Una vida digna de menció. Així ha estat la vida de Waris Dirie. Nascuda a Somàlia en una família de pastors nòmades, es va convertir ja d’adulta en una cotitzada model. Però abans de trepitjar les passarel·les més famoses i ser portada de les millors revistes de moda, Waris va haver de recórrer un fascinant, dur i valent viatge.

Amb només 13 anys Waris va fugir d’una boda de conveniència i caminant pel desert durant dies va arribar a Mogadiscio, capital de Somàlia. Allà, la seva avia va aconseguir enviar-la a Londres per treballar com a criada en l’ambaixada somali, on va passar la seva adolescència, sense saber ni llegir ni escriure. Però abans de tornar a un país destrossat per la guerra, Waris prefereix romandre de manera il·legal a Londres. Una gran amiga i un fotògraf de renom sorgiran com sota les pedres per ajudar-la a convertir-se en la model que li ha donat veu necessària per fer a conèixer al món les injustícies escomeses al seu país d’origen, com la pràctica habitual de l’ablació, injustícia que Waris va patir en carns pròpies quan només tenia tres anys.

La directora Sherry Hormann va acceptar, no sense reserves, fer-se càrrec de l’adaptació de “Flor del desierto“, la fascinant i captivadora autobiografia de Waris Dirie. No n’estava del tot segura de l’interès cinematogràfic que podia aixecar la seva protagonista. Sigui el que sigui el que la va acabar de convèncer, sembla que Hormann no ha acabat de veure el què de “l’aventura” de Waris, o,el que és encara pitjor, no ha sabut plasmar-ho en el film.

I és que els “per quès” sense resposta convincent inunden el cap de qualsevol espectador que el faci servir una mica durant el visionat del film. Per què la protagonista és tan plana emocionalment? Per què no s’entenen, compartim, ni entreveiem les seves motivacions? Per què només i de sobte es converteix en persona (i no solament en pur factor comú de situacions) quan recorda i explica el seu patiment per l’ablació? Per què la seva amiga (interpretada per Sally Hawkins) sembla una versió desesperant del seu paper en Happy, un cuento sobre la felicidad? Per què semblen tenir més importància les sessions fotogràfiques de Waris per les revistes de moda, que el seu moviment social de caire mundial contra l’ablació? Per què tot en el film sembla artificial, superficial i apàtic? Per què un tema, una història i un personatge com aquest s’han fet malbé d’aquesta manera?

Preguntes i més preguntes que em fan ballar el cap a un ritme descompassat, i que m’animen, sense deixar-me alternativa, a recomanar-vos “Flor del desierto“, el llibre, si de veritat voleu conèixer i compartir la història Waris Dirie.

Envía una resposta

La teva adreça de mail no es publicarà

Ús de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per tal d'oferir la millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment a l'acceptació de les mencionades cookies i de la nostra política política de cookies, fes click a l'enllaç per més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies