“La bella Annabel Lee” - Kenzaburo Oé
9Valoració
Puntuació dels lectors: (0 Vots)
0.0

Perquè la lluna mai resplendix sense portar-me records de la bella Annabel Lee; i quan les estreles s’alcen, crec veure brillar els ulls de la bella Annabel Lee; i així passe llargues nits estés al costat de la meua estimada, —la meua estimada, la meua vida i la meua companya,— que està gitada en el seu sepulcre més enllà de la mar, en la seua tomba, a la vora de la mar gemegosa.

“Annabel Lee” – Edgar Allan Poe

Sé que començar una crítica de “La bella Annabel Lee” parlant de l’immens talent de Kenzaburo Oé és caure en un tòpic bastant pobre però crec que és necessari dir-ho i repetir-ho. És important reconèixer totes les virtuts de com a escriptor, com a creador de personatges, com a manipulador de la realitat, com a narrador i com a home d’enorme cultura i ganes de reflectir-la. “La bella Annabel Lee” presenta tot això en 240 pàgines, un amor enorme vers la literatura i, sobretot, vers els seus lectors.

El protagonista de la novel·la és el propi Kenzaburo Oé i en ella combina personatges reals i inventats en una proporció difícil de destriar per al lector, encara que això té poca importància. rep l’encàrrec, per part d’un amic de l’adolescència, d’adaptar al cinema un clàssic del romanticisme alemany: “Mihael Kohlhaas” de Heinrich von Kleist. L’autor aborda el projecte des del desconeixement de la creació d’un guió literari però intenta en tot moment prendre referències de la seva infància i d’altres moments de la història de Japó. Aquesta producció està recolzada per Sakura, una gran actriu japonesa que vol convertir-se en la protagonista de la mateixa, canviant el gènere al personatge principal. Però Sakura és una dona amb una ferida profunda que arrossega des de nena, quan va rodar una adaptació del poema de Edgar Allan Poe “Annabel Lee”. I aquesta ferida acabarà impactant en la producció de la pel·lícula i en la vida de tots els personatges implicats.

Tots aquests elements, en aparença complexos, es van obrint enfront dels ulls del lector de forma elegant, no sempre fàcil perquè proposa alguns reptes desplegant explicacions detallades de l’obra de von Kleist o afegint episodis de la història del país, però sempre amb el punt just de proximitat a qualsevol tipus de lector. Però al final el que importa, el que sempre importa per Kenzaburo Oé, són els seus temes habituals: l’amistat i les relacions personals, el dolor, reflexionar sobre la vida i l’ètica personal, tractar temes universals sota l’aparença de situacions normals. L’autor és un mestre a l’hora de fer gran allò petit, d’agafar elements en aparença mínims i elevar-los a una reflexió que ens toca a tots, per molt allunyats que estiguem d’alguns codis culturals del seu país d’origen.

 “La bella Annabel Lee” és una obra que es gaudeix a poc a poc, que enamora per com es va desenvolupant i fins a on és capaç d’arribar. És una novel·la que demana al lector una atenció apropiada amb la promesa, complerta amb escreix, que el viatge i el final seran satisfactoris. No se’m pot ocórrer millor recompensa.

Comparteix...
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page



Editorial: Seix Barral
Web editorial
ISBN: 978-84-322-2976-3
Pàgines: 240
Preu: 19,00 €


Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR