Vida y opiniones de Tristram Shandy, caballero
9.8Valoració

Des de fa ja algun temps, Impedimenta ha ampliat la seva excel·lent tasca editorial al món del còmic amb la creació de la col·lecció El chico amarillo, dedicada a novel·les gràfiques d’indubtable gust literari. El seu responsable, Enrique Redel, ens confessava recentment el seu entusiasme per aquesta nova aventura, que ha cristal·litzat ja en obres tan rotundes i imprescindibles com l’adaptació del Tristam Shandy realitzada per Martin Rowson, una obra mestra de “l’anticòmic”, en una edició immillorable, exquisidament traduïda per Juan Gabriel López Guix, que no haurien de deixar passar.

No t’ho prenguis com un simple còmic… sinó com una tesi gràfica, això és”, li etziba l’autor (que també apareix tranquil·lament per la narració) al seu gos Pete. “Investigar, investigar, investigar”; aquest sembla ser justament el propòsit del caricaturista polític i autor de còmics Martin Rowson a l’hora de concebre una novel·la gràfica com aquesta que, més enllà de la pura adaptació, expandeix i reinventa magistralment l’univers del Tristam Shandy original. El mateix Rowson explicava a The Independent (diari en el qual col·labora regularment) com, després de l’ímprobe esforç que va culminar amb la publicació de la seva monumental The Waste Land, un còmic que fusionava el poema de T.S. Eliot amb la novel·la hard-boiled i el film noir, es va prometre a si mateix no tornar a escometre cap novel·la gràfica mai més. No obstant això, alguns anys després, en un pub de Dublín, un bon amic li proposava un repte que ningú que no estigui una mica tocat del bolet hauria d’acceptar: l’adaptació del Tristam Shandy, la primera novel·la avant-garde, una metanovel·la sobre la impossibilitat d’escriure una novel·la, un artefacte o si ho prefereixen un “homúncul” literari que posa potes enlaire el tradicional relat ab ovo, un pur exemple d’aporia amb merescuda fama “d’inadaptable”. Rowson no es va fer enrere, és clar, i es va dedicar a elaborar un nou monument literari i visual destinat a treure a Laurence Sterne de la “humida masmorra del cànon” a la qual la comunitat universitària semblava haver-ho destinat.

Vinyetes de "Vida y opiniones de Tristram Shandy, caballero" de Martin Rowson (Ed.Impedimenta)

Si s’endinsen a les pàgines del Tristam Shandy de Rowson trobaran, a més de la brillant veu literària del mateixi Sterne, sucosos comentaris narratològics sobre la construcció de l’obra i una erudició embogida capaç d’alimentar diverses tesis doctorals. Shandy i l’oncle Toby, un Sterne sense nas, Rowson i el seu gos Pete assagen una brillant polifonia que desconstrueix el text original, i parla de tu a tu amb el lector, per a continuar pel camí que, abans de Sterne, van conrear Llucià, Miguel de Cervantes, François Rabelais i el Robert Burton d’Anatomia de la malenconia, i que, posteriorment, prosseguirien el Denis Diderot de Jacques, el fatalista, el James Joyce de Finnegans Wake i, fins i tot, el David Foster Wallace de La broma infinita. Rowson reprèn doncs l’esperit rabelesià de Sterne i, després de demanar educadament disculpes a Horaci, condueix al lector per un laberint narratiu i visual en el qual se’ns apareixen Albert Dürer i George Herriman; John Locke i Jacques Derrida; el Rembrandt de La lliçó d’anatomia, William Hogarth i fins i tot George Grosz; Jonathan Swift i Rabelais jugant al strip poker amb Sterne; i també Martin Amis, Tom Wolfe, Brett Easton Ellis, Oliver Stone i el “realisme màgic”… Això és, per descomptat, “una casa de cites”, un poioumenon literàriament promiscu, però també un brillant experiment sobre els límits de la representació de la novel·la gràfica que reordena una vegada i una altra l’arquitectura de la pàgina de còmic, lliurant una veritable peça d’art contemporani que cal degustar en la seva integritat, llegir i rellegir per anar descobrint coses noves amb cada lectura. Facin-me cas i llancin-se per aquesta obra mestra, testimoniatge de dos genis (Sterne i Rowson, és clar), exuberants i lliures, lletraferits i antocanònics, i sobretot dotats de l’art suprem de l’humor.


Editorial: Impedimenta
ISBN: 978-84-15979-16-6
Pàgines: 176
Preu: 23,95 €
Guió: Martin Rowson / Laurence Sterne

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies