L’exquisida editorial Impedimenta publica la obra més famosa de l’escriptora australiana Joan Lindsay; una autèntica novel·la de culte de la literatura anglosaxona, que trasllada l’estil de la literatura gòtica al camp obert australià; una peça mestre que convoca un misteri inexplicable i d’allò més torbador.

Que va ser d’Anna, la noia desapareguda a una illa volcànica, a la pel·lícula “L’aventura” de Michelangelo Antonioni? I que va ser de les tres nenes i la professora del selecte col·legi Appleyard, desaparegudes a Hanging Rock, una formació rocosa en la immensitat del paisatge australià? Aquesta és la base argumental de “Picnic en Hanging Rock“, la cèlebre novel·la de Joan Lindsay, que es faria encara més popular gràcies a l’esplèndida pel·lícula del mateix títol de Peter Weir. Impedimenta publica, per primera vegada en castellà, com és costum en una curada edició – i cal felicitar especialment a Pilar Adón per la seva magnífica traducció -, aquesta obra consagrada al tema de la desaparició. “Picnic en Hanging Rock” és el relat d’una obsessió; la d’uns personatges que evoquen infructuosament a Miranda St. Clare, l’encarnació botticelliana de la joventut, que acaba d’esfumar-se sense explicació; igual que, en la societat dels anys seixanta – quan es va publicar la novel·la- desapareixia literalment aquest món civilitzat que el col·legi Appleyard de senyoretes representa, aixafat entre el paisatge ancestral i l’estrèpit de la modernitat.

A “Picnic en Hanging Rock“, un fet real – la misteriosa desaparició d’unes noies durant una excursió – es transforma en una obra de ficció. Una notícia de pàgina de successos aconsegueix tota la seva dimensió metafòrica en mans d’una Joan Lindsay coneixedora que la veritable essència del misteri es basa en la impossibilitat de la seva resolució. Com al mateix temps estaven fent els millors directors del cinema de la Modernitat o els escriptors de la Nouveau roman, Lindsay concep una novel·la el secret de la qual està en els hiats narratius, en els fores de camp literaris, en els fets inexplicables que s’inscriuen amb naturalitat en allò que sembla més quotidià. Les senyoretes aristocràtiques que parteixen per a un relaxat pícnic al camp el dia de Sant Valentí poc tenen a veure amb les histèriques donetes que, entre llàgrimes, prenen consciència d’haver estat profanades per una presència ancestral i indeterminada. Que ha passat?, es pregunta el lector. Però, Lindsay, valentament, fuig de donar explicacions.

L’autora s’apropa a la fenomenologia torbadora i inexplicable de l’irracional – allò que només acceptem en els somnis o en els estats d’alienació- des d’una actitud pràcticament oposada a les tendències experimentals d’altres creadors tan críptics com Alain Resnais o Alain Robbe-Grillet. La prosa de Lindsay és cristal·lina, ordenada com un jardí victorià, un jardí, però, que, a mesura que un avança, es torna inesperadament agresta i laberíntic. Quaranta anys després de la seva publicació, “Picnic en Hanging Rock” manté vives les qualitats essencials que la van convertir en una obra de culte, una autèntica obra mestre del que Miguel Cane anomena encertadament en el pròleg “Australian Gothic”: el suspens que queda en suspens, la novel·la aparentment racional que atrevidament opta per endinsar-se en els mites, l’essència del misteri com a revelació, i, per sobre de tot, el plaer que convoca en el lector saber que llegint aquest llibre s’enfronta al desconegut, al veritable enigma: saber a on anirem a parar tots .


Editorial: Impedimenta
ISBN: 978-8415130-03-1
Pàgines: 320 pags
Preu: 21.95 €

Joan Lindsay (de soltera Weigall) va néixer en 1896 en St. Kilda East, Victoria, Austràlia. Era descendent de la família Boyd, pot ser que la més famosa i prolífica dinastia artística d'Austràlia. Es va casar amb Daryl Lindsay, plançó d'una important família d'artistes i escriptors anglesos, el dia de San Valentín de 1922, a Londres. Dia que, precisament, seria el triat per Joan Lindsay para situar els fets de la seva novel·la més cèlebre, Picnic en Hanging Rock. Encara que la primera novel·la de Joan, Through Darkest Pondelayo, una sàtira sobre els turistes anglesos, va ser publicada en 1936, no seria fins a l'any 1962 quan veiés la llum la seva primera obra important, Time Without Clocks, un text de fort contingut autobiogràfic en el qual va retratar els primers anys de la seva vida de casada. L'autèntic èxit li arribaria, no obstant això, amb Picnic en Hanging Rock (1967), que automàticament li va reportar fama mundial, i que es convertiria per dret propi en una de les novel·les de culte de la literatura australiana. Ambientada en 1900, narra la història de la desaparició d'unes nenes i la seva institutriu durant una excursió realitzada el dia de San Valentín. Part de l'èxit de la novel·la es va basar que l'autora mai va desvetllar si el narrat va ser un fet real o no. L'extraordinària repercussió de l'obra va perseguir a Lindsay fins al dia de la seva mort, i va constituir un abans i un després en la història de la literatura australiana del segle xx. Va ser adaptada al cinema en 1975 per un jove Peter Weir, i traduïda a diversos idiomes. Joan Lindsay va morir per causes naturals en Melbourne, en 1984.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies