Catálogo de novedades Acme és quelcom més que un còmic, es tracta del llibre (en majúscules) que deixa testimoni de l’activitat creativa d’un dels gurus actuals del novè art: Chris Ware.
Busco a l’enciclopèdia catalana:
Reinventar: Donar un nou valor o sentit (a alguna cosa).
Si reinventar-se un mateix ja és una feinada, reinventar un art és pràcticament un impossible. Això és el que s’ha proposat aquest autor de Chicago. Amb “Catálogo de novedades Acme” (editat amb una gran qualitat per Mondadori) el senyor Ware deixa constància de la seva activitat creativa al període inicial de la seva carrera. I és que el còmic contemporani passa per i a traves d’ell, no només com a guionista i dibuixant sinó també (i sobretot) com a portaveu d’una novel·la gràfica que no pren el llenguatge “comiquero” com una copia del llenguatge cinematogràfic sinó que demostra que el mal anomenat “tebeo” és un art que no correspon només al públic infantil i adolescent.
Hereu del còmic de Robert Crumb i Spiegelman (autor de la megaconeguda novel·la gràfica “Maus”), Chris Ware fa que el lector estigui a una posició activa en la lectura. El dibuix i la comprensió de les histories que publica requereixen permeabilitat per part d’aquell que s’aventura a obrir les tapes dels seus còmics i descobreix les seves pàgines. L’emotivitat no està a la superfície sinó que cal ficar-se dins i comprendre cada una de les vinyetes. Això el fa gran, pot ser per un públic selecte, és cert, però un públic que va mes enllà de la lectura narrativa quan s’enfronta a qualsevol còmic: un públic adult que valora el còmic com si fos alta literatura.
Franklin Christenson Ware (Nebraska, 1967) acaba de fer 42 anys i s’ha convertit per tot això que dèiem en l’autor-líder d’un moviment internacional d’historietistes que volen donar aquest prestigi cultural a la historieta.
“Catálogo de novedades Acme” és un llibre inabastable (format gran, estrany, difícil de llegir i de comprendre) i absolutament avantguardista. Les histories que explica són dibuixades de forma experimental i amb estructures i patrons visuals nous. No es tracta de llegir d’esquerra a dreta i de dalt cap a baix sinó afrontar cada pàgina com si fos un quadre i al passar a la següent esborrar la forma per acceptar una de nova. El còmic de Ware recrea el procés de la memòria (com si es tractes del cinema d’Alain Resnais), la consciència (com el millor Bergman, per continuar amb el símil cinematogràfic) i les emocions quotidianes (Rohmer?).
Personatges com Quimby the mouse, Rocket Sam o Rusty Brown conviuen a l’àlbum per demostrar cóm es viu (cóm vivim) la representació del temps i de les petites coses de la vida diària. Les historietes-diagrama constitueixen una part molt important del seu estil (ja ho va demostrar amb “Jimmy Corrigan”, publicat també a Mondadori) i ens fa comprendre que ell entén el temps i la vida humana com una forma i no com una direcció. En definitiva, s’allunya de la “forma establerta de llegir un còmic”.
Té un dibuix simbòlic que està molt a prop del concepte dels ideogrames. S’ha dit de Ware que sembla que “escrigui” amb dibuixos i “dibuixi” amb paraules. És ben cert. Controla els silencis (soledat) i el soroll (la soledat amb companyia) amb molt poquetes coses, no necessita de focs d’artifici. Per al lector les sensacions son pràcticament audibles. Les emocions que aconsegueix transmetre son universals i personals alhora i això, amics meus, és una cosa que només poden fer sentir els artistes més importants de totes les disciplines.
Una obra mestra. Fascinant i emocionant. Simplement meravellosa. I, sí, només es tracta d’un “tebeo”. No seria hora d’adonar-nos que això del còmic no són només uns simples dibuixets? Repeteixo: alta literatura.
Editorial: Editorial Mondadori
Pàgines: 112
Preu: 24,90 €
Guió: Chris Ware

Envía una resposta