El Saló del Còmic de Barcelona de l’any 2010 ens ofereix coses conegudes per aquell públic acostumat a visitar les instal·lacions de la Fira de Barcelona. Tenim exposicions, sessions de signatures dels autors convidats, projeccions, taules rodones i presentacions de novetats i algunes activitats extres com tallers o competicions de videojocs. Finalment, no poden faltar les parades de les llibreries, editorials i altres institucions tractant de fer arribar els seus productes al nombrós públic. Però el Saló d’aquest any es diferencia dels anteriors en un parell d’elements que jo crec que s’han de destacar: les diferents mostres d’integració del còmic amb altres arts com el cinema i la música, i la presentació de la primera editorial que publicarà còmics digitals.

Exposicions destacades

Ana Miralles

Saló Còmic Barcelona 2010 Ana MirallesEl Saló sempre tracta de diversificar al màxim els tems de les exposicions que presenta al públic. Una part d’elles està dedicada als guanyadors dels premis de l’any anterior i són una manera de recompensar doblement als guanyadors perquè es divulga més àmpliament la seva obra i els visitants poden interessar-se i comprar alguna de les obres dels diferents autors. Aquest any, de les exposicions dels guanyadors de l’any passat destacaré la d’Ana Miralles, autora també del cartell de Saló. L’exposició consta de diferents planxes que fan un recorregut per la seva trajectòria com a dibuixant que va començar l’any 1982 a la revista Rambla per publicar a continuació a Madriz i Cairo. Actualment, Ana Miralles treballa pel mercat francès en una sèrie anomenada Djinn, amb guió de Jean Dufaux. El fet de destacar en la creació de dones sensuals i voluptuoses no implica que no sigui una dibuixant excel·lent en tots els àmbits i una gran narradora.

Príncipe Valiente de Harold Foster

Harold Foster és un dels grans mestres del còmic i la seva obra Príncipe Valiente una d’aquelles que ha d’estar a la biblioteca de qualsevol persona amant del còmic. El Príncipe Valiente va aparèixer el 13 de febrer del 1937 al suplement a color de diversos diaris dels Estats Units. Valiente és fill del rei exiliat de Thule i de ben jove marxa cap a Camelot, el castell del rei Artur, on entra com a escuder. El seu valor, astúcia i humanitat fan que en poc sigui admès com un dels cavallers de la Taula Rodona. Aquesta exposició no és molt extensa però té mitja dotzena de planxes originals de gran mida que permeten gaudir de l’art de Foster en la seva màxima expressió. Cap imatge que es pugui incloure aquí fa justícia a les habilitats de l’artista però són una mostra del que s’ha pogut veure a la millor exposició d’aquest Saló 2008.

Saló Còmic Barcelona 2010 Príncipe Valiente

By Vázquez

Mostra dedicada a Manuel Vázquez, un dels autors més brillants i personals de l’escola d’humor Bruguera, que ens va deixar fa ara quinze anys. La mostra fa un repàs per les seves creacions més conegudes, com Las hermanas Gilda, La familia Cebolleta, La abuelita Paz, Anacleto o El inspector Yes, sense oblidar altres obres com les tires de premsa al diari El Observador, els seus còmics autobiogràfics o la seva vessant més sarcàsticament subversiva. La mostra també comptarà amb un apartat dedicat a la pel·lícula El gran Vázquez, dirigida per Oscar Aibar i protagonitzada per Santiago Segura en el paper del dibuixant. Les imatges mostrades de la pel·lícula m’han fet una impressió molt positiva i espero que quan s’estreni sigui tot un èxit i es pugui reivindicar la figura d’aquest gran artista.

Saló Còmic Barcelona 2010 Vazquez

Còmic, música i cinema

Els temps en què el còmic era una afició aïllada pròpia de frikis han anat passant en els darrers anys. El còmic a Espanya ha crescut i ha començat a interessar al públic general, com es demostra si visitem els creixents espais dedicats a ell a hipermercats de l’entreteniment com FNAC o a les biblioteques públiques. A més, el còmic ha augmentat (o en alguns casos ha fet més públiques) les seves relacions amb la música o el cinema i aquest Saló 2010 ha volgut deixar clar aquests vincles.

El Saló ha presentat exposicions sobre portades de discos fetes per artistes de còmic o sSaló Còmic Barcelona 2010 Beatlesobre còmics dedicats a músics. A més, ha fet una proposta interessant per la música afegint una sèrie de concerts diaris que es complementaven amb dibuixants que creaven il·lustracions inspirats per les notes musicals. D’altra banda, les exposicions de còmics que s’han portat a la pantalla gran, la presència d’actors com Óscar Jaenada (protagonista de ‘The Losers’) o la pre-estrena de ‘Kick-Ass’ (basada en el còmic Mark Millar i John Romita Jr., amb Nicholas Cage com a protagonista), són maneres de demostrar la creixent relació entre aquestes dues arts.

Entenc perfectament la posició de Ficomic quan decideix afegir aquestes activitats. Són manetes d’obrir el Saló a un públic més ampli però a la vegada s’ha de cuidar el públic que ja tenies. Després de parlar amb molta gent, la valoració d’aquestes activitats era positiva, però a la vegada hi havia cert descontentament perquè les exposicions eren més fluixes que altres anys o que el nombre d’autors americans també s’havia reduït.

Còmic digital, una qüestió de futur i present

Si hi ha un tema que ha marcat aquest Saló ha estat el del Còmic digital. El còmic no està fora de la transformació que suposa l’ús de suports digitals, especialment des de l’aparició de l’Ipad i les notícies de nous dispositius similars, que està transformant el negoci de la música, el cinema o la televisió.

Còmics Marvel a l’iPad

Saló del Còmic Barcelona 2010 iPadEl tema es va convertir en una veritable qüestió d’actualitat quan dimecres per la nit va arribar la nota de premsa de KOOMIC, una empresa participada per la distribuïdora SD i l’estudi digital Fénix, i que es presenta com la primera botiga digital de còmic a Espanya. La nota de premsa exposa clarament els seus objectius: “El Saló del Còmic de Barcelona tiene este año un stand con mucho futuro. KOOMIC se presenta como la primera tienda española dedicada exclusivamente a la venta de cómic digital. KOOMIC estará disponible al público a finales de mayo, y en su estand del Saló del Còmic de Barcelona el público podrá inscribirse y probar la experiencia de leer cómic en los diferentes formatos digitales disponibles. En su lanzamiento KOOMIC venderá cómics en formato e-Pub para su adquisición vía web y su lectura en ordenadores y e-readers, y también por medio de sendas aplicaciones para iPad e iPhone.” Com anunciava la nota de premsa, les portes del Saló s’obrien amb un estand d’aquesta empresa que es podia visitar per accedir a una versió de demostració (encara molt poc funcional) de l’aplicació. Moltes persones s’han apropat durant aquests quatre dies per veure el que s’oferiria en un futur i per omplir l’enquesta que a mode d’estudi de mercat té l’empresa a la seva web. Les preguntes més escoltades a l’estand es feien sobre el preu de la versió digital dels còmic, la possibilitat de publicar directament a la plataforma sense necessitat de tenir una editorial o els acords que s’havien arribat amb editorials consolidades. Moltes de les preguntes estan encara sense resposta.

Taula rodona sobre còmic digital

Saló del Còmic Barcelona 2010 Còmic digitalSabedors de la importància d’aquest tema, el Saló va organitzar una taula rodona sobre còmics digitals amb convidats de tots els estadis de la cadena de producció de la indústria del còmic. Moderada pel crític Álvaro Pons (La Cárcel de Papel) el debat comptava amb José Luis Córdoba de Panini Comics, Alberto González de KOOMIC, Horacio Altuna, autor de còmics, i Ferran Velasco, llibreter. En finalitzar la taula va quedar palès la por i el desconeixement del futur del còmic com a mitjà: els autors no saben com es gestionaran els drets en un futur digital, els llibreters no són capaços de valorar l’impacte del còmic digital en els seus negocis tot i que apunten a una especialització més gran i a convertir-se en punts de trobada, les editorials que editen material importat desconeixen els moviments de les productores dels productes originals i a KOOMIC sembla que no tenen massa clar quin model de negoci tindran i l’impacte que això suposarà sobre el negocio d’una de les empreses mare, la distribuïdora de material en paper SD. Tot i que esperava més respostes, entenc que ara mateix els actors d’aquesta indústria no les tinguin. No sé si els exemples de la música o el cinema són vàlids si pensem en el món del còmic, no sé quin model aplicar o si les llibreries especialitzades es mantindran venent material més exclusiu; l’única cosa clara és que el proper any serà apassionant en el món editorial i una part de la seva distribució i consum canviarà radicalment. El moviment iniciat per KOOMIC demostra una preocupació i ganes d’avançar-se a l’entrada de jugadors externs; ara queda veure com funciona i quin és l’impacte en les altres peces del gran trencaclosques de la indústria del còmic.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies