Drive
9Valoració

Quan portes acumulades centenars de pel.lícules a les retines, hi ha coses que valen or en una sala de cinema: que et sorprenguin i que et recordin la capacitat cinematogràfica de tots els elements d’una pel.lícula per explicar-te una historia. Així que la passada jornada del Festival de Sitges on vam poder veure el mateix dia ’The Artist’ i ‘Drive’ és d’aquelles memorables que poques vegades es donen. De la primera pel.lícula ja us en vam parlar la setmana passada i ara toca recomanar la segona.

Vagi per endavant que ‘Drive’ és d’aquells films que com menys en sapigues al entrar al cinema millor, com menys carregat d’expectatives i coneixement previ més gaudireu del viatge. Quasi us recomanaria que ni en veiessiu el trailer, massa explicatiu (només un avís ja que fins i tot una espectadora decepcionada va denunciar la productora per no haver vist el què esperava, hi ha cotxes però això no és ‘A todo gas’).

Ryan Gosling és el protagonista sense nom del film, un home impassible que tal com ell mateix defineix, simplement ‘condueix’. De dia ho fa com a especialista en pel.lícules d’acció o treballant en un garatge i de nit al servei de delinqüents que necessiten transport després de cometre un atracament. Totes aquestes tasques les executa a la perfecció, de manera mecànica i sense deixar aflorar cap sentiment. Però tot canvia quan a la seva vida apareixen la seva veïna Irene (Carey Mulligan) i el seu fill petit Benicio.

Drive Ryan Gosling

I a partir d’aquí el film es com un cotxe silenciós i eficaç a l’inici de trajecte però que va accelerant fins quasi perdre el control. Però quan un s’hi trova desbocat sense fre, ja s’està tant atrapat tant en la historia com en la forma, que no se li acudeix saltar-ne.

Drive’ és un film que aconsegueix combinar pols oposats i fer que el conjunt et pertorbi però no grinyoli sino que encaixi. Barreja poesia i violencia, silenci i explosió, pausa i frenetisme, en alguns instants fins i tot de manera sobreposada, deixant una sèrie de moments d’aquells que se’t queden grabats a la memoria cinèfila com els dels bons clàssics.

I en això hi contribueixen un conjunt d’elements en estat de gràcia. Començant pel seu director, el danès Nicolas Winding Ref qui, tot i que pugui semblar el contrari quan el film arriba al punt de tornar-se quasi hilarant, manté sempre el control dels girs, to i ritme que li vol donar a la historia. Tot avança de forma elegant, calculada i coherent. Violencia i romanticisme evolucionen en la manera en com les presenta artísticament per construir el discurs que el director pretén: la mostra de sentiments que van del més refrenat al més primari en un thriller d’acció.

Drive

Entre els actors, Ryan Gosling (que ja no és un secret per ningú que és dels millors actors de la seva generació) aconsegueix que aquest paio anodí i de poques paraules resulti interessant i complexe, fent que sigui capaç d’expressar molt amb un gest milimètric on molts altres actors s’haguessin limitat a posar cara de pal. Amb papers més breus però excel.lents l’acompanyen sobretot un trio inmens format per Bryan Cranston, Ron Perlman i Albert Brooks.

També cal mencionar el guió de Hossein Amini que adapta la novel.la curta de James Sallis per posar-la al servei de les possibilitats del cinema. Deixa que aquí hi parlin els diàlegs, però sobretot hi parlin els silencis, no hi ha línies superflues ni discursos banals. Quan els protagonistes no tenen res a dir parlen les mirades, els gestos, la llum i els angles de càmera.

I per acabar no pot quedar sense destacar també la fotografía de Newton Thomas Sigel, clau en la manera com veiem Los Angeles a la pel.lícula, en la il.luminació de les escenes més memorables i en l’estilisme amb què estan rodades les persecucions en cotxe.

Així, direcció, guió, música, interpretacions i fotografía construeixen un conjunt on ‘Drive’ remet a pel.lícules clàssiques amb antiherois al volant recorrent metafòriques carreteres sense fi o cowboys impassibles enfrascats en una causa perduda. I a la vegada suposa una proposta fresca i novedosa en el panorama actual, amb una creativitat visual i narrativa pròpies.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies