Rosario y los Inagotables
5Valoració

Entre els germans Hernandez i els germans Coen. Tot i que ells no siguin germans, allà és on es situarien Laperla i Kosonki, més coneguts com Artur Laperla i Marcos Prior, o com a mínim això ens explica la contraportada de la nova publicació de la Cúpula, “Rosario y los Inagotables”, una compilació de la sèrie que ambdós artistes van iniciar l’any 2000 per a “El Víbora” i que va acompanyar la revista fins als seus últims dies en el 2004.

Rosario, aquesta noia de pèl curt de noi (“perquè no se li emboliquin les circumstàncies, que són moltes i variables”), se’ns presenta com la protagonista d’aquesta consecució d’escenes difícil de resumir, plenes de bogeria, d’accions paral·leles i creuades. Acompanyant la Rosario hi són Los Inagotables, Joe i Moe, més perduts que la generació en la que els ha tocat viure.

Però per molt que Rosario i Los Inagotables acaparin el títol d’aquesta obra, el protagonisme està molt més repartit, diluït, difús. Les pàgines de “Rosario y los Inagotables” recullen una estupenda galeria de personatges que no paren de creuar-se una vegada i una altra. Un protagonisme coral ple de personalitats irreverents que provoquen situacions d’allò més estranyes plenes de surrealisme, en un món (situat en “ninguna part” als Estats Units) que d’altra banda no està mancat de cert realisme.

El guió certament beu de la influència dels Germans Fernández, amb aquest costumbrisme tintat de negre, però apunta també les maneres de Marcos Prior. Les referències a Bush, al neoliberalisme, al treballo escombraries,… la seva forma crítica d’interpretar la realitat i el model social del neocapitalisme, ple d’absurds i d’humor subterrani, formes que Prior ha anat afermant i perfeccionant al llarg de la seva carrera. Per la seva banda Artur Laperla, amb formació de filòsof, dota a la sèrie del seu dibuix àgil, caricaturesc, i ben afinat.

Vinyeta de "Rosario y los Inagotables" de Laperla i Kosinski.

Originalment la sèrie va ser publicada a raó de quatre pàgines mensuals. Sembla que Laperla i Prior van utilitzar aquestes quatre pàgines mensuals com a camp de proves. Un laboratori superpoblat d’idees, amb continus canvis de protagonistes, de punts de vista, de tipus de narrativa,… seguint un camí que no semblaven tenir prefixat. Cosa que en la seva lectura continuada desvetlla certes irregularitats, i que provoca certa pesadesa en el lector, per molt que ja cap al final s’apreciï que l’obra prengui la seva pròpia personalitat, i augmenti en profunditat malgrat aquesta limitació de quatre pàgines per capítol.

Tot i així, s’ha de reconèixer que l’edició de La Cúpula és magnífica, a banda del seu interès històric, ja sigui com a llavor del treball posterior dels seus autors, o simplement com a mostra dels darrers alés d’una important època de la nostra història comiquera.


Editorial: La Cúpula
ISBN: 9788415724629
Pàgines: 180
Preu: 18,90 €
Guió: Marcos Prior
Dibuix: Artur Laperla

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies