Hi havia molta expectació per veure a Pablo González davant del podi de la OBC. El jove director asturià, encarregat de substituir a Eiji Oue, va debutar el passat divendres al front de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) amb un concert memorable que va delatar les seves il·lusions de confeccionar un programa rigorós i no exempt de risc.

Les coses no van poder sortir millor. El concert inaugural de la nova temporada de la OBC, programat el dia de la Mercè, ens va permetre augurar un futur prometedor. Els primers compassos del “Prélude à l’après-midi d’un faune” de Debussy ens van confirmar tot allò que ja vàrem intuir el març passat, quan González va visitar l’Auditori com a convidat, abordant, com en aquesta ocasió, una simfonia de Xostakóvitx; en aquell cas la desena, que va dirigir de memòria.

Ens trobem davant d’un director impecable i rigorós, apassionat i molt més experimentat del que la seva joventut podria fer pensar, capaç d’extreure tots el matisos a repertoris complicats com el del seu debut com a titular. González va dirigir amb gest ampli (encara que sense arribar als histrionismes de Oue), prescindint sovint de la batuta (que utilitza només com a reforç en alguns moments puntuals, de forma brillantment heterodoxa), bellugant els seus llargs braços amb convicció i transmetent, en tot moment, la sensació de viure intensament cada una de les obres que va interpretar. L’orquestra ho va donar tot per estar a l’alçada de les circumstàncies i, com no, el públic va celebrar-ho aplaudint llargament, satisfet de saber que tot això només era el començament d’un futur prometedor.

El risc hi va estar present en l’elecció d’un jove compositor català, Ramón Humet, que presentava per primer cop la seva obra “Música del no-ésser”, una mostra difícil però apassionant de paisatgisme sonor delicat i subtil, que va ser recolzat per un públic entusiasmat. Humet va sortir a saludar a González, feliç de que la seva música trobés el degut recolzament a l’Auditori.

Però, sens dubte, el plat fort del concert va ser l’exultant interpretació de la setena simfonia de Xostakóvitx, coneguda con “Simfonia Leningrad”, precisament perquè va ser composada durant el violent assetjament a la ciutat per part dels alemanys durant la Segona Guerra Mundial. L’obra va ser estrenada per Arturo Toscanini, que va rebre la partitura en un microfilm, i des de llavors ha estat interpretada per grans director, com ara Leonard Bernstein, encara que també va trobar algunes critiques en el seu moment per part de músics com Bela Bartók. Polèmica i exuberant, la setena és una mostra arravatada de la confiança de Xostakóvitx en un futur millor pel seu poble. L’obra es debat entre l’expressió de l’horror de la guerra i la convicció del orgull d’un poble resistent. Potser per això, comença amb un llarg allegretto, que va avançant cap un crescendo imparable; que contrasta violentament amb la amargura del adagio al tercer moviment.

El to èpic, delicat a estones i furiós d’altres, de l’obra va ser una magnífica oportunitat perquè González podés mostrar amb comoditat tota la seva paleta de registres com director davant de la OBC. Van ser 70 minuts, intensos i vibrants, en els que vàrem veure com cordes i vents treien fum per fer-nos arribar tota l’emoció de la composició; 70 minuts que van passar com un sospir i que van ser la prova irrefutable de que González, sens dubte, ens donarà moltes alegries en aquesta nova temporada que acaba de començar.



Claude Debussy. Prélude à l’après-midi d’un faune.

Ramón Humet. Música del no-ésser. 3r i 4rt moviment (Obra encàrrec Fundación Autor).

Dmitri Xostakóvitx. Simfonia núm. 7.

L'auditori

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies