El asco
8Valoració

Un còmic que et deixa KO…literalment.

Si David Cronenberg fos guionista de còmics seria Grant Morrison: simbologia sexual, teories conspiratives i unes dosis de violència perversa.

Grant Morrison és un guionista escocès que es caracteritza per les seves estructures no lineals i pel seu interès a relatar una contracultura metafòrica de l’ésser humà i de les seves relacions socials. Després d’haver reinventat als X-Men, a Superman (“All star Superman”) i a l’univers Batman en “Arkham Asylum”,  Morrison certifica en la sèrie de 13 números de “The Filth” (ara editada a Espanya en un sol volum per Planeta-Vertigo) les seves sempre al.lucinades trames.

Les seves referències? Andy Warhol, Ballard, Lynch, Cronenberg o Thomas Pynchon. També ha participat en guions de vídeo jocs però és en el camp de la vinyeta on les seves “teories de conspiració” van prenent forma.

Però… Què és “El Asco”? Bona pregunta. La veritat és que és molt difícil de respondre perquè el còmic s’ha de llegir (i potser diverses vegades) per poder contestar amb efectivitat. L’humor negre i les realitats alternes es barregen a les seves pàgines amb el metallenguatge simbòlic i la violència més salvatge.

A Morrison és ben clar que li agrada despistar al lector i que la lectura de les seves històries requereix un esforç que moltes vegades fa abandonar abans d’hora. Exactament això  passa amb aquest còmic que ens ocupa: és complicat continuar després de la lectura dels dos primers episodis perquè literalment…no s’entén del tot. És l’esforç a continuar el que premia Morrison. I es llavors, quan, a poc a poc, anem entrant en un món on Greg Feely, un calb porno-addicte que viu amb el seu gat, no és qui pensem que és. Feely és en realitat una para-personalitat i del seu interior sorgeix l’agent especial Slade. Slade es el número 999 dels agents de “La Mano” (una de les moltes organitzacions que apareixen en la història, una de les moltes organitzacions que gestionen el món: com si el grup Bilderberg fos controlat per extraterrestres de Matrix).

L’agent Slade entra al món de La Mano i s’assabenta llavors que, malgrat la seva amnèsia, sempre ha estat part d’aquesta super-organització “que té jurisdicció sobre totes les agències terrenals”. La Mano és una espècie de GESTAPO que s’encarrega, i no és broma, de la higiene social. I ho fa d’una manera fosca, fora de la llei, amb la màxima que la fi justifica els mitjans.

A partir de llavors l’aparició a les pàgines de personatges tan sinistres com Dimitri (el ximpanzé fumador que a sobre de fumar és el millor assassí del món) i l’Agent Cameron Spector (la seva forma de parlar i els seus globus de veu són complicats de seguir/llegir) ens faran entendre que es teixeix en tota aquesta història…o almenys ho intuirem.

La lectura de “The Filth” és nova i absolutament addictiva. L’aparició d’una realitat alternativa (“La Raja”, on el temps corre 10 vegades més ràpid) a la nostra realitat ho fa tot molt més complex però també ens deixa interessants déjà vus: O no té “Origen”, la pel·lícula de Christopher Nolan, una mica de tot això?

El vell tema del meta còmic, ja tractat per Morrison en una altra de les seves obres com “Animal Man”, ressorgeix aquí un altre cop. Morrison descriu les visites d’éssers del “món real” de La Raja (3 D) cap al Papelverso (2D) denominació que rep el món bidimensional d’una historieta de superherois escrita per la nau “Cangrejo Uno”, dirigida per la Capitana Church, una dominatrix al comandament d’un grup de noies verges. El seu treball consisteix a ocupar-se de la continuïtat d’aquesta meta-historieta que es titula “Status Quòrum”, revista llegida per diversos personatges de El Asco.

L’imaginari de William Burroughs irromp també de forma descarada en les referències de Morrison: escriptura fraccionada. Les realitats i les trames confonen al lector però també al nostre protagonista que no sap ni pot desxifrar tot el que està passant. És més, gairebé preferiria tornar a ser aquell calb de les primeres pàgines que es masturbava al costat del seu gat. Hagués preferit no sortir d’allà.

I no, no m’estic tornant boig: tot això passa a les pàgines de “El Asco”. I us ben asseguro que em deixo molts detalls…

The Filth és un còmic inabastable i estrany que gràcies als dibuixos de Chris Weston es fa molt més gran. La precisió de Weston ho fa tot més impossible de comprendre i alhora més fascinant. Els teus ulls de lector et porten cap al detall i t’apropen més al caos que pretén Weston per ajudar a Morrison en lo confús del relat.

Ciència Ficció…LSD…Phillip K. Dick en estat pur…això és “El Asco”. Ningú podrà explicar-t’ho. La dimensió desconeguda del còmic adult només apte  per a ments actives. Què és “El asco”? Ningú sap res. S’ha de llegir. S’ha de gaudir. S’ha d’interpretar.


Editorial: Planeta DeAgostini Cómics
Pàgines: 320
Preu: 30 €
Guió: Grant Morrison
Dibuix: Chris Weston, Gary Erskine

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies