Una autobiografia diferent
“Bodas en casa” esdevé un magnífic document autobiogràfic, alhora que ens ofereix una visió quotidiana de com la caiguda dels alemanys front als soviètics va afectar als habitants de l’antiga Txecoslovàquia. Però Bohumil Hrabal fuig de la novel·la autobiogràfica estàndard, presentant-nos la seva vida a través dels ulls de la seva dona. L’etapa de novençans, la construcció d’una vida en comú i l’angoixa de l’escriptor davant la publicació de la seva obra són alguns dels moments que aquest llibre relata amb un encertat to intimista.
Pels coetanis de Bohumil Hrabal, celebrar bodes en casa significava tenir com a mínim un convidat amb el qual passar el temps entre rialles i alcohol. Hrabal era un gran aficionat a aquestes celebracions que, com passa a qualsevol comunitat de veïns, despertaven el recel d’alguns i la simpatia d’altres. Expressades com una via d’escap d’una realitat crua e injusta, aquestes reunions són quasi el punt de partida de la relació entre Bohumil Hrabal i la seva dona, una jove que com tanta gent, va perdre tot allò que tenia en favor del règim comunista.
Un dels trets a destacar d’aquesta novel·la autobiogràfica és el seu estil, molt visual en les descripcions i farcit de frases llargues que hipnotitzen amb una inesperada profunditat. En aquest sentit, cal recordar les seves obres Clases de baile para adultos y alumnos aventajados (1964) i Vita Nouva (1987) a les que feia servir una sola frase per compondre el text sencer. Pel que fa als personatges de Bodas en casa, tant els reals com els inventats, gaudeixen d’un perfil aparentment planer, per acabar sorprenent al lector amb la sofisticació del seu humor o amb la transcendència dels seus pensaments. D’alguna manera, Hrabal retracta amb fidelitat el seu entorn, alhora que l’utilitza, d’una forma gairebé invisible, per explicar les conseqüències dels canvis polítics sobre els éssers humans.
La recuperació d’aquesta singular obra per part de l’Aleph Editores representa una oportunitat única per descobrir la personalitat d’un escriptor prolíficament atípic –va publicar la seva primera obra amb 50 anys–, considerat avui en dia com un dels més importants escriptors del segle XX. A partir de la Primavera de Praga, rere la seva adhesió a l’Anticarta, el règim comunista va retirar la seva obra de la circulació i li va dificultar la publicació de nous títols. Però ni l’èxit de vendes en primera instància ni la injustícia de la censura en segon termini, van canviar la vida austera i tranquil·la de Bohumil Hrabal. En aquest sentit, l’escriptor era el màxim representant del personatge hrabalià: d’aparença senzilla, sempre sorprenia amb la seva lucidesa.
Editorial: El Aleph Editores
ISBN: 978-84-1532-507-9
Pàgines: 384
Preu: 25 €

Envía una resposta