El diario de Adán y Eva
5Valoració

“Hoy: El diario de Adán y Eva” és la una revisió del clàssic de Mark Twain dintre d’una altra història d’amor que arriba al Teatre Condal de Barcelona del 12 de setembre fins al 20 d’octubre d’enguany. Miguel Ángel Solá dirigeix a Ana Milán i Fernando Guillén Cuervo en una versió de Blanca Oteyza, Miguel Ángel Solá i Manuel González.

El diario de Adán y Eva” és un relat curt del 1906 que l’escriptor Mark Twain va dedicar a la seva dona, Olivia Langdon, que havia mort al 1904. El motor del text òbviament és l’amor, però sense abandonar mai la ironia i l’estil punyent, directe i irreverent de l’autor.

L’actual muntatge va ser una proposta de la parella protagonista (i sentimental a la vida real) al director de l’obra, Miguel Ángel Solá, que alhora havia protagonitzat aquest muntatge durant prop de 9 anys amb la seva parella sentimental en aquell moment, Blanca Oteyza, aconseguint gran èxit de crítica i prop d’un milió d’espectadors. Fernando Guillén Cuervo i Ana Milán tenien clar que l’obra no podia funcionar sense l’aprovació explícita de Solá. I no tan sols la van aconseguir, juntament amb els drets, sinó que el van implicar per a que la dirigís ell mateix.

Hoy: El diario de Adán y Eva”, té lloc a un estudi de ràdio, amb una diferència temporal de cinquanta anys. Als anys 60, Felipe i Catalina es van convertir en una referència en el món radiofònic mentre teatralitzaven històries d’autors immortals per als seus oïents. La seva última història relatada al públic va ser “El diario de Adán y Eva”, de Mark Twain. Cinquanta anys després Felipe torna a la ràdio per parlar de la seva experiència i la seva carrera, i d’aquella última nit en concret, quan un programa de ràdio mític i una manera entranyable de fer ràdio, van desaparèixer.

Guillén Cuervo y Milán fan els 4 personatges: els Felipe i Catalina dels anys 60, i el Felipe actual ell, i la conductora del programa de ràdio actual, ella. L’acció s’ha traslladat a Espanya, mentre que a la versió original tenia lloc entre Argentina i Uruguai. Un estudi de ràdio senzill a l’escenari (amb un rellotge en marxa amb l’hora real a l’època present i uns micros mòbils a l’època antiga) els permet jugar amb facilitat entre les dues èpoques sense equívocs.

El Diario de Adán y Eva Teatre Condal

El problema que li he trobat a aquesta obra és que és justament el tipus de teatre que no m’agrada. Tècnicament, els actors ho fan bé, força bé, inclús. El joc de veus i de canvis d’edat està ben treballat, és creïble i requereix gran tècnica i esforç. El problema, al meu parer, és que fa perdre organicitat a l’actuació. No emociona. Gens. Almenys, a mi no. Molta tècnica i bona feina en aquest sentit, poca o nul•la emoció, malgrat que el text la conté. Cap dels dos actors m’ha arribat en cap moment, malgrat la complicitat que s’havia venut d’entrada.

Un altre problema és que no entenc el recurs del personatge de Guillén Cuervo de parlar amb reminiscències (més que òvies) a Mariano Rajoy. No ho entenc i, francament, crec que no funciona. Despista i irrita, i fa que les frases divertides del personatge, les frases que remarquen la ironia de l’Adán de Mark Twain, perdin tota la gràcia. Un text originàriament enginyós i divertit que acaba resultant pesadíssim en quan Adán obre la boca.

El personatge del Felipe ja gran, una mica avi, està molt més aconseguit, en canvi. La veu i l’expressió corporal acompanyen molt més, però, com ja he dit, no m’aconsegueix emocionar mai del tot malgrat tenir-ho fàcil, perquè aquesta part de l’obra és molt més ensucrada, centrada en la nostàlgia i la pèrdua.

Milán resulta “impostada” tant quan fa d’Eva com quan fa de Manuela. No arriba mai, en cap moment i a més no tenia el dia, ja que es va entrebancar amb el text en més d’una i dues ocasions, aconseguint allunyar i descentrar més la credibilitat del seu personatge.

En definitiva, una sensació francament agredolça.


Es pot veure a: Teatre Condal
Text: Mark Twain
Intèrprets: Ana Milán y Fernando Guillén Cuervo

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies