3 de 6 a l'especial Vampirs

La versió femenina dels vampirs, té un aspecte físic molt definit: Llarga cabellera morena, castanya o amb tons rogencs, bellesa sobrenatural, cos d’infart i ulls de mirada penetrant. Aquests trets donen pas a pells pàlides i fredes, ulls negres o buits, dos llargs ullals i una força i agilitat sobrenaturals, quan mostren la seva autèntica naturalesa.

N’hi ha de pacífiques i de sanguinaries, de les que acumulen segles de “no vida” a les que acaben de ser convertides, de les que volen conviure amb els humans i de les que volen imposar-s’hi. En qualsevol de les seves caracteritzacions, les vampireses també s’han convertit per mèrit propi en icones de la cultura popular, sempre éssers sensuals i amb el poder de seducció i el misteri com a principals armes.

ORIGEN

Retrat de la Comtessa Bathory

Explica la llegenda que Erzsébet Báthory va ser una cruel assassina en sèrie obsessionada per la bellesa, que utilitzava la sang de les seves joves serventes i de nenes per mantenir-se jove en una època en què una dona de 44 anys s’acostava perillosament a la vellesa. La llegenda explica que Erzsébet va veure al seu pas per un poble a una dona gran decrèpita i es va burlar d’ella. La dona davant la seva burla la va maleir dient-li que ella també estaria com una vella en poc temps.

Segons el testimoni del comte Jorge Thurzo (cosí i enemic de Erzsébet, nomenat investigador general pel Rei) es van exhumar els cossos de més de 50 noies de sota del castell. En el diari de Erzsébet comptava dia per dia les seves víctimes, amb tot luxe de detalls, fins a sumar un total de 612 joves torturades i assassinades.

Tot va començar el 1604, poc després de la mort del seu marit. Una de les seves serventes adolescents li va donar una involuntaria estirada de cabells mentre l’estava pentinant. Al principi va tenir molta sort: la comtessa reaccionà rebentant-li el nas d’una forta bufetada (quan el normal entre la noblesa de l’època hauria estat treure-la al pati per rebre cent bastonades). Però quan la sang va esquitxar la pell de Erzsébet, a aquesta li va semblar que allà on n’hi havia caigut desapareixien les arrugues i la pell recuperava la frescor juvenil. La comtessa, fascinada, va pensar que havia trobat la solució a la vellesa, i sempre podria conservar-se bella i jove.

El 1609 Erzsébet, per la manca de serventes a la zona com a conseqüència de tants crims, va cometre l’error que acabaria amb ella: utilitzant els seus contactes,va començar a prendre a nenes i adolescents de bona família per educar-les. Ara les víctimes eren filles de l’aristocràcia menor, pel que les seves morts eren considerades importants.

Cap al final, va ocultar molts cossos en llocs perillosament insensats, com camps propers, sitges de gra, el riu que corria sota el castell… I finalment, una de les víctimes va aconseguir escapar abans que la matessin i va informar a les autoritats religioses.

Per la seva condició aristocràtica i la importància política de la seva estirp només la van condemnar a viure aparedada a la seva cambra, que va ser segellada per sempre i en la qual un dels seus carcellers la va trobar morta a l’agost de 1614.

Més enllà de les llegendes i el sobrenom de “La Comtessa Sagnant”, Erzsebet Bathory va ser una de les dones més poderoses de l’aristrocràcia hungaresa, mare de cinc fills, casada amb un dels assessors de l’emperador Rudolf II de la familia dels Habsburg, tant aficionada a la moda com a l’aplicació de remeis curatius. Un personatge enigmàtic i interessant, la vida de la qual es va adaptar al 2008 en una ficció protagonitzada per Anna Friel:

Aquest personatge va viure entre els segles XVI i XVII i va inspirar a Sheridan Le Fanu per crear el 1872 la protagonista de la seva famosa narració “Carmilla”.

Les més representatives

LITERATURA

Diferents edicions de “Carmilla”

Carmilla” és una novel·la gòtica de Joseph Sheridan Le Fanu. Publicada per primera vegada el 1872 a la revista The Dark Blue el 1872. En ella s’explica la història de la susceptibilitat d’una dona jove a l’atenció d’una dona vampir anomenada Carmilla.

Carmilla” és anterior al “Dràcula” de Bram Stoker en 25 anys, i ha estat adaptada moltes vegades per al cinema.  Carmilla, és el prototip original d’una legió de vampireses lesbianes. Malgrat que Le Fanu retrata la sexualitat de la seva vampiresa amb la prudència que es podria esperar de la seva època, és evident que l’atracció lesbiana és la dinàmica fonamental entre Carmilla i el narrador de la historia.

Carmilla selecciona víctimes exclusivament femenines, té hàbits nocturns, però no es limita a la foscor. Té una bellesa sobrenatural i és capaç de canviar la seva forma i passar a través de parets sòlides. El seu alter ego animal és un gat negre monstruós, no un gos gran com en el cas de Dràcula.

A part d’aquesta novel·la podem gaudir de grans vampiresses en molts altres títols. En la seva saga de les “Cròniques Vampíriques” Anne Rice va escollir una vampiresa, la reina Akasha com a mare de tots els vampirs. A ‘La reina dels condemnats’, s’alçava de nou després de segles de descans per intentar tornar a gobernar el món.

A la seqüela del Dràcula original, “Dracula, el no muerto”, Drake Stoker i Ian Holt, introduiren també una despiadada vampiresa, la comptesa Báthory (com la Erzsébet original), moguda per la sed de venjança per un amor robat.

En la novela “La sociedad de la sangre”, Susan Hubbard ens narrava l’odissea d’una noia que investigant els seus orígens familiars descobria ser filla de vampirs.

A les popularíssimes sagues de “Crepúsculo” de Stephenie Meyers i “Cròniques vampíriques” de J.L. Smith, conegudes encara més per les seves adaptacions cinematogràfiques i a la petita pantalla, també inclouen diverses vampireses.

També dins la literatura més lleugera podem trobar bones vampireses en sagues com “La hermandad de la daga negra” de J.R. Ward.

SERIES DE TELEVISIÓ

La familia Munster’ (1964-66) i ‘La Familia Addams‘ (1964-66)

Lily Munster Yvonne de CarloQuan la tele encara era en blanc i negre, l’actriu Yvonne de Carlo va interpretar a una de les vampireses més famoses de la petita pantalla, la matriarca de la familia Munster, Lily.

La sèrie només va aguantar dos anys en antena, però la seva imatge ha quedat lligada per sempre a l’imaginari vampíric, ha inspirat les disfresses més clàssiques de Halloween i donà peu a dues pel.lícules “Munster Go Home!” (1966) i “La venganza de los Munster” (1981). La Lily ostentava el títol de comptessa de Shroudshire, descendent de Dràcula, i era la pedra angular d’aquella llar plena de monstres, on convivia amb el seu patós marit Herman i amb l’avi vampir.

Exactament als mateixos anys, també es pasejava per la televisió la mare d’una altra familia monstruosa, els Addams. La matriarca, Morticia, era una altra dama gòtica de llarga melena morena i pell pàlida, interpretada per Carolyn Jones. Seductora, encantadora i exòtica, era capaç de fer embogir al seu marit Gomez, simplement parlant-li en francés.  Entre els seus hobbies comptava el cultiu de roses, el tango, tocar diversos instruments i cuidar la seva planta carnívora Cleopatra. ‘La familia Addams’ també va ser adaptada més tard al cinema, on Anjelica Houston reprendria el paper de Morticia.

Forever Knight” (1992-1996)

Janette Du Charme Forever KnightRebatejada aquí com “El señor de las tinieblas” la sèrie “Forever Knight” tenia entre els seus protagonistes a la vampiresa Janette Du Charme (interpretada per Deborah Duchêne). Va ser convertida al 1070 a Paris, on malvivía com a prostituta. Des d’aleshores viatjà al llarg dels segles al costat del seu creador, LaCroix, i del protagonista Nicholas Knight, debatent-se entre la crueltat que l’inculca el seu mestre i la compasió que encara sent pels humans. Els camins dels tres es separaren en el passat, però es tornen a creuar a l’actualitat en què s’ambienta la sèrie, a la ciutat de Toronto. Allà la Jeanette regenta el club Raven on acull una clientela barreja d’humans i vampirs. És també de les que li agrada ser com és, i ha sabut trobar l’equilibri entre portar una vida relativament normal com a dona de negocis, però seguir gaudint de la sang i de pas ajudar a altres vampirs amb problemes, socorrer dones en situacions difícils i fer de confident al seu company vampir Nick Knight.

Buffy, cazavampiros‘ (1997-2003) i ‘Angel‘ (1999-2004)

Joss Whedon i David Greenwalt són dos dels principals responsables de la presència de vampirs més moderns a la petita pantalla gràcies a les seves creacions “Buffy la cazavampiros” i el spin off “Angel”. I evidentment a les dues ficcions apareixien unes quantes vampireses.

DrusillaInterpretada per Juliet Landau, Drusila (“Dru”) és una combinació única de bogeria i capacitat psíquica que la fa potencialment més perillosa que el vampir estàndard. Havia estat una jove i devota católica a Anglaterra, que fou convertida per un vampir que pretenia destruir la seva puresa. Com a vampiresa es convertí en una depredadora amb una força sobrenatural, rápida, amb tots els poders estàndard i les vulnerabilitats d’un vampir i també algunes habilitats psíquiques. Ella és inmortal i drena la sang humana per sobreviure. Com que les tècniques de combat de Drusilla encara són una mica maldestres, utilitza la hipnosi i el control mental. La bogeria de Drusilla és exhibida en el seus diàleg sovint estranys, que estan esquitxats d’incongruències. El seu comportament és de nena, acompanyada d’un toc fosc i irònic.

L’Harmony Kendall (interpretada per Mercedes McNab) és una altra de les vampireses d’ambdues sèries. Era un estudiant corrent a Sunnydale que va acabar mossegada en plena festa d’institut. Després tornava convertida en vampiresa, amb els poders habituals tot i que no destacava per la seva intel.ligència. Després d’una relació amb Spike i d’intentar convertir-se en una vampiresa forta i independent amb el seu propi clan, acabava treballant de secretaria al despatx d’investigadors de Angel.

També a les dues sèries apareixia la Darla, interpretada per Julie Benz (la Rita de ‘Dexter’), una jove prostituta británica que fou convertida en vampiresa al segle XVI pel mateix Mestre. És de les que no s’atormenten gens ni mica per la seva condició, té una gran força acumullada en els seus anys d’existència i utilitza la seva bellesa i les arts de seducció per atraure les seves víctimes.

“Moonlight” (2007)

Coraline Moonlight Shannyn SossamonMolt inspirada en “Forever Knight”, al 2007 s’estrenava una nova sèrie amb vampir investigador com a protagonista, “Moonlight“. Però en aquest cas la vampiresa de la sèrie no era precisament de les bones i amables amb els humans.

La Coraline (interpretada per la hawaiana Shannyn Sossamon), era l’ex-dona del protagonista, Mick St. John, i responsable de la seva condició. Ella representava el costat més fosc i malvat de les vampireses, cruel i manipuladora fins a l’extrem. Per la Coraline els humans no eren res més que una font d’aliment i utilitzava la seva sang freda i el seu poder de seducció per aconseguir totes les víctimes possibles. Els mals resultats de la sèrie van acabar amb la seva aparició en pantalla després d’una sola temporada.

“True blood” (2008- Actual)

Vampireses True BloodA la ficció més atrevida i original en antena, ‘True Blood’ (HBO) trobem un grapat de vampireses que a l’igual que els seus iguals masculins tenen un fort caràcter i un bon parell d’ullals ben posats. Entre elles hi ha la Pam De Beaufort (interpretada per Kristin Bauer), convertida al 1800 per l’Eric Northman i que actualment exerceix de segona d’abord al seu costat entre la comunitat vampira de Shreveport i gestionant el club Fangtasia, en una época en què l’existència dels humans ha sortit a la llum pública. Intenta passar el més desapercebuda posible i encara que no sempre ho demostri, conserva intactes el seu cor i un mar de sentiments.

Més amunt en l’escalafó de l’aristocràcia vampírica trobem la Sophie-Anne Leclerq (Evan Rachel Wood ), reina dels vampirs de Louisiana, capritxosa, juganera, amant dels luxes i encara disposada a hipnotitzar i queixalar víctimes per plaer.

“The Vampire Diaries” (2009 – Actual)

Vampireses The Vampire DiariesUna altra de les sèries  que triomfem actualment a la televisió és “The Vampire Diaries”, on hem pogut veure diverses vampireses que, tot i que segueixen patint moltes debilitats de les vampirs clàssiques, poden caminar a la llum del dia gràcies a la bruixeria i a anells encantats.

Entre elles hi ha hagut la Pearl (Kelly Hu), la seva filla Ana (Malese Jow), l’Isobel Flemming (Mia Kirshner), Vicki (Kayla Ewell) o la Lexi (Arielle Kebbel). Però sobretot a dues que entre les protagonistes personifiquen les dues cares de la moneda del carácter d’una vampiresa.

La malvada de la sèrie és Katherine Pierce, una vampiresa tant jove i bonica com freda, maquiavélica i manipuladora. Ella fou la que moltes dècades enrera va convertir en vampirs als dos germans protagonistes i des d’aleshores ha mantingut una relació d’amor, odi i obsessions amb ells. En l’actualitat la Katherine torna a les vides dels habitants de Mystic Falls amb un misteriós pla i per capgirar la tranquila existencia dels germans Salvatore, enamorats ara de l’Elena, una altra noia que és la viva imatge de la Katherine (l’actriu Nina Dobrev interpreta els dos papers). Katherine Pierce, de nom original Katerina Petrova, respòn a molts dels trets de la vampiresa clàssica. Originaria de Bulgaria, anava a ser víctima d’un sacrifici quan un vampir s’apiadà d’ella i la convertí. Després de fugir a Amèrica s’anava fent un lloc a la societat benestant, mentre utilitzava la seva bellesa i la capacitat d’hipnotitzar per aconseguir víctimes i acumular riqueses.

El cas oposat és el de l’altra vampiresa regular de la sèrie, la Caroline Forbes una jove estudiant de Mystic Falls, presumida, alegre i força superficial que acaba convertida en vampiresa per la Katherine com a part del seu pla de venjança. La Caroline és un d’aquells vampirs neòfits que ha d’anar aprenent a viure amb la seva nova condició, més una estudiant d’institut que ha de fer front a l’inconvenient de ser vampiresa que no a l’inrevés. Sota la guia de Stefan Salvatore i les seves amigues es convertirà en una vampir poc amant de la sang humana ni de fer mal a ningú, compasiva, disposada a ajudar a amics i altres “monstres” que passen per la seva mateixa situació. ¿Serà casualitat que sigui rosa entre una llarga història de vampireses morenes?

CINEMA

Majoritariament, als principis de l’aparició dels vampirs al cinema, les dones eren o bé les víctimes o bé les concubines del vampir protagonista. Però amb el pas dels anys, les vampireses també han anat guanyant protagonisme fins a deixar-nos uns quants personatges en què, la que ensenyava els ullals, era ella:

Theda Bara

Fins i tot abans del ‘Nosferatu’ de Murnau, el cinema va tenir una vampiresa, l’actriu Theda Bara al film ‘A fool there was’ (Frank Powell, 1915). Ella interpretava a la Vampira, una misteriosa dona dedicada a seduir i destruir una diferents homes, que es posa com a objectiu un advocat casat i pare de familia.

Anys deprés les vampireses eren habituals en els films de Lugosi i altres Dràcula més o menys coneguts, ja fos en la forma del personatge de Lucy (l’amiga de Mina Harker convertida pel vampir) o en el de les conegudes com a nòvies de Dràcula, vampireses que habiten al seu castell conformant un peculiar nucli familiar. Geraldine Dvorak ho fou en el Dràcula de 1931 i Valerie Gaunt en el de 1958. Entremig, Gloria Holden es convertí en ‘La hija de Drácula‘ en una altra producció de 1936.

Als anys 50 i 60 es feu popular l’actriu Maila Syrjäniemi, coneguda amb el sobrenom de Vampira, que entre d’altres papers interpretà a la vampiresa de la considerada una de les pitjors pel.lícules de la història, ‘Plan 9 from outer space’ (Ed Wood, 1959) i va tenir el seu propi programa de televisió, ‘The Vampira Show’ (1954).

Reinicidint en l’associació de la vampiresa també al lesbianisme, al 1971 el madrileny Jesus Franco presentava ‘Vampyros Lesbos’, una historia eròtica on una comtessa interpretada per Soledad Miranda es dedicava a seduir i matar dones joves per calmar la seva insaciable sed de sang femenina. Al 1972, Franco tornaria sobre el tema amb ‘La hija de Drácula‘ on una jove que visita la seva àvia a punt de morir descobreix que forma part d’una familia de vampireses.

Però a la dècada dels 70 la reina de les vampireses va ser Ingrid Pitt, l’estrella de la Hammer que va desplegar la seva fatal seducció en films com ‘Las amantes del vampiro‘ (Roy Ward Baker, 1970), o ‘La condesa Drácula‘ (Peter Sasdy, 1971)

Geena Davis i Jennifer Beals

Els 80 van ser una dècada per prendre’s les vampireses amb sentit de l’humor. A “Mordiscos Peligrosos” (Howard Storm, 1985) una comtessa de 400 anys interpretada per Lauren Hutton necessitava veure la sang d’un noi verge, abans de Halloween, per conservar la seva eterna bellesa. Com que aquests no abunden a Los Angeles, la missió resultava quasi imposible, però al final es creuava amb un jove Jim Carrey a qui la seva casta nòvia tenia esperant, i que intentarà fer sucumbir als seus encants. A ‘Transylvania 6-5000’ (Rudy De Luca, 1985) dos joves reporters que investiguen la reaparició de Frankenstein es topaven amb un munt de divertits monstres i entre ells Odette, una vampiresa ninfòmana interpretada per Genna Davis. I a ‘Besos de vampiro’ (Robert Bierman, 1988), Nicolas Cage començava a tenir tota mena d’al.lucinacions i comportaments extranys després de rebre una mossegada de la vampiresa Rachel interpretada per Jennifer Beals.

En un to més seriós, Catherine Deneuve interpretà a Miriam Blaylock a ‘El ansia‘ (Tony Scott, 1983), una vampiresa els origens de la qual es remontaven a l’antic Egipte que es dedica a veure la sang dels seus joves amants per mantenir-se eternament jove. En l’era actual la doctora Sarah Roberts (Susan Sarandon) es converteix en víctima de la seva seducció, donant lloc a una història convertida en un clàssic del neo-gòtic que reincideix en la sensualitat i el lesbianisme entorn de les vampireses.

Salma Hayek i Aaliyah

A “Abierto hasta el amanecer” (Robert Rodriguez, 1996), Salma Hayek va deixar hipnotitzat a més d’un espectador a cop de ball sensual amb enorme serp enroscada al cos, abans de convertir-se en la temible vampiresa Satánico Pandemónium.

Al 2002, la desapareguda cantant i actriu Aaliyah es posà a la pell d’Akasha, mare dels vampirs, en l’adaptació cinematográfica de ‘La reina de los condenados’ de Anne Rice. El mateix any, la francesa Anne Parillaud es convertía en Marie a ‘Sangre Fresca’ (John Landis, 1992), una vampiresa amb dos desitjos: sang i sexe, que es veia enfrontada a una familia de gangsters a la ciutat de Pittsburgh.

Al 1995, Lily Taylor interpretà a una altra jove estudiant convertida en vampir intentant assumir la seva nova condició en el Nova York actual a ‘The addiction‘ (Abel Ferrara).

Però on han proliferat més les vampireses és a les sagues més recents del cinema actual entorn dels xuclasang.

Parker Posey a 'Blade:Trinity'A “Blade” (Stephen Norrington, 1998), “Blade II” (Guillermo del Toro, 2002) i “Blade: Trinity” (David S.Goyer, 2004) han aparegut diverses vampireses de tots els bàndols, però sobretot del dolent, de les que acompanyen als vampirs que pretenen convertir els humans en la raça inferior i esclavitzada, amb força mala baba. Algunes d’elles eren la propia mare del protagonista Vanessa (Sanaa Lathan), la Racquel (Tracy Lords), la Mercury (Arly Jover), la Nyssa (Leonor Varela) i la Danica (Parker Posey).

Kate Beckinsale a ‘Underworld’

Underworld’ (Len Wiseman, 2003) començava presentant-nos a Selene, interpretada per Kate Beckinsale també a la secuela ‘Underworld: Evolution’(2006). Selene va néixer en una família hongaresa. El seu pare era un ferrer de renom que havia ajudat a dissenyar una fortalesa per un general anomenat Viktor. Fortalesa que en realitat era una presó destinada a mantenir tancat a un poderós home llop. Després que suposadament els licàntrops matessin a la seva família, Selene fou l’única supervivent i es convertí en vampiresa a mans del propi Viktor. Durant segles ha estat una de les més eficaces guerreres del clan vampir en la seva lluita mortal contra els homes llop, rápida, ágil i hábil amb moltes armes, tant medievals com modernes. Però tot canviava per Selene quan ja en l’època actual descobria la veritat sobre la seva conversió, els origens de la guerra entre races i s’enamorava d’un home llop. A la tercera entrega de la saga, la precuela ‘Underworld: La rebelión de los licántropos’ (Patrick Tatopoulos, 2009) coneixiem la trista historia d’una altra vampiresa, la Sonja (Rhona Mitra), filla de Viktor que fou sacrificada pel seu propi pare després de descubrir que la noia estaba enamorada d’un home llop. Al 2012 tindrem nova entrega de ‘Underworld’ amb Beckinsale reprenent el paper de Selene.

Kristanna Loken a 'Bloodrayne'Al 2005, Kristanna Loken portava al cinema una vampiresa sorgida del món dels videojocs, ‘BloodRayne’ (Uwe Boll, 2005). La BloodRayne original era una dhampir, nascuda de la unió entre un vampir i una humana, enfrontada a un culte creat pels fidels seguidors del seu pare, que havien ideat una substància per fer als vampirs inmunes als raigs del sol. En la versió cinematográfica, la dhampir més aviat renegava de la seva condició i buscava venjança contra el seu pare i els seus fidels vampirs en la Romania del segle XVII en tot un festival de sang i sexe. El personatge va reviure de nou en una seqüela encara més infame ‘BloodRayne 2’ (Uwe Boll, 2007) on el director alemany desafiava els que el consideren el pitjor realitzador del cinema actual, amb una història en què la dhampir (ara interpretada per Natassia Malthe) s’enfronta a un Billy el Nen convertit en vampir al salvatge oest nordamericà. Buscant el més impossible encara, hi haurà una tercera entrega on la protagonista s’enfronti amb els nazis a la Segona Guerra Mundial.

Les vampireses de la familia Cullen

I acabem amb la saga que més triomfa ara entre el públic adolescent. A ‘Crepúsculo’ (Catherine Hardwicke, 2008), ‘Luna Nueva’ (Chris Weitz, 2009), ‘Eclipse’ (David Slade, 2010), ‘Amanecer’ (Bill Condon, 2011) també tenim les dues cares de la vampiresa. Per una banda hi ha la Esme Cullen (Elizabeth Reaser), l’Alice Cullen (Ashley Greene) i la Rosalie Hale (Nikki Reed), membres de la familia d’Edward que viuen en pau i armonia entre els humans, reprimint la seva sed de sang. Capaces de lluitar quan l’ocasió ho requereix, però dolces, inteligents, protectores, creatives i capaces d’estimar. Les tres estan dotades amb les habilitats vampíriques habituals i l’Alice poseeix també el poder de la precognició. A l’altre extrem hi ha la Victoria (Rachelle Lefevre), la pelroja vampiresa embarcada en una venjança personal contra els Cullen. Ella és la versió persistent, cruel, seductorament irresistible, letal, manipuladora i amb un enorme instint de supervivencia entre les vampir.

En aquest especial<< AnteriorSegüent >>

Una resposta

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies