Juicio a una zorra
7Valoració

 Una de les dones més famoses i, possiblement, una de les més menyspreades que reclama el dret a triar les paraules que conformen la seva història”. Miguel del Arco descriu d’aquesta manera a Helena de Troia, que se’ns presenta en mans d’una sola intèrpret. La deessa més bella, castigada a envellir eternament, s’acomoda a l’escenari barceloní en forma de zorra durant tres setmanes, on el públic juga un paper molt important pel seu ser. Juguem dins al jurat popular que pot o no salvar a Helena.

L’escenari, a l’inici, es sustenta per un pla allargat fluorescent, delicat, que sembla que floti en la foscor del no res, o del tot. Millor dit: la negror d’un univers on els humans ‘normals’ no hi tenen cabuda. A sobre, s’hi troben uns cristalls buits i uns altres plens de roig sanguini. Ambdós recolzen perfectament el joc de l’obra. La llum que desprèn s’entén com aquella blancor màxima, que no s’apaga per molt que cada cop sigui més aguda, que dóna vida a l’espai infinit i desconegut. Mentre el líquid que passa de l’ampolla a la copa, i de la copa a Helena, aporta l’únic camí que té la protagonista de fluir en la perpetuïtat de la seva existència.

Alhora, la il·luminació recrea l’ambient vermellós i rosat que li són propis a una habitació d’un club de prostitutes a la contemporaneïtat del segle XXI. L’encarregat, Juanjo Llorens, també opta per un focus blanc que segueix constantment a la filla del Déu dels Déus. En certa manera emet l’aureola de la gran Troiana però molesta en la conformació de l’atmosfera. Potser quelcom més càlid, o bé menys potent, o més inconstant hauria estat més factible en el conjunt.

L’arma de destrucció per excel·lència, acompanyada pel seu pare en forma de tro, entra en joc. Carmen Machi ens explica la vida d’aquest personatge des de la visió més personal. És una exposició sincera on expressa la necessitat que té de ser oblidada, de morir, de parar d’envellir fins la fi dels temps. Segons diu, ella tan sols ha estat culpable d’un sol acte o decisió en la seva existència: enamorar-se de Paris. La resta de fets –la majoria referents al sexe junt amb la submissió de la dona, i alhora la qüestió sobre la Guerra– dels que se li atorga l’absoluta responsabilitat, afirma no ser-ne escriptora. Doncs és a partir d’aquí que exigeix un judici d’aquesta ‘puta’ i ‘destructora’, en el que el públic és adjudicat a ser el jurat popular.

Juicio a una zorra Carmen Machi Teatre Lliure

Miguel del Arco, director i autor, ens il·lumina els sentits de nou amb aquest text. La temporada passada amb La violación de Lucrecia, junt amb Núria Espert, ja ens va commoure de forma magistral. Juicio a una zorra va sorgir d’un encàrrec del Festival de Mèrida 2011, composat i pensat per l’actriu en qüestió. Quant la part de so, exceptuant els trons que és una bona estratègia de representació de l’essència de Zeus, les composicions musicals subratllen massa, tant al text com a l’actuació de Machi. És ella el plat fort, molt brutal l’energia de Carmen. Té l’interior d’Helena més que incorporat però corporalment està molt marcada. Hi ha moments que un pateix pel risc físic que li poden comportar i d’altres que queden poc cohesionats amb el que expressa.

Realment costa veure a Machi / Helena de Troia en decadència. No pel que ofereix l’actriu en sí (que és impressionant) sinó per la relació que s’estableix entre la intenció del text, que es veu certa humanització de la deessa. En certs moments còmics hi apareix no tan sols la Troiana humana, sinó l’espanyola, massa bruta pel seu ser.


Es pot veure a: Teatre Lliure
Text: Miguel del Arco
Intèrprets: Carmen Machi

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies