"Mañana Todavía"
5Valoració

Què és una distòpia? Dotze reconeguts autors nacionals de la més variada ciència ficció i el gènere fantàstic s’ajunten a “Mañana Todavía” per intentar definir un concepte que tan de moda s’ha posat en els últims anys, però que ha estat explotat narrativament des dels inicis de la indústria tant literària com a cinematogràfica.

Laura Gallego, Emilio Bueso, Elia Barceló, Félix J. Palma, Rosa Montero, Juan Miguel Aguilera, Marc Pastor, Rodolfo Martínez, José María Merino, Susana Vallejo, Juan Jacinto Muñoz Rengel i Javier Negrete s’uneixen en aquesta antologia per escriure, cadascun amb el seu propi estil, dotze relats distòpics diferents amb la finalitat d’imaginar les conseqüències del món actual en el qual vivim.

La valenciana Laura Gallego és l’encarregada d’iniciar aquesta sèrie de contes i mini-novel•les amb el seu relat “WeKids”. La mateixa autora és la que comença també situant tres homes com a protagonistes per acostumar al lector a la presència masculina que perdurarà en la majoria de textos, ja que si alguna cosa tenen en comú tots aquests universos distòpics, és que el masclisme segueix sent quelcom hegemònic. Tot i això, aquest primer relat sobre les xarxes socials i les cadenes que ens uneixen a elles resulta entretingut a l’una que prometedor, la qual cosa serveix com a motivació per seguir llegint. Però el segon relat, de la mà d’Emilio Bueso, s’aparta una mica de la fluïdesa i l’entreteniment que oferia Gallego en l’arrencada del llibre. Bueso intenta crear una distopia Melvilleniana amb una prosa poetitzada que sembla haver estat escrita sense les ganes necessàries perquè el resultat sigui prou bo. A aquest relat li segueix una història transmedia (amb bonus track en forma de vídeo de YouTube) interessant però previsible que, malgrat un desenvolupament suggestiu, pateix d’un final precipitat que no acaba de resultar satisfactori, tot a càrrec d’Elia Barceló.

Tot seguit, Félix J. Palma ens presenta una petita revolució embolicada en una història d’amor dins d’un món a l’inrevés,amb una conclusió que, en contrast amb els restants textos, funciona bé i permet que, encara que el text en si no sigui gran cosa, el lector es quedi amb bon sabor de boca. Un escrit ràpid i eficaç és el que proporciona Rosa Montero amb “El Error”, però, per desgràcia, acaba sent previsible i oblidable. El mateix li passa al “Camp Century” de Marc Pastor, que defineix un intent de societat millor, dirigida per uns malvats capdavanters.

Però just abans d’arribar al text de Pastor, tenim una parada a l’equador del llibre, amb Juan Miguel Aguilera i la seva “Limpieza De Sangre”, una grata i captivadora relació sobre els inicis d’una revolució, però des del punt de vista d’algú que es veu ficat en alguna cosa que no ha buscat. El vuitè relat pertany a Rodolfo Martínez, amb una ficció poc compensada i protagonitzada per una dona al servei d’un home per tot el que li demani. Seguidament, és el torn de “La Inteligencia Definitiva”, de José María Merino, un exemple d’història que promet mínimament, però escrita sense ganes i que arriba al punt d’acabar just quan l’escriptor es cansa de redactar. En el tram final del llibre, entra en joc Susana Vallejo per presentar un conte costumista amb pretextos revolucionaris i alguns trets socials desagradables per justificar una distòpia poc palpable. Just abans del final arriba el millor i, no obstant això, més decebedor dels dotze capítols, l’anomenat “Colapso”, que podria servir com una versió o seqüela d’un dels episodis de Black Mirror millorat, però que es queda a mig fer.

I finalment arribem a l’últim relat, amb el qual és “un honor” tancar l’antologia en paraules de l’editor: una prototípica història que es fa llarga, amb un ús pompós i certament pedant del lèxic, fins i tot mal utilitzat en certs moments, i que intenta riure’s del fet de ser massa políticament correcte però que arriba a ser políticament incorrecte.

En conclusió, i després de donar un llarg repàs a cadascun dels 12 relats curts, es pot afirmar que entre tots conformen un llibre ple de finals poc satisfactoris i d’idees molt bones però poc desenvolupades. Els autors no arrisquen i no utilitzen tot el seu potencial, la qual cosa transmet la impressió que s’han dedicat simplement a crear una simple antologia correcta i mínimament eficaç, per sortir del pas. El que podria haver estat una utopia literària s’ha convertit en l’objectiu principal: una distòpia.


Editorial: Fantascy
ISBN: 9788415831310
Pàgines: 496
Preu: 17,90 €

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies