Una vida al teatre
6.5Valoració

De vegades les obres aparentment més senzilles són les més difícils de muntar; perquè la seva complexitat radica en els detalls més subtils i requereixen un treball d’una exactitud microscòpica, tant en la posada en escena com en el treball dels actors. És el cas d'”Una vida al teatre”, del dramaturg David Mamet, reverenciat com un dels màxims exponents de la dramatúrgia americana de finals del s.XX que es va estrenar dijous passat a La Seca Espai Brossa a càrrec del director Moisès Maicas.

Una seqüència d’escenes breus ens mostren els instants compartits per dos actors darrere i sobre l’escenari; escenes de diverses obres, assajos, moments de preparació, converses a la porta del teatre després d’acabar una funció, minuts entre bambolines. Tot gira entorn la relació dels dos companys: en Robert, l’actor experimentat i veterà (interpretat per Enric Majó) i en John, una jove promesa (Dafnis Balduf). L’arc argumental de la peça és l’evolució de la seva relació, a mesura que l’experiència al teatre d’en Robert passa de ser rebuda amb admiració i respecte pel jove John, fins que aquest es converteix en actor de renom i passa a tractar-lo amb la condescendència de qui deixa de sentir-se deixeble i comença a pensar-se mestre.

Més enllà dels temes que tracta a nivell conceptual (el pas del temps, la metateatralitat, l’essència de l’ésser humà, la decadència) una de les gran virtuts formals de Mamet és que els seus textos posseeixen un ritme inherent a les paraules; com les notes d’un pentagrama. Es podria dir que els seus diàlegs porten incorporades les “instruccions d’ús” que s’han de seguir per que funcionin amb tota la seva força, humor, ironia i propòsit. El regust en sortir d’aquest muntatge, desgraciadament, és de que no s’ha respectat aquest ritme; i tot i que la intenció de les paraules ens arriba, ho fa pel cervell i no per tot el nostre ésser, com el teatre hauria d’aconseguir en el millor dels casos.

Potser és simplement una qüestió de ritme, però l’humor fi d’en Mamet no acaba d’instal·lar-se en un públic per qui els llargs foscos entre escenes que permeten els canvis d’escenografia pesen massa i ralentitzen el muntatge. La posada en escena, probablement inspirada directament pel revival que es va fer a Broadway a principis del 2005 (salvant les distàncies pressupostàries), afegeix música durant aquests foscos, estàndards de Jazz com “Fly me to the moon” de Frank Sinatra, que esdevenen un petit regal tot i que no acabem de trobar-ne el sentit més enllà d’omplir els buits dels salts temporals. Els espais estan ben aconseguits, de forma simple i eficaç, i ens traslladen fàcilment a les diverses parts dels teatres on té lloc l’acció.

Dafnis Balduf està impecable en el seu rol, tot i que hi ha matisos de l’actitud del seu personatge envers en Robert que podrien haver anat molt més lluny; cercant amb més diversitat els diferents paratges emocionals per on transita la seva evolució. Intuïm que es tracta tant d’una decisió a nivell de direcció, com del que emet l’Enric Majó amb la seva interpretació d’en Robert. L’actor, qui ha escollit personalment aquest text per celebrar els seus cinquanta anys sobre l’escenari, no acaba de trobar la força d’explosió que permet el seu viatge, la transició cap a la decadència.

En definitiva, la proposta cau una mica per sota de les possibilitats del text, però tot i així es tracta d’una obra que val la pena conèixer, tant si ja s’admira el cèlebre autor, guionista i dramaturg (guanyador del Pulitzer Prize for Drama i dos Òscar) com si es vol tenir un primer contacte amb el seu material.



Teatre: La Seca Espai Brossa
Web teatre
Autor del text: David Mamet
Direcció: Moisès Maicas
Intèrprets: Enric Majó i Dafnis Balduf


Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies