Un any més La Finestra Digital serà present al Festival de Cinema de Venècia, i abans d’emprendre el viatge fem un repàs al més interessant que ens depara aquesta edició, perquè la 68a ‘Mostra internazionale d’Arte Cinematografica’, que es celebra del 31 d’agost al 10 de setembre arriba trepitjant fort.

Seran quasi 130 llargmetratges més un grapat de mig i llargmetratges. Tots ells acabats de sortir del laboratori i la inmensa majoria en estrena mundial. Pel.lícules de 35 països dels cinc continents per omplir el programa del Festival Internacional de Cine de Venècia.

En l’apartat de premis es reconeixerà a Al Pacino i Bernardo Bertolucci farà entrega del Lleó d’Or a tota una carrera a Marco Bellocchio.

I després d’unes edicions en les que ha predominat el cinema més minoritari, un cine que interessava més a la crítica que al gran públic, aquest 2011 el Festival pretén buscar l’equilibri amb nombrosos títols dirigits i protagonitzats per alguns dels noms més prestigiosos i prometedors de la industria. Potser per això, dels 22 títols a competició, 10 estan dialogats en anglès.

La cinta inaugural

Enguany la competició s’obrirà amb l’estrena mundial de l’últim de George Clooney com a director, ‘The Ides of March’. Després de la seva incursió en un cine més frívol amb “Ella es el partido”, torna al cinema compromès dels seus dos primers films (‘Confesiones de una mente peligrosa’ i ‘Buenas noches y buena suerte’), amb un drama polític ambientat en unes eleccions primaries nordamericanes. La cinta està protagonitzada pel propi Clooney al costat de Ryan Gosling, Phillip Seymour Hoffman, Paul Giamatti, Marisa Tomei i Evan Rachel Wood.

Els mestres veterans

En aquesta edició de la Mostra podrem veure els últims treballs de Roman Polanski, David Cronenberg i William Friedkin, tres directors que han sabut combinar durant anys els bons resultats de taquilla amb els aplaudiments de la crítica més exigent. Polanski presentarà ‘Un dios salvaje’, l’adaptació a la gran pantalla de l’obra de teatre de Yasmina Reza que protagonitzen Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz i John C. Reilly. Cronenberg també compta amb un gran repartiment per la seva incursió a la vida del pare del psiconàlisi a ‘Un método peligroso’. Entre ells, Viggo Mortensen, que torna a col.laborar amb el director canadenc després dels èxits ‘Una historia de violencia’ i ‘Promesas del Este’, és l’encarregat d’encarnar a Sigmund Freud, acompanyat de Michael Fassbender i Keira Knightley. I finalment William Friedkin, quasi 40 ays després dels seus grans films de principis dels 70, podria tornar a aconseguir un èxit amb ‘Killer Joe’ una historia amb tocs de comèdia sobre un assassí a sou interpretat per Matthew McConaughey.

Els que busquen la confirmació

Al costat dels veterans de llarga trajectòria, també hi ha lloc a la competició per un grup de directors que busquen confirmar l’èxit de les seves pel.lícules anteriors. Per un costat, es compta amb la presencia del suec Tomas Alfredson que salta del cinema fantàstic de ‘Déjame entrar’, amb la que va triomfar a tot el món, a les històries d’espionatge amb ‘El Topo’, l’adaptació de la novela de John le Carré protagonitzada per Gary Oldman, Colin Firth i John Hurt. I per altre, amb Steve McQueen, qui després de guanyar la Càmera d’Or de Cannes i munt d’altres premis per tot el món amb la seva ópera prima ‘Hunger’ (incomprensiblement inèdita a les nostres sales), presentarà ‘Shame’, protagonitzada per Michael Fassbender i Carey Mulligan. La també britànica Andrea Arnold, després de recollir premis a Cannes per ‘Red Road’ i ‘Fish Tank’, es passa ara al cine d’època i intentarà aconseguir l’èxit a Venècia amb una nova adaptació de ‘Cumbres borrascosas’.

També s’apunta al canvi de gènere una altra directora, la galesa Marjane Satrapi, que amb Vincent Paronnaud va dirigir amb gran reconeixement l’adaptació del seu propi còmic ‘Persépolis’. Ara decideix passar al cinema d’imatge real amb ‘Poulet aux prunes’ per la que ha comptat amb Isabella Rossellini, Maria de Medeiros, Mathieu Amalric i Chiara Mastroianni.

No és habitual que el cinema grec arribi a les nostres pantalles, però l’any passat ‘Canino’ de Yorgos Lanthimos es va convertir en una pel.lícula de culte quasi instantani que la va portar fins a les portes de l’Oscar. El seu director presentarà a Venecia ‘Alpis’, la que, segons les seves paraules, encara és més fosca. I, des d’Israel, ens arribarà ‘Hahithalfut’ d’Eran Kolirin, que espera confirmar el molt de bo que ens va mostrar a la seva anterior ‘La banda nos visita’.

Els festivalers

Al certamen també hi haurà lloc pels més minoritaris, aquells directors que després de presentar-se als festivals més prestigiosos del món atrauen amb els seus films a un petit grup d’incondicionals i, sobretot, a la crítica especialitzada.

El francés Phillipe Garrel participarà per cinquena vegada al Festival amb ‘Un verano ardiente’ protagonitzada pel seu propi fill Louis i per Monica Bellucci. Després d’haver reflexionat sobre les figures de Hitler, Lenin i l’emperador Hirohito, el rus Alexander Sokurov tancarà la seva tetralogía sobre la naturalesa del poder amb ‘Faust’, una lectura entre línies del clàssic de Goethe. I els nordamericans Todd Solondz i Abel Ferrara presentaran ‘Dark Horse’, amb Selma Blair, Justin Bartha i Mia Farrow, i ‘4:44 Last Day on Earth’, amb Willem Dafoe, respectivament.

Els locals

Com no podria ser d’altra manera, també hi ha presencia del cinema italià a concurs. Per una banda ‘Terraferma’ de Emanuele Crialese, que torna a Venècia després d’haver triomfat fa cinc anys amb ‘Nuovomondo’. També va triomfar a la Mostra Cristina Comencini amb ‘La bestia en el corazón’, i en aquesta edició torna per presentar el drama intimista ‘Quando la notte’. El trio italià el completa Gian Alfonso Pacinotti (Gipi), un dibuixat de còmics que fa el salt al llargmetratge amb ‘L’ultimo terrestre’, la historia d’un home solitari i misògin en una Italia que viu en una profunda crisi previa a una invasió extraterrestre anunciada.

Els orientals

Tot festival que es preui ha de tenir cinema oriental i, la Mostra de Venecia dirigida per Marco Müller, tota una figura de referencia en la materia, no podia ser menys. Enguany es compta amb dos pel.lícules de Hong Kong, una de taiwanesa i una del Japó. Johnnie To, que l’any passat va rebre un Lleó d’Or a tota la seva carrera, presenta el thriller ‘Life without principle’, La seva paisana Ann Hui aporta ‘A simple life’, un drama amb aires de documental basat en fets reals protagonitzat per Andy Lau. Des de Taiwan arriba la superproducció èpica ‘Saideke Balai’, sobre la lluita dels aborígens contra la ocupació japonesa a la primera meitat del segle XX. La dirigeix Te-Sheng Wei, el realitzador més taquiller al seu país, fins i tot per sobre d’Ang Lee. I des de Japó, arribarà ‘Himizu’ de Sion Sono, que encara té recent el seu èxit a la Quincena de Realitzadors de l’últim festival de Cannes amb ‘Guilty of Romance’.

Les incògnites

Com ja és habitual, el festival inclourà una pel.lícula sorpresa que també entrarà a competició. Però a banda, poques referències tenim tampoc a aquestes alçades de ‘Texas Killing Fields’ de Ami Canaan Man, un film policíac ambientat als voltants de Houston que protagonitza Sam Worthington i que suposa la tornada de la filla de Michael Mann a la direcció als 10 anys del seu debut.

Fora de concurs

Al llarg de la Mostra també hi haurà lloc pel cinema atractiu fora de concurs. En el marc del festival es produiran les estrenes mundials de ‘Contagion’, l’últim de Steven Soderbergh, (un thriller d’acció amb un argument que recorda al de ‘Estallido’ i que protagonitzen Matt Damon, Kate Winslet, Jude Law, Marion Cotillard i Gwyneth Paltrow), de ‘W.E.’ (sobre la relació entre Wallis Simpson i el rei Eduard VIII) segon treball darrera la càmera de Madonna, els últims treballs com a directors de Ermanno Olmi, Al Pacino i James Franco, o els nous documentals de Jonathan Demme i Frederick Wiseman. I per últim, també s’aprofitarà l’ocasió per presentar a Europa ‘Mildred Pierce’, la sèrie protagonitzada per Kate Winslet que ha dirigit Todd Haynes i que compta amb 21nominacions als Emmy.

La presencia catalana

La presencia del nostre cinema al Festival de Venecia sempre ha estat escasa. Aquest any es redueix a un títol fora de concurs i un migmetratge a la secció Orizzonti. S’hi podrá veure ‘Eva’, l’ópera prima del director de la televisiva ‘Arròs covat’, el barceloní Kike Maillo, que el proper es d’octubre inaugurarà el Festival de Sitges; ciencia ficció protagonitzada per Daniel Brühl, Marta Etura, Lluís Homar i Alberto Ammann. I per altra banda, ‘Hollywood Talkies’, la última producció de Eddie Saeta, S.A., dirigida per Oscar Pérez i Maria del Mar de Ribot, un documental sobre els actors espanyols que al principi del cinema sonor van anar a Hollywood per rodar versions dialogades en castellà de les seves pel.lícules.

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies
X