Recentment ECC ens ha brindat la possibilitat de degustar aquesta obra del gran mangaka Junji Ito, una història de terror psicològic en la qual quatre joves han quedat, mitjançant una xarxa social, per suïcidar-se junts. Com és d´imaginar la cosa no sortirà com ells han planejat i hauran d’enfrontar-se als seus dopplegänger i l’aparició d’unes estranyes pedres precioses que podrien contenir l’ànima de les persones.
Tres són els factors que fan d’aquesta una obra molt interessant dins del còmic d’horror japonès. Primer el fenomen del suïcidi, tan arrelat dins de la cultura nipona i que els occidentals que ens sentim atrets per l’ídem veiem com un factor exòtic i morbós. A Japó, alliberats de la culpa catòlica i amb l’honor familiar i individual com a estendard, el suïcidi és alguna cosa totalment arrelat. Ja sigui per la infelicitat individual, com per estalviar la vergonya familiar o el molt conegut suïcidi tradicional samurai (seppuku).
Existeix en aquest país un bosc anomenat Aokihara on cada any es recullen desenes de cadàvers de persones que han anat a acabar allí amb les seves penes, hi ha incomptables artistes japonesos que s’han suïcidat (o ho han intentat): Kurosawa, Mishima o el gran Osamu Dazai. En aquest tom coneixem a Pitan, Taburô a Baracchi i Marceau just en el moment que emprenen el seu viatge per acabar amb les seves tristes i solitàries vides.
Poc abans de viatjar al món dels morts es topen amb els seus reflexos, amb els seus dobles foscos, amb el que els alemanys anomenen dopplegänger. I llavors entrem en l’altre atractiu que té aquesta història i que solen atreure a milers de lectors de literatura de gènere. El doble atreu perquè simbolitza el desconegut, allò que temem perquè és versemblant. És aquest reflex en el mirall que ens causa estupor ja que s’assembla a nosaltres però no som nosaltres. Els nostres protagonistes hauran d’intentar entendre i rendir-se a l’evidència de l’existència d’aquests éssers que s’assemblen a ells però actuen de manera erràtica.
Amb aquests dos saborosos ingredients no basta, fa falta que algú de la talla de Ito sàpiga combinar-los i portar-nos en un viatge que escapi dels tòpics del gènere. Fortament influenciat pel gran artista Kazuo Umezo, Ito ens condueix per aquesta història curta i intensa amb vertiginosos girs argumentals. Aquí les ambicions humanes xoquen amb l’intent de comprensió lògica davant les rareses que succeeixen. Una vegada després d’una altra ens anem submergint en aquest complex univers, és com si s’obrís un infern a la terra i els protagonistes no vegin el perill d’això, només la oportunitat daprofitar-se. No falta en aquesta obra el gran fort de l’art de Ito, la seva terrible imaginació per crear monstruositats amb una sexualitat evident.
No deixin escapar aquesta petita meravella que també ve acompanyada del relat curt, La Lamedora.
Editorial: ECC
Pàgines: 248
Preu: 9,95 €
Guió: Junji Ito
Dibuix: Junji Ito

Envía una resposta