The grandmaster
6.5Valoració

Al director xinès Wong Kar Wai se’l sol reconèixer per la seva gran capacitat d’oferir a les seves pel.lícules intenses històries passionals retratades amb una gran bellesa visual. Ara s’embarca en un wuxia, com es coneix al gènere que explica les aventures dels mestres de les arts marcials (ho havia fet ja al 1994 amb ‘Ashes of time’) i demostra que tot i l’aparent canvi de to, és capaç d’integrar l’acció a la seva innata habilitat per despertar sentits a través de les imatges.

 “The Grandmaster té com a protagonista a Ipman (Tony Leung), un mestre d’arts marcials que va viure entre 1893 i 1972 i que es va fer famós pel seu domini del kung-fu i altres variants, a més de per haver estat el mestre de Bruce Lee. Aquí en veiem la seva vida entre els 40 i els 55 anys, una vida que es va veure marcada per les decisions del mestre Yutian Gong de buscar un successor, per la divisió entre les escoles del Nord i del Sud, i per la invasió dels japonesos i la posterior guerra. Pel camí Ipman es veu involucrat en tragèdies, rivalitats i venjances fins que aconsegueix fer realitat el seu somni d’establir-se com a mestre i entrenar joves en les diferents varietats de les arts marcials.

La versió que ens arriba aquí és de fet només un de tres muntatges que s’han fet pel film. A la Xina i Hong Kong se n’han vist altres versions amb un ordre i escenes diferents, de manera que es fa difícil jutjar del tot la pel.lícula sabent que aquesta segurament serà la que més s’allunya de la concepció original i que haurà estat adaptada per intentar apropar la historia i el missatge a un públic occidental al que la filosofia inherent a les arts marcials li queda llunyana.

Possiblement per això un dels punts negatius que se li pot retreure a aquesta versió és una sensació de muntatge atropellat al primer tram i un excés dels salts temporals en la segona meitat per composar un relat que no resulta tot el fluid que hauria de ser.

Tony Leung a "The grandmaster"

No obstant això, Wong Kar Wai demostra com és capaç d’integrar al seu cinema l’acció, la passió i la gran bellesa de les imatges. De les arts marcials no en veiem només la vessant violenta sinó que el discurs també ens apropa a la seva filosofia, la jerarquia i les seves variants.

Per les diferents lluites que veiem al llarg de “The grandmaster” compta amb el mestre de les coreografies d’acció Yuen-Woo Ping (el seu treball l’hem pogut veure a “Kill Bill”, “Tigre y Dragón” o “Matrix”, on com aquí dissenyava una memorable lluita sota la pluja).

Però sobretot Kar Wai ens presenta un festí sensorial, aconseguint que les textures ens entrin pels ulls i sentim per la vista el que no podem sentir pel tacte. Al veure com ens serveix als seus fotogrames teixits, pell, cabells, neu, vapor, aigua… aconseguim tocar-ho tot amb els nostres ulls.

Zhang Ziyi a "The grandmaster"


En el repartiment, el xinès no se la juga i compta amb dos dels grans valors del seu país, Tony Leung i Zhang Ziyi pels papers principals. Amb ells i una gran varietat d’escenaris, torna a fer tot un desplegament cinematogràfic en tots els sentits. I, fins i tot en aquest muntatge europeu, no ens parla només de la biografia d’un personatge real sinó també d’un moment històric d’un país, d’una passió reprimida, d’una venjança i d’una filosofia de vida a través d’unes imatges de les que perduren a les nostres retines com tantes altres de la seva filmografia.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies