Gènesi… una idea d’Europa
5Valoració

La companyia On Stage ens porta al Teatre del Raval l’obra guanyadora del Premi al Millor Espectacle de la Mostra de Teatre de Barcelona 2.0 al 2011, una crítica sobre la idea d’Europa, sobre els problemes que vivim actualment, des d’una escenificació àgil i diferent.

Ens situem a l’illa d’Hybris, que va ser conquerida en el seu dia pel Sr. Pantalone, que va massacrar la població aborigen i va abolir la cultura local per tal d’imposar la seva política despòtica. En el moment de l’obra, Hybris s’ha convertit en una mena de paradís fiscal. L’obra s’inicia el dia que el govern rep un comunicat on se’ls informa que seran annexionats, definitiva i unilateralment per la Unió (europea). Això provoca diferents reaccions i posicionaments dels personatges que viuen a Hybris, i la confrontació entre alguns d’ells.

D’una altra banda, després d’introduir-nos el conflicte d’Hybris, se’ns parla de l’amor de Leandre i Ariadna, apareix una capitana esbojarrada que defensa el paper de les dones fortes i lliures, apareix també una estrangera provinent d’Egipte que busca refugi a l’illa fugint de la situació política del seu país.

Tots aquests personatges i problemes entren i surten d’escena, dotant a l’espectacle de força dinamisme i les històries paral·leles es compliquen encara més quan descobrim que ens trobem dins de la representació de la història d’Hybris a càrrec d’una jove companyia de teatre, que pretén precisament girar al voltant d’Europa per presentar l’obra i que es troba tota una sèrie de traves burocràtiques que els compliquen la feina, per no parlar de les complicades relacions entre els membres de la companyia.

La dramatúrgia es presenta des de l’estil i tècniques de la Commedia dell’Arte. Un teatre, doncs, molt físic i on trobem les màscares presents, per tal de focalitzar l’atenció en el cos de l’actor. Això dóna pas a una obra molt dinàmica, amb molt moviment per part dels actors. I, acompanyat per un guió a l’alçada, ens trobem amb una obra ràpida, àgil i una mica esbojarrada, que no dóna treva a l’espectador.

Genesis... una idea d'Europa al Teatre del Raval

 

El guió (de Míriam Escurriola i Elisabet Sopesens) és intel·ligent i la presentació original. L’escenografia, un quadrat entarimat amb un teló de fons per on entren i surten objectes i personatges, aconsegueix transmetre la idea que d’estones ens trobem en un petit territori aïllat, mentre que de sobte es transforma en l’escenari on la companyia representa l’obra sobre Hybris.

La hipèrbole que proporciona la pròpia commedia dell’arte dota l’espectacle de dinamisme, però fa que la crítica (que no és ni molt menys agosarada, sinó força light i sobada) perdi força i que el missatge quedi una mica desdibuixat. La força dels personatges i l’energia sense pietat que ens dóna l’obra, abroma a l’espectador. Una pausa per pair una mica la informació hauria estat d’agrair. D’altra banda, s’embolica tant la informació que l’obra acaba resultant una mica pesada. El final és abrupte i deixa una mica descol·locat l’espectador. Es podia haver tallat més coherentment quan els actors decideixen, metafòricament, quedar-se a viure a Hybris.

Com a positiva, tenim la interpretació. Els actors s’hi deixen la pell, això es nota. Menció especial requereixen les magnífiques creacions de Lluís Parera i Èlia Corral, amb personatges molt treballats i divertits. En general els actors fan una bona feina, però jo baixaria un punt l’èmfasi (i la veu cridanera) del Sr. Pantalone i pujaria un punt el volum d’Ariadna. La banda en directe que acompanya l’obra ho fa bé i sempre s’agraeix la música en directe, sobretot si ajuda a crear ambient. Donades les dimensions del Teatre del Raval, però, els hi abaixaria una mica el volum ja que de vegades dificultaven el poder parar atenció als actors.

Els moments més inspirats de l’obra, quan trobem els personatges més equilibrats és quan representen els papers de la companyia de teatre. Aquest teatre dins del teatre funciona bé i està ben resolt, apropant-nos i fent-nos més còmplices dels personatges.


Es pot veure a: Teatre del Raval
Text: Míriam Escurriola i Elisabet Sopesens
Intèrprets: Elia Corral, Jose J. Domínguez, Berta Errando, Míriam Escurriola, Lluís Parera, Jaime C. Segura, Elisabet Sopesens

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies