Incendies
8Valoració

Voldria avisar d’entrada, que tots els apreciats lectors sàpiguen en aquestes primeres línies, que això no és una crítica, ni tan sols un article. És una oda. Un homenatge a una pel·lícula que va aconseguir, de bon matí, terroritzar, fer plorar, fer patir a aquest humil cinèfil. Un film d’una bellesa encomiable. No el puntuaré amb cinc estrelles perquè crec que he de ser autoexigent amb les puntuacions que ens demana la redacció, i s’ha de reservar aquesta màxima puntuació per als clàssics contemporanis, per a les obres magnes. Però ben a prop m’he quedat …

La pel·lícula és una adaptació de l’obra dramàtica de Wajdi Mouawad. Aquest autor d’origen libanès és un dels caps de punta del teatre contemporani. La columna vertebral de la seva obra la composen la trilogia “Littoral”, “Incendies” i “Forêts”. Representada al Festival d’Avinyó de 2009 durant 11 hores i que, per a molts crítics i experts va suposar una fita, una visió sublim. Explica el propi Villeneuve, que quan li va demanar a Mouawad permís per poder fer el film, aquest només li va posar una condició, que ho fes de manera lliure, sense lligams, que cometés els seus propis errors. I vet aquí senyores i senyors quan sorgeix la màgia, quan dos autors d’aquest calibre s’ajunten i un d’ells és capaç de donar llibertat a l’altre, entenent la idiosincràsia de cada mitjà artístic en el qual es mouen.

Aquesta obra de clara, de reminiscència amb la tragèdia grega i el drama shakesperià, part d’una mort, la d’una mare (meravellosa, bella i terrible Lubna Azabal) que de seguida entenem que no ha sabut desenvolupar-se com a tal. Els dos fills van al notari per llegir el testament i descobreixen que tenen un germà a qui no coneixien, un pare a qui creien mort i un terrible secret per descobrir del passat de la seva mare. Aquests bessons han endinsar-se en un país d’orient proper (mai s’especifica quin a voluntat dels autors, gran decisió per la seva part ja que eliminen el factor polític i només ens queda el humà) per descobrir aquestes llacunes, aquests racons foscos.

Trigaré molt en oblidar aquesta frase amb la qual acaba la lectura del testament. Aquell “enterreu-me nua, d’esquena al món“.

Villeneuve, qui ja ens va sorprendre de manera molt grata amb la premiada “Polytechnique“, aquí desplega tot el seu bon fer cinematogràfic. Sabent que té un material potentíssim i al seu costat a l’autor de l’original animant-lo a ser lliure, es centra en oferir-nos imatges que recolzin aquest argument. L’ús dels primeríssims primers plans, la direcció d’actors (barreja de professionals i amateurs), aquestes seqüències oníriques amb la preciosa cançó de Radiohead “You and whose army” (l’obertura del film és escruixidora, amb aquest nen mirant a càmera…), aquest pla de l’autobús cremant, la partitura original de Grégoire Hetzel …

Finalment només lamentar que en certs cercles crítics i grups de cinèfils es lamenti l’entrada de Villeneuve en els circuits més amplis, que busqui arribar a més espectadors. És una cosa que passa sovint, que ens passa sovint. Els autors que brillen amb films més petits, que llueixen en festivals de cinema independent amb pel·lícules arriscades formen part de la nostra petita família, són nostres. Podem assaborir i delectar-nos amb ells entre nosaltres i així poder comentar el molt que costa trobar els seus films, que cal descarregar perquè la distribució espanyola no els estrena. Quant són aplaudits per un públic general, ja que són nominats a premis que es veuen per TV, deixen de tenir aquesta cosa especial, allò que els fa preuats per nosaltres, els cinèfils. És una pena, perquè realment si la veiem sense prejudicis gaudirem (llegeixi’s patirem) d’aquesta gran pel·lícula.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies