Ha passat un mes des del seu llançament i 50 milions de persones en tot el món ja l’han descarregat. Els Pokémon, com Matrix, està per tot arreu: als carrers, a les xarxes socials, a les noticies de successos, a mil i una conversacions; Pokémon GO s’ha convertit en el fenomen del moment. Fa un parell de setmanes milers de persones a Central Park corrien a la caça d’un “Vaporeon”, com si arribés l’apocalipsi. Un videojoc revolucionari? L’enèsima xorrada alienant d’aquests temps d’hiperconsumisme? Analitzem el videojoc de realitat augmentada que ha difuminat les fronteres entre el món real i les nostres pantalles mòbils.

Els “monstres de butxaca” (“Pocket Monsters” és el seu nom original) porten amb nosaltres molt de temps. Recordo quan van aparèixer a la Game Boy Color, fa uns vint anys: fou una explosió de fans per tot el món. Una cosa semblant però a la vegada radicalment nova ha succeït ara: Pokémon GO suposa una experiència social nova al barrejar el nostre entorn amb un videojoc. Aquesta app per a mòbils permet crear-nos un avatar que camina pels mapes de la nostra ciutat i va caçant aquests monstres. Ara ja no hi han mons inventats, és la nostra realitat on es desenvolupa el videojoc. Pokémon GO ens obliga a sortir al carrer i moure’ns a la seva recerca, pel nostre barri, pels parcs, monuments o biblioteques. Quants més Pokémon capturis, més podràs fer-los evolucionar i convertir-los en màquines de combat als “gimnasos”, centres estratègics del nostre entorn on tenen lloc les lluites entre ells. I la clau de tot això es troba a la cantonada superior dreta de la pantalla i respon a les sigles RA: realitat augmentada.

Pokemon GO

La realitat augmentada consisteix a combinar la visió del món real amb elements virtuals en temps real, a través d’un dispositiu electrònic. Per exemple, en el cas de Pokémon GO, a partir de la geolocalització i de les càmeres dels nostres mòbils i tablets es pot superposar la nostra realitat amb l’entorn digital del videojoc i així poder veure els Pokémon al nostre costat. Aquesta tecnologia no és nova: des de fa anys hi ha moltes companyies tecnològiques que estan desenvolupant aplicacions i dispositius basats en la realitat augmentada. Sense anar més lluny, l’empresa que ha desenvolupat aquesta app, Niantic, va crear fa uns anys un videojoc de ciència-ficció i narrativa oberta anomenat Ingress que utilitzava els mapes de Google i les RA per a submergir als seus jugadors en una lluita pel control dels “portals” repartits per tot el món. I els grans protagonistes del sector estan desenvolupant representacions digitals inserides en el nostre món per permetre als gamers aprofitar els ambients del món real per interactuar amb experiències digitals. Pokémon GO només és un dels primers reflexes d’un mitjà emergent que acabarà canviant la forma amb la que interactuem i consumim oci.

Image credit: Anadolu Agency | Getty Images

I és que el que està canviant no és la pantalla dels jugadors de Pokémon GO; el que s’està transformant és el món real. Les principals companyies tecnològiques de la nostra era, com Google, Sony, Microsoft, Facebook i HTC, volen que, més enllà dels videojocs, la realitat augmentada s’integri a multitud d’aspectes de la nostra vida quotidiana i estan treballant per a que Internet surti de les pantalles, per a portar-lo al món físic. Millor dit: per a que Internet i el món siguin una mateixa cosa. El camp de joc serà el teu entorn i la teva vida diària estarà gamificada: aniràs al supermercat, per exemple, i hauràs de trobar a la mascota de torn pels passadissos per aconseguir vals-descompte. A la caixa, és probable que no paguis amb diners, doncs aquests hauran deixat d’existir, sinó amb “punts”. La realitat augmentada serà la base del street marketing: com a “Minority Report” i tantes altres pel·lícules de ciència-ficció, els suports publicitaris del carrer o del metro seran virtuals i personalitzats. Vols texans? A tal botiga els pots aconseguir rebaixats si et fas una selfie a l’entrada. Els carrers s’ompliran de fletxetes indicadores i veus que ens guien amb l’objectiu de tenir o accedir al que vulguem en qualsevol moment.

Aquest curt futurista de Keiichi Matsuda il·lustra molt bé el que ens espera. Es diu “Hyper-Reality” i ens mostra el punt de vista d’una dona en el dia a dia de la ciutat colombiana de Medellín, a un món en el que allò virtual es barreja amb la realitat:

Us sembla ciència-ficció? Microsoft ja ha anunciat al bloc oficial de Windows la data de llançament i el preu de les ulleres de realitat augmentada HoloLens. Amb elles es podran crear “holo-objectes” en 3D i comunicar-se per mitjà de hologrames a través d’una versió especial de Skype. També inclou una aplicació de turisme virtual anomenada HoloTour amb la que es podrà viatjar a qualsevol part del món… sense moure’s. Com feia Schwarzenegger a “Desafío Total”, us en recordeu? Per altra banda, els estudis de Hollywood estan treballant a l’actualitat en portar la realitat virtual a les sales. Les pel·lícules del futur no tindran una narrativa lineal sinó oberta: l’espectador es convertirà en actor del món posat davant els seus ulls, permetent-li ser el propi protagonista de la història.

 microsoftHoloLens

I que passarà amb les experiències “reals” en un món com aquest? O amb les relacions personals o l’amor? Seguiran existint tal i com les coneixem a l’actualitat, únicament s’expandiran. Les tecnologies basades en la realitat augmentada, o en la realitat virtual, canviaran la forma en que experimentem i expliquem històries però, sobretot, crearan noves interaccions socials, amb persones allunyades entre sí o amb les més properes que comparteixen els nostres gustos i aficions. Tornem a Pokémon GO: l’èxit d’aquesta aplicació recau en les interaccions que ha generat. El videojoc ha començat a canviar la forma amb la que ens relacionem amb el nostre entorn. Ha tret al carrer a joves que abans jugaven a casa seva, ha fet que es moguin i es relacionin amb altres “entrenadors”, de qualsevol edat i condició, compartint experiències i èxits. Cada setmana, a Barcelona, per exemple, a llocs com el parc de la Ciutadella o la Sagrada Família, s’organitzen “pokédades” de centenars de persones. Rastrejant els carrers a la recerca dels Pokémon, el videojoc localitza llocs d’interès turístic i artístic per on es passa, amb el que aquestes passejades s’estan convertint en una nova proposta cultural.

Pokemon GO meet up

La tecnologia següent ens permetrà conèixer noves experiències socials que vindran a sumar-se a les vigents. Unes experiències basades en les eleccions personals, no determinades necessàriament per la situació o la proximitat de les persones. La interacció crearà el contingut. En tot cas, aquest és un camí inexplorat, l’inici d’un nou món, sense límits ni fronteres, on qualsevol cosa és possible. El que fem en aquest món és una decisió individual, com diu Neo al final de “Matrix”. Benvinguts al món de la ciència-realitat.

Comparteix...
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0Print this page

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR