Potser en els últims anys el nom de J.J. Abrams per sí sol ja no és garantia d’èxit a la televisió. A l’artífex de ‘Lost’ li van cancel·lar la infumable ‘Undercovers’ i ‘Alcatraz’ tampoc va aconseguir renovar per una segona temporada. Però Abrams té crèdit de sobres per provar-ho de nou i aquest any ens presenta com a productor un post-apocalíptic món sense electricitat a ‘Revolution’.

Tots donem per suposat que quan arribem a casa i premem els interruptors s’engega el llum, que podrem arrencar els ordinadors per treballar o encendre la tele des del sofà per veure les noticies. Podem carregar la bateria del mòbil, encendre la vitroceràmica per cuinar i engegar el escalfador per prendre una dutxa calenta. Però i si això que donem per suposat desaparegués de cop i volta?

Aquesta és la premissa amb la que arrenca ‘Revolution’. Un bon dia, mentre la gent fa vida normal, s’acaba el subministrament elèctric de sobte. 15 anys després ens trobem en un món on la gent ha marxat de la ciutat als camps i viu en petites comunitats, on es torna a conrear la terra per subsistir, on no hi ha cotxes, ni ordinadors, ni televisió, ni comunicacions. Els governs han fet fallida i són les milícies les que tenen el poder i imposen una llei severa.

Precisament en una d’aquestes comunitats viu la família Matheson, el pare de la qual podria saber alguna cosa sobre per què es va apagar l’electricitat i si és possible recuperar-la. Però en un enfrontament amb la milícia local liderada pel capità Neville (Giancarlo Esposito), Ben Matheson (Tim Guinee) és assassinat i el seu fill Danny (Graham Rogers) capturat pels paramilitars. Aleshores la rebel i decidida Charlie Matheson (Tracy Spiridakos) emprendrà un llarg camí per rescatar el seu germà i descobrir els secrets que amagava el seu pare i que podrien tornar el món al que havia estat. En el seu viatge comptarà amb l’ajuda del seu tiet Miles (Billy Burke), la seva madrastra Maggie (Anna Lise Phillips) i l’Aaron (Zak Orth), un professor una mica friki que era amic del seu pare.

Atribuir els mèrits o demèrits de ‘Revolution’ a Abrams tampoc seria just. El seu nom figura en una llarga llista de crèdits on també hi ha Jon Favreau (‘Iron Man’) com a productor executiu, Charles Beeson (‘Fringe’, ‘El mentalista’) com a director dels primers capítols i, sobretot, Eric Kripke, l’artífex de ‘Supernatural’ que també ha estat el creador d’aquesta.

Amb tant nom rellevant i una premissa que a priori sona interessant, aquesta nova aposta de la NBC encapçalava la llista de noves sèries d’aquesta temporada a les que calia donar una ullada. L’arrancada no podia haver fet millors resultats, l’emissió del pilot es va convertir en l’estrena de la NBC més vista dels últims cinc anys als Estats Units, amb 11,7 milions d’espectadors.

Tracy Spiridakos i Billy Burke a "Revolution"

Però a partir d’aquí van començar les divisions d’opinions sobre ‘Revolution’. A la web metacritic, la nota mitja de la premsa especialitzada es va quedar en un 6,4 i la dels espectadors encara més avall, amb un 5,4. Part dels espectadors que venien arrossegats de l’emissió anterior de ‘La Voz’ van abandonar la sèrie a mig capítol. I en els episodis posterior l’audiencia va minvar, tot i que per ara es manté en uns respectables 8 milions.

Si bé alguns li van veure potencial, prometedors misteris i una bona sèrie d’acció capaç d’entretenir, molta gent es va sentir decebuda per altres aspectes. I com que comparteixo opinió amb aquests últims, us comento quins defectes li veig per ara a la sèrie i que em fa dubtar seriosament de si seguir-la veient.

En primer lloc, el poc partit que treu a la seva pròpia premissa. L’apagada que deixa el món sense electricitat, ocorre de seguida al començar l’episodi pilot, com per treure-s’ho de sobre ràpid, i al cap de poc ja ens situen 15 anys més tard on tot i tothom s’ha adaptat (per força clar, però també sorprenentment) a la nova situació. En els següents capítols anirem tornant enrere a través de flashbacks – què seria una sèrie Abrams sense flashbacks? – però de moment no s’aprofundeix gaire en el trauma que suposa aquest canvi tant dràstic per la societat moderna ni es treu suc de la idea. La filosofia i l’anàlisi social no són entre els objectius de la sèrie.

Giancarlo Esposito és l'intimidant cap de la milicia a 'Revolution'

Enlloc d’això tenim un drama de tipus familiar, liderat per la jove Charlie, en l’intent de recuperar el seu germà segrestat per la milícia, fer col.laborar un tiet reticent amb el que no tenia contacte, entendre’s amb una madrastra que no ha sabut ocupar el lloc de la seva mare desapareguda, descobrir els secrets que amagava el seu pare… I això ens fa recordar irremeiablement com l’any passat una sèrie que prometia ciència ficció va acabar fracassant, entre altres coses, per voler-li donar aquest to massa familiar que matava altres aspectes que haguessin estat més atractius: “Terranova”.

Tampoc estan ajudant gaire a la meva valoració de la sèrie els guions dels tres capítols que porten emesos. El desenvolupament dels personatges és bastant fluix (acompanyat d’unes interpretacions justetes de la majoria d’actors), començant per aquesta Charlie que sembla voler ser un èmul de la Katniss Everdeen dels Jocs de la fam, recorrent el món post-apocalíptic ballesta en mà amb cara constant de fúria continguda i sortint airosa de tot sense gaire mèrit. Els diàlegs no tenen massa nivell ni transcendència. Els elements de misteri, tot i ser capaços de generar petits cliffhangers que intenten atrapar l’espectador, per ara semblen massa concentrats en un sol punt. I embutida entre llargues caminades pel bosc, l’acció de la sèrie, tot i estar ben coreografiada i rodada, és molt repetitiva i es dóna a intervals quasi programats per trencar amb la rutina familiar de la trama. Moltes de les escenes d’acció provenen dels enfrontaments dels protagonistes amb la milícia i els seus simpatitzants, amb al que al cap d’una estona s’acaben tornant iteratives i poc interessants.

Revolution

Amb tot, els capítols de ‘Revolution’ no cauen en l’avorriment i per sota es va veient una idea d’enigma centrada en qui sabia que hi hauria la gran apagada, per què es va produir i si serà possible tornar l’electricitat al món. Potser el què demanen Kripke i Abrams és un salt de fe, que confiem que saben cap on van i que poc a poc els misteris d’aquest món sense llum ens aniran atrapant. Però ja se sap que venim d’uns anys en que sèries amb pilots espectaculars i bones idees han fallat estrepitosament (‘Flashforward’, ‘The Event’…) i l’espectador actual és poc pacient. Si ‘Revolution’ no dóna mostres aviat de tenir una intriga prou sòlida, temo que els espectadors s’aniran apagant com les bombetes de la sèrie.



REVOLUTION

Creador: Eric Kripke
Guió: Eric Kripke
Director: Charles Beeson
Intèrprets: Tracy Spiridakos, Graham Rogers, Billy Burke, Giancarlo Esposito, David Lyons, Zak Orth, Anna Lise Phillips
Música: Christopher Lennertz
Durada dels capítols:45 minuts
Data d'estrena: 17 de setembre de 2012
Emissió:Dilluns a la NBC i 48h més tard a SciFi en VOS

Web oficial


Una resposta

  1. ulong

    fluixa, com potser que en una societat sense electricitat la protagonista sempre vagi ben vestida, pentinada i neta

    Respon

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies