Si bé Polanski és un habitual del festival des dels anys 70, aquesta és només la seva tercera participació a la competició. Es va estrenar amb ‘El quimérico inquilino’ el 1976 i va guanyar la Palma d’Oro el 2002 amb ‘El pianista’.

Després de ‘Un dios salvaje’, ara torna a portar al cinema una obra de teatre, l’adaptació de David Ives de la novel.la del segle XIX de Sacher-Masoch del mateix títol. Però si a ‘Un dios salvaje’ alguns el vam acusar de ser excessivament respectuós amb el text i d’aportar poc en el seu pas a la gran pantalla, el que fa a ‘Venus in fur’ és pur cinema.

La pel·lícula comença amb un travelling al llarg d’un carrer de Paris, al so d’una dramàtica composició d’Alexandre Desplat, que ens porta fins un teatre en el que el director parla per telèfon desesperat després de tot un dia de proves sense haver trobat l’actriu per l’obra que vol representar. Però entra en escena Vanda, una actriu de poca volada que es diu com el personatge que vol interpretar.

Roman Polanski, Emmanuelle Seigner i Mathieu Amalric al apresentació de "Venus in Fur". (C) AFP

A partir d’aquí, gracies a un guió molt intel.ligent i enginyós, arrenca un divertit i tèrbol joc entre realitat i ficció, la relació entre homes i dones, sadomasoquisme i el psicoanàlisi basat en un agut i precís diàleg en el que aniran sorgint reflexions sobre la creació de l’obra artística, la seva adaptació (l’autor dirigeix la seva pròpia obra perquè està fart que altres directors l’alterin), la seva execució, la seva propietat …

I tot això amb només dos intèrprets superbs, Matthieu Amalric, veritable alter-ego del director, i Emmanuelle Seigneur, la seva esposa, i en un únic escenari.

La última pel·lícula presentada a concurs en aquesta edició del Festival de Cannes és ‘Only Lovers left alive’ del nord-americà Jim Jarmusch amb Tilda Swinton, Tom Hiddleston, Mia Wasikowska i John Hurt. La història de l’amor entre Adam i Eve, sofisticats, intel.ligents, bohemis i vampirs. Una història d’amor de molts segles.

Adam és un músic underground que viu a Detroit (un detall que el primer pla de la pel.lícula sigui un single girant al tocadiscos). Eve viu a Tànger sense ofici conegut. Ambdós s’alimenten de sang d’humans que obtenen d’hospitals o compren. Però no maten. No es refien de la qualitat de la sang dels humans / zombies del segle XXI.

Tom Hiddleston, Tilda Swinton i Jim Jarmusch, competició de pentinats a la presentació de "Only Lovers Left Alive". (C) AFP

A ‘Only Lovers Left Alive’ tot és molt sofisticat i supercool. Jarmusch deixa la narració en segon pla i crea una atmosfera melancòlica i trista, en la que de tant en quant sorgeixen inspirats moments còmics. Amb diàlegs plens de referències a músics, escriptors o científics, que busquen la complicitat de l’espectador culte dels films de Jarmusch, però que li donen a la pel.lícula un ritme pausat no apte per públic amb poca paciència.

Lamentablement, Jarmusch s’entesta en repetir aquest tipus de diàlegs que, si bé al principi fan gràcia, a mida que avança la pel.lícula van perdent la seva efectivitat.

Aquest to melancòlic i morós, però també suggerent i evocador, es trenca quan irromp a la pantalla l’Ava, la germana més espontània i jove de Eve, interpretada per una Mia Wasikowska que roba les escenes en les que apareix als seus companys de repartiment.

Dóna la impressió de que Jarmusch amb ‘Only Lovers Left Alive’ no pretén trobar sang nova per les files dels seus seguidors i que ha buscat sobretot agradar als seus partidaris als que sí ens ha deixat satisfets.

La pel.lícula que clausura aquesta edició del Festival de Cannes és ‘Zulu’ de Jérôme Salle, protagonitzada per un Forest Whitaker molt prim i un molt musculós Orlando Bloom que aprofita qualsevol moment per mostrar el seu tors despullat. Es tracta d’un film policíac ambientat a Sudàfrica entorn a la investigació d’un cas de drogues que provoca l’aparició de diversos morts. A pesar de tenir bon pols, les situacions que planteja són tan grotesques i ridícules que neutralitzen la tensió i qualsevol interès per la trama.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies