Aquest any l’Acadèmia volia donar un cop d’efecte i intentar enganxar les noves generacions a l’entrega dels premis més famosos del cine. Per això va escollir com a parella de presentadors als joves James Franco i Anne Hathaway, a la vegada que es posava l’ènfasi en la planificació milimetrada d’una gala on no es volia viure l’ensurt que va suposar la mordaç ironia de Ricky Gervais als Globus d’Or. Doncs la jugada no els ha sortit gaire bé, perquè aquesta 83 edició dels Oscars ha estat de les més planes, insulses i aborrides que es recorden.

I aquest to ha acabat impregant la cerimònia que s’ha convertit en una succesió accelerada de presentacions de premis, discursos molt breus i una aburridísima falta de gags, moments memorables o bromes.  Només l’estelar aparició de Kirk Douglas i el muntatge en què James Franco i Anne Hathaway es van passejant per escenes dels films nominats, han despertat alguns somriures.

Aquest vídeo ha estat l’encarregat d’obrir la cerimònia. On de seguida s’ha donat pas a la parella de presentadors sobre l’escenari i al reguitzell d’estrelles que anaven presentant estatuetes a tot ritme i sense sortir-se ni un milímetre d’aquest guió en què s’ha volgut que el bon rotllo i la correcció política fossin les notes dominants.

En la llista de premiats, també hi ha hagut un repartiment força diplomàtic d’estatuetes que han coronat “El discurso del rey” com el millor film de l’any:

El discurso del rey: 4 Oscars (Pel.lícula, Director, Actor, Guió Original)

La red social: 3 Oscars (Guió original, Muntage, Banda Sonora)

Origen: 4 Oscars (Efectes especials, Muntatge de so, Efectes de so, Fotografia)

The fighter : 2 Oscars (Actor secundari, Actriu Secundaria)

Toy Story 3: 2 Oscars (Millor pel.lícula d’animació, Millor cançó)

de manera que cap de les grans favorites ha marxat a casa amb les mans buides ni es pot considerar gran derrotada, en una edició on hi havia consens sobre la gran qualitat de les pel.lícules que competien i poc a discutir fos qui fos el vencedor.

Tres hores de gala que han deixat poca cosa més a comentar que els continus canvis de Hathaway i la pràctica desaparició del seu co-presentador després dels minuts inicials, i per suposat tota aquesta llista de premis que us detallem a continuació:

MILLOR PEL.LÍCULA: ‘El discurso del rey

El discurso del rey Millor película

Per segon any consecutiu es tornava a repetir la fórmula de nominar 10 pel.lícules per optar al premi a la millor de l’any, però excepte a que hi hagués hagut sorpresa, tot es reduia a descubrir quina guanyaria d’entre ‘La red social’ i ‘El discurso del rey’. I tal com ja presagiaven els premis al guió, protagonista i director, finalment ha estat la segona.

L’equip de productors del film han recollit els Oscars de mans de Spielberg i amb prou feines ha tingut temps d’agrair el suport que la película ha anat rebent en nombroses entregues de premis arreu, mentre se’ls feia fora de l’escenari a cop de música pujada de volum.

El discurso del rey’ narra el periple del rey George VI d’Anglaterra per superar el tartamudeig que pateix des de nen, en el moment en què ha de succeir al seu pare i pronunciar els discursos que inspirin a una nació a punt d’implicar-se en la guerra. Un logopeda de curiosos mètodes i la seva esposa seran els puntals que aconseguiran convertir l’home acomplexat en un líder inspirador pels seus compatriotes. Favoritismes a banda per qualsevol de les altres nominades, el guanyador d’enguany és un film impecable que deixa de banda l’èpica grandiloqüent per construir-se en la força dels seus personatges i la relació entre els protagonistes. Crítica a La Finestra Digital.

MILLOR DIRECTOR: Tom Hooper per ‘El discurso del rey

Tom Hooper Millor Director El discurso del rey

Davant del ritme trepidant imposat a les seves pel.lícules pels seus dos grans rivals David Fincher (La red social) i Darren Aronofski (Cisne Negro), i amb Christopher Nolan oblidat en la categoría, els acadèmics s’han decantat per la dirección clàssica, pausada i centrada en personatges i espais tancats de Tom Hooper a ‘El discurso del rey’. I amb aquest guardó ja s’acabava de confirmar que el film seria escollit el millor d’aquesta edició.

El britànic Tom Hooper aconsegueix així l’Oscar a la seva primera nominació, tot i que ja tenia experiencia en això de les nominacions a premis, sobretot pel seu treball en films per la televisió com ‘John Adams’, ‘Longford’ i ‘Principal sospechoso: el último testigo’. ‘Damned United’ i ‘Red Dust’ completen la seva filmografía a la gran pantalla.

Seguint la tònica de la gala, al aceptar el premi Hooper s’ha desfet en elogis cap als altres nominats i també per la seva mare, qui li va parlar de la historia que l’ha acabat convertint en triomfador dels Oscars.

MILLOR ACTOR: Colin Firth per ‘El discurso del rey

Colin Firth Millor Actor El discurso del rey

Amb la carrera de premis que porta acumulats Colin Firth pel seu paper a ‘El discurso del rey’, pocs s’atrevien a vaticinar que no s’emportaria també l’Oscar. El britànic recollia de mans de Sandra Bullock, l’estatueta que l’acredita com el millor actor de l’any pel seu paper del rei George VI d’Anglaterra. Un premi que li arriba en la seva segona nominació consecutiva després d’haver participat l’any passat amb ‘Un hombre soltero’.

Ara s’ha alçat vencedor amb un paper que li ha permès combinar l’encarnació d’una figura histórica referent en la realesa anglesa i afrontar el repte del tartamudeig i la inseguretat del personatge a qui tots els ciutadans escolten en busca de guía. Un rol que suposa la cirereta en una llarga carrera on Firth s’ha guanyat el prestigi interpretant molts papers de caire clàssic a films com ‘Dorian Gray’, ‘Un hombre soltero’, ‘Una familia con clase’, ‘Orgullo y prejuicio’, ‘El paciente inglés’, ‘La joven de la perla’, ‘Shakespeare in love’ o ‘La importancia de llamarse Ernesto’ i tants altres com ‘Mamma Mia!’, ‘Genova’, ‘El diario de Bridget Jones’ o ‘Love Actually’.

MILLOR ACTRIU: Natalie Portman per ‘Cisne Negro

Natalie Portman Millor Actriu Cisne Negro

Cap sorpresa tampoc en el premi a la millor actriu de l’any que tothom donava per fet que s’emportaria Natalie Portman.  Després d’una nominació per ‘Closer‘, la que li ha valgut per fi l’Oscar és la seva encarnació de Nina Sayers, una ballarina obsessiva que ha d’explorar el seu costat fosc i acaba transtornada per la presió del paper protagonista en una producció del ballet ‘El llac dels cignes’.

Portman ha pujat embarassadísima a l’escenari amb l’ajuda de la seva parella, coreògraf de la pel.lícula, i ha repassat en el seu discurs una carrera que la va portar a debutar de la mà de Luc Beson a ‘Leon, el profesional’.  Des d’aleshores, i sense renunciar als seus estudis universitaris, ha acumulat un seguit de papers memorables en una filmografía envejable on apareixen noms com ‘Beautiful Girls’, ‘Star Wars, episodis I, II i III’, ‘V de Vendetta’, ‘Algo en común’, ‘Blueberry Nights’, ‘Todos dicen I love you’, ‘Closer’ o ‘Brothers’. Ben aviat la podrem veure també a ‘Sin compromiso’ i ‘Thor’.

MILLOR ACTOR SECUNDARI: Christian Bale per ‘The fighter

En el què es preveia com una pugna entre Geoffrey Rush i Christian Bale, ha estat el galès qui s’ha emportat l’estatueta en la seva primera nominació. Bale, ja famós per la seva implicació i els canvis físics que ha experimentat per la interpretació de diversos personatges, ha estat el més destacat del repartiment de ‘The fighter’.

El paper que ja li havia fet guanyar el Globus d’or i diversos guardons entregats per l’associació de crítics és el del boxador Dicky Eklund, un professional del ring que va viure un dubtós moment de glòria, va caure després en desgracia i es va enganxar a les drogues, i que veurà en l’ascens del seu germà també boxador una possibilitat de redempció.

Des que el vam conèixer de petit a ‘El imperio del sol’, Bale s’ha anat fent gran a la pantalla dels cines on s’ha convertit en una presencia constant als últims anys en produccions com ‘Enemigos Públicos’, ‘Terminator Salvation’, ‘El tren de las 3:10’ o ‘Batman Begins’ i ‘El Caballero Oscuro’. Ara es prepara ja per tornar a recuperar musculatura i interpretar de nou a Batman en la tercera entrega dirigida per Christopher Nolan.

MILLOR ACTRIU SECUNDARIA: Melissa Leo per ‘The fighter

Melisa Leo Oscar Millor Actriu Secundaria

Un veteraníssim Kirk Douglas que s’ha emportat la primera ovació de la nit, ha allargat el suspens durant una bona estona abans d’anunciar que el premi era per Melisa Leo. Tot i ser la favorita en la categoria, l’actriu s’ha mostrat sorpresa de sentir el seu nom.

El paper que li ha valgut l’estatueta ha estat el de la histriònica mare de pentinat imposible que intenta guiar la carrera dels seus fills boxejadors a ‘The fighter’. Leo havia estat nominada fa dos anys també com a secundaria per ‘The River’ i fins fa poc ha estat una actriu poc coneguda pel gran públic, tot i que porta anys encadenant aparicions a televisió (‘Treme’, ‘Jóvenes Jinetes’, ‘Ley y Orden’) i cinema (’21 Gramos’, ‘Los tres entierros de Melquiades Estrada’).

MILLOR FILM D’ANIMACIÓ: TOY STORY 3

Toy Story 3 Millor Pel.lícula Animació

Quart premi consecutiu per la Pixar a la categoria de millor pel.lícula d’animació i Oscar cantadíssim de la nit, quan el film també constava entre els 10 nominats com a millor pel.lícula en general. ‘Toy Story 3’ segueix la ratxa de ‘Up’, ‘Wall-E’ i ‘Ratatouille’, que confirma una vegada més la Pixar com la gran productora de llargmetratges d’animació dels últims anys, amb pel.lícules que s’allunyen del tractament clàssic dels dibuixos per crear històries complexes amb diferents capes de lectura capaces d’atrapar a grans i petits.

Toy Story 3’ continua les històries de Buddy, Buzz i la resta de joguines que ara veuen com el nen que jugava amb ells s’ha fet gran i abans de marxar a la universitat decideix desfer-se d’ells. Aquesta era la primera nominació pel seu director Lee Unkrich (doble, també pel guió), que fins ara havia co-dirigit ‘Monstruos, S.A.’, ‘Buscando a Nemo’ i ‘Toy Story 2’.

MILLOR PEL.LÍCULA DE PARLA NO ANGLESA: ‘In a better world’ (Dinamarca)

In a better world Dinamarca

En la seva segona nominació consecutiva (ho havia estat per ‘Haeven’ l’any passat), la danesa Susanne Bier ha deixat sense l’Oscar a l’altra gran competidora, ‘Biutiful’. A ‘En un mundo mejor’, Bier narra la historia de dues families daneses que s’entrecreuen a través de la figura d’Anton, un metge que divideix el seu temps entre una petita ciutat de Dinamarca i el seu treball en un camp de refugiats a l’Àfrica.

En aquests dos móns tant diferents, ell i la seva familia s’enfronten a una sèrie de conflictes que els forcen a escollir entre la venjança i el perdó. ‘Hermanos’ o ‘Después de la boda’ són altres pel.lícules de la filmografía de la Susanne Bier que ja li havien valgut diversos premis.

MILLOR GUIÓ ORIGINAL: David Seidler per ‘El discurso del rey’

El discurso del rey Millor guio original

El primer Oscar per ‘El discurso del rey’ aquesta nit ha estat presentat per uns blanquíssims Josh Brolin i Javier Bardem. El guanyador, David Seidler, de 75 anys, ha fet broma sobre els anys que li ha costat guanyar l’estatueta i que el seu pare ja l’avisava de que trigaria a triomfar en aquest ofici.

En el discurs d’acceptació ha fet referencia a l’acceptació de la pel.lícula per part de la familia real británica. Per poder escriure aquesta historia sobre la vida del monarca George VI, l’equip va haver de demanar el seu beneplàcit i de fet se li va demanar que esperés fins la mort de la reina mare per poder portar-la a la gran pantalla. Una historia en què també ha pogut volcar l’experiència personal, ja que el propi Seidler va patir un tartamudeig que li va costar anys superar. ‘Tucker: un hombre y su sueño’, ‘El rey y yo’ o ‘La hora del adiós’ són altres films amb guió firmat per Seidler.

MILLOR GUIÓ ADAPTAT: Aaron Sorkin per ‘La red social

La red social Milor Guió Adaptat

Aaron Sorkin, guionista reputadissim a televisió sobretot pel seu treball a ‘El ala oeste de la Casa Blanca’, ha convençut tothom aquest any amb la seva adaptació del llibre sobre la creació de Facebook, escrit per Ben Mezrick. Sorkin l’ha convertit en un film que aborda una gran quantitat de temes amb un ritme trepidant. Ell ha estat el gran responsable de que legions d’espectadors que entraven al cinema preguntant-se si un film sobre la historia de la creació de Facebook podía donar gaire de sí sortissim de la sala meravellats.

Sorkin ja havia participat en els guions d’altres pel.lícules com ‘La guerra de Charlie Wilson’, ‘El presidente y Miss Wade’ i ‘Malicia’, i ara treballa ja en dues noves històries ‘Moneyball’ (sobre el món del beisbol que protagonitzarà Brad Pitt) i ‘Follies’ (basada en un musical de Sondheim).

MILLOR DOCUMENTAL: Inside Job

Inside Job Millor Documental

El considerat millor documental del 2010, es tot un anàlisi dels nostres temps i de la terrible crisi econòmica que ha asolat el planeta als últims anys. ‘Inside Job’ es remonta als origens del problema i investiga el paper dels grans poders del sistema financer i bancari en la devacle internacional. La veu que narra els fets és la de Matt Damon.

El seu director, Charles Ferguson, havia fet fortuna en el negoci del software i Internet, abans de convertir-se en cineasta. Una carrera en la que també ha tingut èxit. Al 2007 ja havia estat nominat per una pel.lícula sobre la guerra d’Irak, ‘No end in sight’. Ell ha aportat una de les escases notes reivindicatives en els discursos, al recordar que a data d’avui encara no hi ha cap dels responsables de la crisi económica a la presó.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies