Amb ‘Birdman’ d’Alejandro G. Iñárritu, una historia de redempció i búsqueda personal d’un actor de Hollywood a Broadway en la que llueix espectacular un (fals) pla seqüència de més de 100 minuts, ha arrancat la 71 Mostra de Venècia. Per altra banda, després de ‘The Act of Killing’, Joshua Oppenheimer ens torna a portar al genocidi d’Indonesia de 1965 amb ‘The Look of Silence’ i Xavier Beauvois no encerta en la seva estrena en la comèdia amb ‘La rançon de la gloire’.

‘Birdman’ és una comèdia negra que narra la lluita d’un actor de Hollywood – assetjat pel fantasma del superheroi al que va donar vida en el passat – per adaptar, dirigir i protagonitzar la seva primera obra de a Broadway. Un actor en hores baixes, interpretat per Michael Keaton en el millor paper de la seva carrera, que intentarà reconduir la seva trajectòria, reconciliar-se amb la seva família i retrobar-se a sí mateix.

El mexicà Alejandro G. Iñarritu deixa a una banda la transcendència, les histories de redempció, les relacions causa-efecte transoceàniques i altres grans temes que fins ara havien marcat la seva filmografia, per tancar-se en un teatre de Broadway amb la companyia que interpreta una obra de Carver i la família del seu adaptador – director – protagonista.

Edward Norton, Emma Stone, Iñárritu i Michael Keaton presenten "Birdman" a Venecia

I es regala un pla seqüència de més de 100 minuts (fals, és clar, per si a aquestes alçades feia falta dir-ho) que posa a prova els avenços en trucatge digital i en el que entren el·lipsis temporals, canvis de punt de vista, d’escenari, de ritme, d’intensitat i moltes coses més. Una virgueria tècnica, de posada en escena, de guió i de banda sonora que subratlla aquest enfrontament entre cinema i teatre en la seva vessant més industrial, Hollywood enfront de Broadway, que planteja ‘Birdman’. I de pas, Iñárritu aprofita l’oportunitat per repartir una mica de canya a la crítica, amb qui la seva relació no és la ideal des de la desigual acollida del seu anterior treball ‘Biutiful’.

Llàstima que la pel.lícula no es limiti a aquest brillant pla seqüència i en la seva part final plantegi un inoportú epíleg made in Hollywood.

La segona pel.lícula a concurs ha estat The Look of Silence,el nou documental de Joshua Oppenheimer sobre el genocidi de mitjans dels 60 a Indonesia després de l’èxit de ‘The Act of Killing’, que el va portar a guanyar nombrosos premis i a les portes de l’Oscar. I si en la primera donava veu als botxins, a ‘The Look of Silence’ és el torn dels familiars de les víctimes que, més de 40 anys després d’aquella atrocitat, segueixen tenint por a parlar sobre el que va passar en un país on els botxins, recolzats encara pels poderosos, són capaços de posar-se xulos i fins i tot amenaçadors davant de les preguntes incòmodes del seu entrevistador. En aquesta ocasió, el fil conductor del documenta, és la investigació del germà d’un d’aquells ‘comunistes’ que van ser assassinats per aclarir el que li va passar en realitat. A pesar de recórrer terrenys ja coneguts i d’alguns moments que resulten excessivament ‘construits’, Oppenheimer aconsegueix moments de gran emoció i intensitat i, a més, denuncia la tergiversació de la realitat que des dels mitjans oficials transmeten a les noves generacions.

Joshua Oppenheimer saluda la premsa a la presentació de "The look of silence"

La tercera pel.lícula a concurs ha estat La rançon de la gloire(El preu de la fama) de Xavier Beauvois, en la que el director de ‘De dioses y hombres’ es passa a la comèdia amb tocs humanistes, a la vegada que homenatja de forma explícita a Charles Chaplin.

Explica amb un to lleuger i agredolç, però sense espurna, la peripècia de l’Eddy (Benoît Poelvoorde) , un lladre de poca monta que acaba de sortir de la presó, i Osman (Roschdy Zem), un immigrant d’Algèria amb una filla amb aspiracions i l’esposa del qual està hospitalitzada, que quan coneixen la noticia de la mort de Charles Chaplin a la ciutat on viuen, veuen la solució als seus problemes econòmics.

L'equip de ‘La rançon de la gloire’ a la premiere de la pel.lícula

Si bé hi ha alguns moments còmics que funcionen, l’ús de la música de Michel Legrand és sorprenent i la relació de la parella protagonista dona joc, a ‘La rançon de la gloire’ li falten el vigor i el nervi que una comèdia com aquesta demana a crits.

Messi by Alex de la Iglesia i Kim Ki-duk en seccions paral·leles

La única pel·lícula espanyola present en aquesta edició de La Mostra ésMessi, un documental dirigit per Alex de la Iglesia, produït per Mediapro i amb guió de Jorge Valdano a major glòria del jugador del Barça, que s’ha presentat a la secció paral·lela ‘Venice Days’. De la Iglesia estructura el seu documental al voltant de les converses que amics de la infància, professors, entrenadors, companys de l’equip i, sobretot, Jorge Valdano i Johan Cruyff , divos ells, tenen sobre el jugador en diferents taules d’un restaurant, més les imatges que les il·lustren.

Un joveníssim Messi al documental de Alex de la Iglesia

I en aquestes imatges ens trobem amb el millor i el pitjor de ‘Messi’. El millor, les imatges dels vídeos familiars en les que es veu a un Lionel nen jugant a futbol, tot un plaer pels seus aficionats. El pitjor, les recreacions entre kitsch i cursis d’alguns dels episodis de la infància del jugador. Sabem que és una carta d’amor incondicional a un dels millors jugadors de la historia del futbol, però tot i així, resulta excessiu.

També a la secció ‘Venice Days’ hem pogut veure One on Onel’últim treball del coreà Kim Ki-duk, guanyador del Lleó d’Or al 2012 per ‘Pietà’ entre altres nombrosos premis. En aquesta ocasió es passa al cinema polític amb aquesta historia de venjança i violència massa esquemàtica i en la que el poder de suggestió i de provocar inquietud del coreà semblen haver-se esfumat.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies