policia. Un home amb importants traumes mentals i seqüeles físiques del seu pas per les trinxeres de la I Guerra Mundial (una mica a l’estil de Thomas Shelby a “Peaky blinders”). Charlotte Ritter és una jove de vint anys que viu amuntegada en un apartament amb la resta de la seva nombrosa família, en condicions miserables i deplorables. La noia està disposada a tot per guanyar uns marcs i sortir de la seva vida miserable, tant en l’àmbit professional com en el personal. Ella és el personatge amb el que ens endinsarem en els ambients mes sòrdids de Berlin que, a la vegada, ens portarà a les ambientacions més impressionants. Us puc ben assegurar que no oblidareu el moment en què soni (i es balli) la cançó és “Zu Asche, zu Staub” interpretada per cantant lituana Severija Janusauskaite, que interpreta una enigmàtica aristòcrata russa, una altra peça clau en la història.

Volker Bruch (Gereon) i Liv Lisa Fries (Charlotte) són dos rostres desconeguts però que creen amb solidesa dos personatges amb múltiples cares i fragilitats, que ensopeguen un bon dia l’un amb l’altre i acaben veient-se implicats en aquesta societat  complexa que està a punt de rebre la sacsejada final del nazisme.

La música, la moda anys 20 i les promeses d’alliberament contrasten amb la pobresa extrema de la ciutat, les protestes dels treballadors i una corrupció dels alts càrrecs que pretenen aconseguir una societat mal·leable que acabarà amb la pujada al poder d’Adolf Hitler i tot el que vindria després.

El punt de partida de “Babylon Berlin” és la investigació sobre una pel·lícula comprometedora a la que se li suma la trama personal de Gereon i els secrets de la policia en el context històric de la ciutat.  I amb tot això comunistes russos, anarquistes, nazis, i paramilitars per acabar-ho de complicar tot. I és que a “Babylon Berlin” hi ha una trama central i tot de ramificacions que, en un principi sembla que no tenen res a veure però que, a mica en mica, s’aniran interconnectant.

Babylon Berlin Severija Janusauskaite

La recomanem?

“Babylon Berlin” té molts punts a favor perquè li doneu una oportunitat. L’ambientació, aquest aire de cinema negre més clàssic, els seus personatges plens de sorpreses, la trama amb diferents ramificacions que va entrellaçar-se, la qualitat de la producció… No és la sèrie més trepidant del món, cert, però té tants detalls per observar amb calma i té el do de tenir sempre alguna escena impactant, visualment excel·lent, que et recorda que és una de les produccions més ambicioses de la televisió alemanya.

Per tant, sí, la recomano. Convé sortir dels circuits habituals i la ficció televisiva germànica està demostrant que arriba, arriba fort i per quedar-se. La sèrie, que es pot veure a Movistar +,  compta amb dues temporades de 8 capítols.

Comparteix...
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies