Hanzô. El camino del asesino
7Valoració

Torna Hattori Hanzô, el shinobi (el que ara coneixem com a ninja) més conegut i reconegut de la història del Japó. Aquesta vegada de mà d’ECC, que publica el primer dels 10 toms de la sèrie “Hanzô, El camino del asesino”, obra que conjumina dos grans talents del còmic japonès: Kazuo Koike (guió) i Gôseki Kojima (dibuix).

Alguns creuran conèixer a Hanzô pel videojoc “Samurai Warriors”, o fins i tot com un dels personatges de la pel·lícula de Tarantino “Kill Bill Vol.1”. Ni tan sols coneixereu el veritable Hânzo per més que us hàgiu xopat de sèries d’anime com “Basilisk: The Kouga Ninja Scrolls”, “Naruto”, “Oda Nobuna no Yabou” o “Brave 10”, en les que Hanzô apareix retratat de multitud de formes, com si fos més mutant que una tortuga ninja. De fet poc se sap d’ell, o més aviat d’ells, i és que van haver-hi diversos guerrers amb aquest nom que, durant l’edat mitjana japonès, van servir fidelment a la família de shôgunes Tokugawa. Només el primer dels Hanzô (Yasunaga Hanzô Hattori) pot considerar-se com el que ara coneixem com un ninja.

Ens situem al Japó de finals del segle XVI, enmig d’una espècie de “Juego de Tronos” protagonitzat per tres grans generals: Nobunaga Oda, Hideyoshi Toyotomi i Ieyasu Tokugama. El Hânzo Hattori d’aquest gekiga és el fill del primer Hânzo, a qui se li encomana la missió de servir i protegir al senyor Ieyasu Tokugama, el jove shôgun que vol unificar Japó. Tots dos, en plena adolescència, inicien un viatge de creixement personal del que serem testimonis.

Tot i que l’obra es creés entre 1978 i 1984, època en què el concepte de gegika estava gairebé caduc, “Hanzô: El camino del asasino” té tot el que cal per ser un bon gekiga. Acció, un argument profund, sobrietat, converses intel·ligents, i una mica de sexe també. El tàndem Koike / Kojima, que ja havia funcionat anys enrere en obres com “El Lobo Solitario y su cachorro”, va posar tota la intenció en aquest sentit.

Vinyeta de "Hânzo. El camino del asesino"

Kojima imprimeix en els seus dibuixos aquest realisme lleig, allunyat del manga més popular, i afegeix una dosi ben alta de moviment a l’assumpte. Dibuixos que es resulten tan bruts i tèrbols, com fascinants. Koike pel seu costat aporta fidelitat històrica. El treball de documentació de Koike i les seves ganes de presentar una història el més veraç possible (encara que en ocasions no li quedi altra que tirar de ficció) fan de “Hânzo: El camino del asesino” un autèntic retrat del Japó Medieval, sobretot en termes de relacions socials/humanes. Un mestratge que es manifesta en diàlegs plens de detalls i noms, així com en referències a l’idioma japonès arcaic. Un mestratge que de fet pot complicar bastant la lectura al lector més profà, que pot veure’s temptat fins i tot a abandonar-la abans d’acabar aquest primer volum.

Vinyeta de "Hânzo. El camino del asesino"

Però si alguna cosa fa gaudible aquest “Hânzo” és la humanitat que desprenen els personatges, que fa que ens quedem enganxats a les seves pàgines per saber-ne més d’aquesta relació tan especial com a sorprenent entre protegit i vassall. Les seves sortides de to, en les quals es mostren amb naturalitat conductes d’allò més condemnable, i altres moments d’intimitat plens de complicitat, fan de contrapès perfecte per aquestes alienables tribulacions polítiques.


Editorial: ECC
Pàgines: 464
Preu: 14,95 €
Guió: Kazuo Koike
Dibuix: Gôseki Kojima

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies