Jerusalén. Un retrato de familia.
8Valoració

Com si d’una gran producció cinematogràfica es tractés, el cineasta Boaz Yakin i el dibuixant de còmics Nick Bertozzi uneixen forces per presentar-nos la novel·la gràfica “Jerusalén”, una impressionant saga familiar ambientada a Palestina durant la dècada dels quaranta, que Ediciones La Cúpula recupera ara en una nova edició en tapa tova.

Boaz Yakin és un guionista i director nord-americà, capaç de combinar amb habilitat els encàrrecs de Hollywood –el guió del film de culte El principiante de Clint Eastwood o la direcció d’una estereotipada teen-movie, Canguro a la fuerza, al servei de Brittany Murphy– amb projectes molt més personals, com la pel·lícula premiada en el Festival de Sundance en 1994 Fresh. En aquesta obra, Yakin ja mostrava el seu interès per narrar el conflictiu encaix de la infància en contextos adults marcats per la violència i la degradació; una preocupació que, d’una manera diferent, també trobem en l’excel·lent còmic Jerusalén. Inesperadament, en 2012, el cineasta es va atrevir per primera vegada a estendre els seus tentacles creatius a la novel·la gràfica amb Marathon, un atrevit debut en el qual mostrava una vocació èpica no massa llunyana del cèlebre 300 de Frank Miller.

Amb prou feines un any després, amb la complicitat d’un il·lustrador de la talla de Nick Bertozzi, Yakin reincideix en el còmic amb la monumental Jerusalén, una novel·la(gràfica)-riu que documenta les peripècies de la imaginària família Halaby en la conflictiva Palestina dels anys quaranta. No resulta difícil endevinar que darrere els Halaby s’amaga la mateixa família de Yakin, que en aquells anys va viure a Palestina (el guionista manifesta la seva especial gratitud amb el seu pare, els testimoniatges del qual, entre d’altres, han fet possible aquest llibre); el que converteix Jerusalén en un emotiu retrat familiar post-Maus i, alhora, en una documentada indagació en l’horror del conflicte palestí-israelià que, per moments, recorda els millors treballs del gran Joe Sacco. Al mateix temps, el to arrauxat de la narració –de veritable pols cinematogràfic– i l’emotiva perplexitat i neguit de la mirada infantil sobre el drama de la guerra, encarnada per Motti (el menor dels germans, encarregat d’obrir i tancar el relat), evoca per moments una obra mestra com Adolf d’Osamu Tezuka.

Vinyetes de "Jerusalén. Un retrato de familia" de Boaz Yakin i Nick Bertozzi.

Al llarg de 382 pàgines, que es devoren amb avidesa, Jerusalén ofereix una crònica implacable i meticulosa sobre un dels grans drames del segle XX, fugint de la temptació del maniqueisme o la majestuositat narrativa, combinant amb habilitat el drama domèstic amb la crònica de guerra, el film d’aprenentatge infantil (el perspicaç crític Henry Chamberlain ha trobat en aquesta història reminiscències de “la bellesa malenconiosa dels films de François Truffaut) i les reflexions sobre les diferències culturals i religioses. Bertozzi s’encarrega d’il·lustrar pertorbadores “gestes bèl·liques” i commovedores estampes familiars amb un estil dinàmic, que remeten als grans films europeus de la Modernitat. Facin-me cas i llancin-se a descobrir Jerusalén, una novel·la gràfica que els deixarà “enganxats al sofà”.

Comparteix...
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page


Editorial: La Cúpula
ISBN: 9788415724483
Pàgines: 404
Preu: 28 €
Guió: Boaz Yakin
Dibuix: Nick Bertozzi

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies