Amb ‘L’arribada (Arrival) “el canadenc Denis Villeneuve es confirma com un tot terreny del cinema actual, aquest cop en la ciència ficció amb extraterrestres. El nord-americà Derek Cianfrance es passa al melodrama acadèmic amb ” Luz entre los océanos ” i ni ell, ni el repartiment encapçalat per Michael Fassbender i Alicia Vikander estan a l’alçada d’anteriors treballs seus. El veterà Wim Wenders, posa imatges i 3D a una obra teatral de Peter Handke a ‘Els bells dies d’Aranjuez’.

Després de passar per la competició del Festival de Sant Sebastián el 2013 amb ‘Enemy‘ i per la de Cannes el 2015 amb ‘Sicario‘, i mentre esperem el resultat de ‘Blade Runner 2‘, el canadenc Denis Villeneuve debuta a la competició de Venècia amb La llegada (Arrival), adaptació de la història curta ‘Story of Your Life’ de Ted Chiang.

En aquesta ocasió es passa a la ciència ficció i explica la misteriosa arribada de 12 naus extraterrestres a la Terra i els intents d’un equip d’elit militar format per una lingüista (Amy Adams) i un científic matemàtic (Jeremy Renner) de comunicar-se amb la nau que apareix a Montana.

Amb un pols narratiu ferm, amb una hàbil barreja d’espectacularitat i intimisme (vénen a la memòria Malick, Nolan i el ‘Contact‘ de Zemeckis), Villeneuve aconsegueix un film de ciència ficció que parla de nosaltres mateixos. Hi ha explosions i moments de tensió espectaculars, però també planteja interessants dilemes en les formes de comportament dels seus protagonistes.

Arrival Amy Adams

La llegada (Arrival)’ funciona a dos nivells: un èpic i un altre íntim. D’una banda, hi ha el seguiment entre les diferents formes de gestionar la presència dels alienígenes en els països als quals arriben, resolt de forma sintètica a força de muntatges de diferents programes de notícies. I també la tensió que sorgeix en el campament de Montana entre militars, el científic i la lingüista pels diferents enfocaments amb què s’enfronten a l’arribada de la nau. De l’altra, l’evolució del personatge interpretat per Amy Adams i la seva forma d’entendre el món i la seva vida a mesura que va avançant en el coneixement dels extraterrestres.

L’estructura narrativa de la pel·lícula gira al voltant d’una ‘falsa trampa’ que alhora és perfectament coherent amb el que explica la pel·lícula. Forma i fons es complementen. El fons justifica la forma i la forma és conseqüent amb el fons.

Arrival Venecia Amy Adams Jeremy Renner

L’any 2010, el director i guionista nord-americà Derek Cianfrance va saltar a la fama amb ‘Blue Valentine‘, una notable pel·lícula protagonitzada per Ryan Gosling i Michelle Williams, que va aconseguir una nominació als Oscar a la millor actriu per la seva interpretació. Dos anys més tard, va ser el torn de ‘Cruce de caminos‘ en què va repetir amb Ryan Gosling i en la qual Eva Mendes, Bradley Cooper i Ray Liotta completaven el repartiment. I per ‘La luz entre los océanos‘, adaptació del megabest-seller de M. L. Stedman, ha comptat amb la parella del moment, Michael Fassbender i Alicia Vikander, amb el seu Oscar per ‘La chica danesa‘ encara calentet, als quals acompanya en un important paper secundari Rachel Weisz.

Fassbender interpreta un supervivent dels camps de batalla de la Primera Guerra Mundial que intenta esporgar el seu sentiment de culpa recloent-se en la solitud d’un far remot d’Austràlia occidental. Allà coneixerà una dona jove, Vikander, de la qual s’acabarà enamorant.

La luz entre los océanos Alicia Vikander Michael Fassbender

La pel·lícula arrenca com un melodrama acadèmic sense complexos: una parella ideal amb els sentiments a flor de pell que passa del paradís a gairebé l’infern, un trauma a superar, capvespres i albes de postal, localitzacions espectaculars, seqüències musicals d’estètica publicitària en les que l’emfàtica banda sonora de Desplat passa a primer pla…

És en la seva segona part en la qual aflora un drama moral fosc i intens, sobre el sentiment de culpa, la seva expiació i la forma de superar-lo, que malauradament es queda a mig camí i no aconsegueix imposar-se als elements del melodrama lacrimogen del material de partida . Els sentiments poden amb la reflexió. El plantejament de Cianfrance és honest, en cap moment enganya l’espectador, però hi ha moments en els quals el melodrama se li en va de les mans i és per aquí per on la pel·lícula fa aigües.

The light between oceans

El veterà director alemany, Wim Wenders, torna a competir per cinquena vegada al festival venecià on va guanyar el Lleó d’Or el 1982 per ‘El estado de las cosas’, amb ‘Los hermosos días de Aranjuez‘, adaptació de l’obra teatral de Peter Handke, guionista d’algunes de les grans pel·lícules del director.

Los hermosos días de Aranjuez’ gira al voltant d’una conversa entre un home i una dona un dia d’estiu al jardí d’una villa des del qual en la distancia s’endevinen les torres de París.

La pel·lícula arrenca amb unes imatges d’alguns dels llocs més coneguts de la capital parisina absolutament deserts mentre sona ‘ Perfect Day‘ de Lou Reed. I d’allà salta a la villa esmentada en la qual un escriptor imagina a Soledad (Sophie Semin) recordant vells amors, les seves experiències sexuals i la seva vida, mentre el seu acompanyant (Reda Kateb) la interroga, li repregunta i la retroalimenta.

Wim Wenders Los hermosos días de Aranjuez

Wenders es limita a rodar aquesta conversa de forma elegant i sense estridències, novament en 3D. Però la seva posada en imatges afegeix poc al text en el qual es basa. Wenders introdueix l’espectador en la intimitat d’aquesta parella, però aquest no passa de ser un testimoni distant del que es diuen l’un a l’altre.

Només en alguns moments ens aparta de la conversa i la seva càmera torna a l’escriptor que imagina / crea / lluita amb el text que escolta l’espectador o introdueix uns ‘descansos’ musicals com l’aparició de Nick Cave tocant ‘Into My Arms‘ al piano.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies