Les criades
9.5Valoració

Quants “jos” amaguem dins nostre? En som conscients i els acceptem? El Mercat de les Flors acull, dins del Festival Grec, un espectacle engendrat a Corea del Sud i que ha triomfat a molts punts del món: Les Criades de Jean Genet de la mà de Sadari Movement Laboratory.

Les paraules de Genet tornen a la ciutat Condal que ell mateix va trepitjar i va inspirar als escenaris d’alguna obra seva. En aquest cas es dona veu a la senyora, la Solange i la Clara: mestressa i minyones. Les dues últimes pateixen un còctel, que pot arribar a ser letal, d’enveja i odi cap a la primera. Les criades aprofiten l’absència de l’ama per realitzar jocs on es confonen els rols de poder, on una d’elles s’encarna en la pell de la madona i l’altra manté el paper de serventa dins d’una espiral de sadomasoquisme.

Els mots del dramaturg francès, els domina una companyia coreana especialitzada en Jacques Lecoq i en la dansa tradicional del seu lloc d’origen. A més dels mètodes utilitzats, s’ha de tenir en compte la creativitat del director d’escena en col•locar un armari capaç de definir l’espai físic i psicològic. Les tres es troben tancades en un mateix moble amb la possible lectura de ser la mateixa persona amb trets corromputs que surten a la llum amb la Clara i la Solange. Aquest guarda-roba es converteix en un lloc d’incomoditat dels personatges fomentant la sensació claustrofòbica dels seus propis sentiments. A més, es juga amb les projeccions per situar a l’espectador en aquest món que tasta aspectes de ficció i realitat. Per exemple, la mort es torna bella i innocent darrera les imatges projectades al final de la funció.

Les actrius Mee-Ryeong Kim, Eun-Young Joung i Eun-Ju Lee presenten un treball físic de gran admiració construint un espectacle que podria ser visionat sense text i observant la seva transformació en una espècie de nines de porcellana quasi diabòliques creades intel•ligentment per mostrar la perillosa dualitat dels personatges.

Les Criades Mercat de les flors

La posada en escena és molt cuidada respecte al vestuari, maquillatge, llums i espai sonor. Aporta un punt de ritual que deu estar connectat amb la dansa tradicional coreana. També es dota d’humor amb la interpretació i amb el vestuari que porten les actrius quan es simula que estan despullades. Es tracta d’una peça de roba que els cobreix tot el cos i que mostra el seu deteriorament amb uns volums desproporcionats i que disten de l’ideal de bellesa actual.

S’agraeix que el Festival Grec aposti per produccions internacionals que entenen tan bé el text de Genet i proposen una lectura arriscada després d’una exhaustiva investigació.

L’espectador surt pensant en una frase que es repeteix en molts moments de la funció: “Ets el meu mirall distorsionat”. Som nosaltres la veritable essència del nostre ésser o la versió distorsionada d’aquest?


Es pot veure a: Mercat de les flors
Text: Jean Genet
Intèrprets: Mee-Ryeong Kim, Eun-Young Joung, Eun-Ju Lee

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies