A principis de la dècada del 2000, Kim Ki-Duk, gràcies al seu talent i la seva productivitat (va rodar 8 pel.lícules en 5 anys), es va convertir en un habitual als principals festivals del món i els seus palmarès. Per això va sorprendre la seva ‘desaparició’ dels certàmens internacionals a partir del 2008, però és que, com es va saber més tard, una crisi personal li impedia seguir amb la seva activitat.

La seva tornada es va produir en la Quinzena de Realitzadors de Cannes de 2011, on va presentar ‘Arirang’, un documental sobre la seva crisi que es va endur un premi. I també al Festival de San Sebastián del mateix any, amb la polèmica ‘Amen’, un producte en el que si bé es podia veure quelcom del seu talent, semblava més part de la seva ‘teràpia’ que una pel.lícula concebuda per estrenar-se comercialment.

Amb ‘Pietá’, que ha presentat a la Mostra, es produeix el seu retorn “seriós” i al festival on va guanyar el Lleó d’Or al 2004 amb “Hierro 3”.

Kim Ki Duk flanquejat pels seus actors, Cho Min-soo i Lee Jung-jin

‘Pietá’ és una història d’odi i de venjança al límit, tant extrema i tant excessiva que només un director amb el talent narratiu del coreà és capaç de portar-la a bon port. Explica la història d’un cobrador de deutes de petits prestamistes mig mafiosos que es dedica a extorsionar per mitjans més que qüestionables als morosos. Algú incapaç de sentir cap tipus d’empatia per les persones a les que amenaça. Però tot canvia el dia que apareix una dona dient que és la seva mare.

La pel.lícula va rebre una tancada ovació al finalitzar la projecció i una segona quan va aparèixer el nom del director als títols de crèdit.

Linhas de Wellingtonés el projecte en el que estava treballant el xilè Raúl Ruiz quan va morir l’estiu de 2011. Valeria Sarmiento, la seva dona i muntadora habitual, va reprendre el projecte que ha donat lloc a aquesta pel.lícula de 151 minuts i a una sèrie que es podrà veure al Festival de San Sebastián.

Un fotograma de "Linhas de Wellington" amb John Malkovich

La pel.lícula narra el dia a dia d’una sèrie de personatges a principis del segle XIX, en l’interval de temps entre dues batalles en l’intent d’invasió de Portugal per part de les tropes napoleòniques. Per tant, amb prou feines hi ha canonades, trets o baralles. Ni es troben a faltar. El que explica la directora xilena, amb un estil molt proper al del seu marit, són les relacions entre aquests personatges (militars anglesos, inclòs el propi Wellington, soldats i nobles portuguesos, tropes franceses,…) i com els afecta la situació de guerra. Les seves petites històries i la seva evolució fins a confluir en la mitja hora final, explicades a través d’un refinat treball de càmera, si bé s’hi noten certs buits en algunes subtrames i personatges derivats del material que s’ha quedat a la sala de muntatge en la versió reduïda que s’ha presentat a Venècia.

I després de la visita de Zac Efron, que havia concursat amb ‘At any price’, va sorprendre veure a la seva companya d’aventures a ‘High School Musical’, Vanesa Hudgens, i a una altra estrella del món Disney, Selena Gómez, en una pel.lícula a concurs. Es tracta de ‘Spring Breakers’ de Harmony Korine, una nova revisió en clau de parodia a les pel.lícules de festes adolescents a ritme de videoclip i estètica MTV psicodélica, amb influències del conte de la Caputxeta Vermess i el grindhouse de Tarantino.

James Franco i Vanessa Hudgens a la presentació de "Spring breakers"

Drogues, sexe, violència i música techno a tot drap. Perquè ‘Spring Breakers’ no és una pel.lícula recomanada pel públic que les segueix en els seus programes Disney. La gran habilitat de Korine és aconseguir explicar la seva història d’hora i mitja i barrejar tots aquests elements, utilitzant formes concebudes pels viodeclips que rarament superen els cinc minuts. Hi destaca especialment la interpretació de James Franco i la seva versió del ‘Everytime’ de Britney Spears.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies