Cronopios Rotos
4Valoració

José Sanchís Sinisterra aborda, a Cronopios Rotos, per tercera vegada a la seva trajectòria, la tasca de dur a escena textos de Julio Cortázar. Aquesta vegada són dos relats (Torito i Graffiti) on els personatges donen testimoni a escena, des del llit d’un hospital, tant de la lluita i del fracàs.

Els cronopios, segons la mitologia “cortazariana”, són criatures ingènues, idealistes, desordenades, sensibles i poc convencionals. En definitiva, criatures especials i peculiars i que mereixen formar part de l’univers dels seus relats.

En aquesta ocasió, Sanchís Sinisterra ha triat a dos personatges que ell considera trencats, fracassats: un boxejador que rememora el combat que va perdre amb un contrincant més jove i preparat, i una graffitera que ha estat vençuda i castigada (torturada) per la dictadura del terror. Per mi, també tenen en comú la lluita, d’una o una altra manera. Física, amb els punys i amb els guixos de colors, i moral, lluitant contra la pobresa d’un barri i/o contra l’estat i les seves injustícies.

L’obra és minimalista. Sobre l’escenari només dos llits d’hospital i una il·luminació tènue i trista. Aquesta sobrietat suposo que pretén obligar a l’espectador a centrar-se en allò que expliquen els personatges, a no distreure’s, a focalitzar i remarcar cada petit detall expressiu dels actors.

El text és complicat per adaptar, i esdevé una mena de soliloqui a dues bandes. Els personatges i els seus textos estan separats cronològicament (una història passa a mitjans dels anys 50 i l’altra a finals dels 70) però comparteixen espai. L’hospital i la convalescència es converteixen en el punt de trobada físic dels personatges, tot i que les històries no es barregen entre elles.

Mario Vedoya dóna vida, amb gran solvència i savoir faire al personatge del boxejador. Des del seu llit ens parla de temps passats; del trànsit de la glòria a la derrota, de la fama al fracàs. Potser per la força interpretativa de Mario i per la seva gran veu amb mil recursos, el personatge de la graffitera, representant per Carlota Guivernau, queda descolorit. En cap moment vaig aconseguir connectar amb el que m’explicava l’actriu. De fet, fins i tot la història que m’explicava la recordo difusament. La monotonia de la seva veu, la poca inflexió i el to planyívol constant, feia que costés molt estar atent a les seves paraules. La història de la graffitera ja és de per si menys interessant que la del boxejador, però la manera d’explicar-la no ajudava a emfatitzar amb el personatge. El fet que a més el personatge pràcticament no es mogui del llit, excepte en moments puntuals, provoca que el discurs perdi força.

Cronopios Rotos Sala Beckett

Finalment, a escena hi ha un tercer personatge (Gema Aparicio) del qual, honestament, no vaig entendre gaire el sentit. Es presenta com a visitant de la noia, a qui aquesta li comença a dictar una carta, i es va convertint en un pivot de referència a qui els personatges li van explicant la seva història. Seria molt més interessant que aquest personatge, aquest pivot, el representés, per exemple, el públic. En canvi, tenir un personatge a escena que ni parla (només repeteix finals de frase) ni tan sols dóna la cara al públic, més que confortar, molesta. És un paper desagraït que no aporta massa al desenvolupament de la història, i més aviat distreu.

L’obra no resulta precisament dinàmica, és lenta i es fa un pèl llarga precisament per aquesta manca de dinamisme en explicar els fets, ja que el concepte central del que volen parlar els personatges es capta aviat, fet que fa que la resta, cap al final, sigui una mica repetitiva. La calefacció excessiva de la Sala Beckett no ajudava tampoc a la concentració.


Es pot veure a: Sala Beckett
Text: José Sanchis Sinisterra
Intèrprets: Gema Aparicio, Carlota Guivernau i Mario Vedoya.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies