Las preocupaciones, el dolor y la muerte nos esperan y, un día de estos, caeremos en el olvido. Es por ese motivo que las historias reales o inventadas, existen. Siguen existiendo porque responden al deseo de nuestras almas ávidas y nostálgicas, porque se parecen a los sueños… Porque tenemos la esperanza de que, gracias a ellas, no caeremos en el olvido. Epíleg de “Viaje con Bill

Paul Auster va dir una vegada que les històries són l’aliment bàsic de l’ànima i que ens ajuden a trobar un sentit a tot plegat. “Viaje con Bill” pertany a l’espècie de les bones històries que no se si donen sentit a l’existència però que, indiscutiblement, la fan més bonica i suportable. Màgica i onírica, alhora que tendra, aquesta obra de l’autor alemany Matthias Schultheiss és de les que deixa empremta i hom recorda durant molt de temps.

El punt de partida és un plantejament clàssic de “road movie”: un pare i una filla viatgen en cotxe pels Estats Units dels any 70. Motels i cafeteries de carretera són el paisatge habitual. No sabem què busquen però acaben trobant en Bill, un ex-combatent a Vietnam fermat a una cadira de rodes que només té una dèria: trobar un bruixot que l’ajudi a recuperar les cames que va perdre en un accident d’helicòpter. Immediatament sorgeix un corrent de simpatia entre Bill i els dos protagonistes, que no dubten a seguir-lo en una, aparentment absurda, cerca que té molt d’història de redempció i de creixement i maduració personal.

El guió està molt ben elaborat i els personatges força ben construïts, sobretot la relació còmplice entre Bill i la nena. La història va derivant d’un to gairebé costumista, on es descriu la vida a la carretera i la gent que hi van trobant, cap a escenes de tall oníric (el viatge pel pantà, l’hotel abandonat) on no sabem què és real i què imaginari, per acabar amb el viatge al nord glaçat, on Bill trobarà finalment allò que busca, en un seguit de situacions que tenen en Moby Dick un referent temàtic i estètic.

Però si la història és notable, el que resulta absolutament espectacular és el dibuix de Schultheiss que, amb un absolut domini d’una tècnica tan complicada com l’aquarel·la, dóna una classe magistral de com utilitzar els colors i composar les pàgines. Sempre al servei de la història, l’autor va combinant estructures clàssiques de 8-12 vinyetes i primer plans en situacions més intimistes (les escenes a l’hotel abandonat), amb espectaculars splash pages que llueixen impressionants (el fons del mar, el viatge per aigües glaçades); o bé estructures seqüencials de ritme més pausat, com ara el conjunt de 12 vinyetes horitzontals més pàgina completa que fa servir per presentar Bill, amb composicions més retorçades, gairebé “expressionistes” (la lluita amb el tauró).

Viaje con Bill” serà una de les obres de referència de 2010 i de compra obligada per a qualsevol afeccionat al còmic. Algunes de les imatges que acompanyen aquest text us ajudaran a fer-vos una, petita, idea de la magnitud d’aquesta obra. Gaudiu-la.


Editorial: Glénat
ISBN: 978-84-9947-002-3
Pàgines: 288

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies