Tot i que la presencia de Jake Gyllenhaal, Josh Brolin i Emily Watson, aporti la part justeta de glamour a la catifa vermella de la gala d’inauguració d’aquesta edició de la Mostra, aquest cop no es esperable que ‘Everest’, la pel.lícula que ha obert el festival venecià, es situï a la llista de favorites de cara a la temporada de premis com sí que va passar amb ‘Gravity’ el 2013 i ‘Birdman’ el 2014.

La recepta de Everest , la pel.lícula sobre les dues expedicions atrapades per una tempesta en el seu intent per ascendir la muntanya al 1996, ja és ben coneguda. La mateixa del cinema de catàstrofes dels 70s i 80s. El de ‘El coloso en llamas’ o ‘La aventura del Poseidón’. Un repartiment coral ple d’estrelles i actors reconeguts, a més dels tres mencionats, Keira Knightley, John Hawkes, Sam Worthington, Jason Clarke, Michael Kelly i Robin Wright, una ràpida presentació dels personatges i de la situació perquè ens anem ubicant, i de seguida sorgeix una situació extrema inesperada – si bé aquí no tant fortuïta (no a qualsevol se li acudeix pujar la muntanya més alta del món) – i a lluitar per la supervivència.

Everest

Com és lògic en una superproducció made in Hollywood els valors tècnics són sòlids i permeten una recreació creïble de Katmandú, de les muntanyes del Himalaya i dels diferents camps i vies que travessen les expedicions. Però l’islandès Baltasar Kormakur no l’encerta a l’hora de donar-li a ‘Everest’ l’èpica i l’espectacularitat que requereix, ni neutralitzar el handicap de que durant gran part del metratge els personatges van completament coberts per l’equipament d’alta muntanya i que les congelacions no siguin tan cinematogràfiques com, per exemple, les amputacions, ni tampoc és capaç de treure profit al 3D i aconseguir l’efecte d’immersió de ‘Gravity’, sense anar més lluny.

Everest’ només apunta certs temes que podrien haver donat mol més joc, com la mercantilització de l’aventura convertida en un producte venut per les agències de viatges o les raons que porten als humans a arriscar la seva vida per escalar una muntanya. Però finalment no acaba essent res més que una producció d’aventures pensada per veure-la en el multicines més proper mentre un s’afarta de crispetes.

jakegyllenhaal2

L’encarregada d’inaugurar la secció Orizzonti, on el festival suposadament programa les seves pel.lícules més trencadores i arriscades, ha estat Un monstruo de mil cabezasdel mexicà nascut a Uruguay, Rodrigo Plá, que ja es va endur el premi a la millor òpera prima presentada a l’edició de 2007 d’aquest festival amb ‘La zona’.

A ‘Un monstruo con mil cabezas’ narra l’intent desesperat d’una dona enfrontada a la seva companyia d’assegurances, per aconseguir assistència sanitària pel seu marit malalt. La seva lluita, acompanyada pel seu fill, és contra la burocràcia, la corrupció i els maleïts models estadístics i plans d’incentius de les grans corporacions. La  pel.lícula aconsegueix mantenir la tensió al llarg dels seus 75 minuts i transmetre la desesperació de la protagonista amb un hàbil joc de temps i punts de vista, i la utilització del sentit de l’humor, si bé no explica res que no haguem vist ja en altres ocasions.

Equipo de "Un monstruo de mil cabezas" en Venecia

També s’ha pogut veure a la secció Venice Days, una altra pel.lícula llatinoamericana, la coproducció hispano-xilena La memoria del aguade Matías Bize, protagonitzada per Elena Anaya i Benjamín Vicuña que està triomfant a l’actualitat a les taquilles del país andí. La nova pel.lícula del director de ‘En la cama’, que va guanyar l’Espiga d’Or de la Seminci’ 05 i el Goya’11 a la millor pel.lícula llatinoamericana per ‘La vida de los peces’, és un dramón sobre la pèrdua d’un fill, que es veu perjudicat pels seus continus subratllats, ja siguin uns diàlegs solemnes i innecessaris que sonen falsos, unes situacions forçades que busquen fer visible el que ja és obvi, inclosa una catarsi fabricada i poc verosímil, o cada nota de piano de la seva banda sonora. El melodrama portat als seus pitjors extrems.

La memoria del agua

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies