Primer dia de Festival amb un clima donostiarra típic: núvol, pluja i vent. Vaja, el que toca. Cinematogràficament parlant ha toca roda de premsa amb Ethan Hawke que recull el Premi Donostia, hem recordat el cas Roldán amb “El hombre de las mil caras” i hem vist una francesa “Orphan” que no ens acabat de convèncer.

Etahn Hawke Donostia 2016

Ethan Hawke rep el Donostia

L’actor, escriptor i director nord-americà Ethan Hawke(Austin, Texas, 1970) ha rebut aquest vespre el primer premi Donostia de la 64a Festival. Als seus 45 anys Ethan Hawke és, juntament amb Ewan McGregor, un dels actors més joves amb aquest premi. A més l’actor ha presentat fora de concurs la seva última pel·lícula, una nova versió del western “Los sietes magníficos” dirigida per Antoine Fuqua, amb qui ja va treballar en “Training Day” i “Los amos de Brooklyn”. “Vaig acceptar per treballar amb Denzel Washington, que és un dels més grans actors del nostre temps, és com jugar a bàsquet amb Michael Jordan, tot el que fa és d’un nivell altíssim”, ha comentat l’actor en la roda de premsa, on ha encarat, en solitari, les preguntes de premsa amb bon humor.

“Segur que li agradaria, però el que ell no sap és que aquesta pel·lícula va de que la gent es reuneixi per lluitar contra persones com ell. Trump seria el personatge de Saarsgard (el dolent) sens dubte”, reflexiona Hawke quan li pregunten si creu que el film , amb nombroses escenes de violència, li agradarà a Donald Trump,

Amb només 14 anys va rodar la seva primera pel·lícula, “Exploradors”, del director de “Gremlins” Joe Dante al costat de River Phoenix. Un desastre a la taquilla. “Va ser una gran lliçó per a un xaval de 14 anys, la meva primera exposició al negoci del cinema, la prova de foc, i entendre que si no pots afrontar el fracàs no podràs gestionar l’èxit”, ha reflexionat. “La història està plena d’artistes que acaben malament i no és per la roda de la fortuna sinó per coses que succeeixen dins d’un mateix”, ha afegit.

Ethan Hawke ha citat clàssics. Des Marlon Brando, sobre la necessitat de “casar-te espiritualment” amb el director de la pel·lícula, a John Cassavetes o Hemingway. L’actor de la trilogia de Linklater acumula 60 títols com a intèrpret, ha dirigit tres llargmetratges -l’últim un documental sobre el pianista Seymour Bernstein, acaba de publica una novel·la gràfica “Indeh”, sobre les guerres apatxes de finals del segle XIX i tiene pendiente estrenar pel·lícula con Luc Besson, “Valerian and the City of a Thousand Planets”. Té un munt d’esperances en el futur. “La meva esperança és arribar a ser la primera persona que guanyi el premi Donostia dues vegades. Treballar altres 30 anys i llavors tornar aquí a recollir un altre amb 75 anys”, ha fet broma.

El hombre de las mil caras

Els hombre de las mil caras

Sabeu la frase aquella d’”Spain is different”, doncs sí, és el que hi ha. I si us sorpreneu de tots els mangoneos i corruptel·les existents actualment, heu de saber que hi ha certa tradició casposa d’enganyar, manllevar i, de rebot, deixar en ridícul al poder. És Alberto Rodríguez, que ja va demostrar la seva maestria com a director a “La isla mínima” qui uneix un thriller a l’estil “Ocean’s eleven” amb la revisió de la història recent del país a “El hombre de las mil caras”. Recupera el cas Roldán i centra la pel·lícula en la figura de Francisco Paesa, encarnat per Eduard Fernández.

“El hombre de las mil caras” és la història de l’home que va enganyar a tot un país. Una història de tramposos i impostors inspirada en fets reals. Francisco Paesa, un dels personatges més intrigants de les últimes dècades, ha estat home de negocis, banquer a Suïssa, traficant internacional d’armes, gigoló, playboy, diplomàtic, aventurer, estafador i agent secret: un espia. El 1995 Luis Roldán i la seva dona el contracten per ocultar 1.500 milions de pessetes sostrets de les arques públiques. Amb l’ajuda de Jesús Camoes, el seu inseparable soci, organitzarà una brillant operació on la veritat i la mentida tenen límits difusos.

El film és interessant per veure com va anar tot aquell cas Roldán i descobrir la figura de Paesa. Narrativament parlant en film perd una mica de força en la part final i, pot ser, amb una mica menys de metratge això no hagués passat. Destacar les interpretacions, sobretot Eduard Fernández contruint aquest mestre de l’engany que era Paesa. Les seves maniobres van acabar fent caure tot un ministre de Justícia, Belloch. Sí, “Spain is different” i hi ha caspa per parar un carro abans, ara i, lamentablement, sembla que serà per sempre.

Orphan

Orpheline / Orphan

Quatre moments en les vides de quatre personatges femenins. Una nena que viu al camp i el joc de l’amagatall es converteix en tragèdia. Una adolescent atrapada en una interminable successió de fugides, homes i contratemps, perquè qualsevol cosa és millor que el seu desolat llar familiar. Una jove que es muda a París i frega el desastre. I finalment una dona adulta d’èxit que es pensava fora de perill del seu propi passat. A poc a poc aquests personatges s’uneixen per formar una sola protagonista.

Al narrar has de triar el que vols explicar i com ho vols explicar. Equivocar-te en un punt o en un altre pot fer que la gent s’avorreixi o que no acabi entenent el que els volies explicar. Això és el que li passa al film del parisenc Arnaud Des Pallières. “Orphan” és un retrat femení. De la relació d’aquestes amb els homes. De com la relació amb aquests poden fer espatllar o no una vida, empènyer a errors que et perseguiran per sempre més. El problema d’aquest film és l’haver triat explicar-ho a traves de quatre personatges femenins que, en teoria, són diferents, però que acaben convergint per formar una sola protagonista. El públic ha acabat sense estar segur si eren el mateix personatge o no. El resultat final: confusió, fredor i avorriment.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies